We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Alustatalouden

Kirjoitin huhtikuussa blogin, jossa väitin Uberin tuolloin tulossa olevan listautumisen osoittavan alustatalouden liiketoiminamallien tulevaisuuden suunnan. Nyt, kun listautumisesta on kulunut tasan kuukausi, voidaan tähän väittämään ottaa kantaa. Liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä on toki syytä välttää.

En ole pörssianalyytikko, mutta missään nimessä Uberin listautuminen ja sen jälkeinen kuukausi eivät sujuneet yrityksen suunnitelmien mukaan. Ennen listautumista puhuttiin jopa 120 miljardin dollarin valuaatiosta. Listautumisannissa yrityksen arvo jäi ”vain” 76,2 miljardiin dollariin. Osakekurssin lasku heti ensimmäisenä päivänä 8% listautumishinnan alle osoittaa, että yrityksen listautumishinta arvioitiin tällöinkin markkinoilla liian korkeaksi. Tässä on villakoiran ydin. Yritysten, jotka tekevät jatkuvasti tappiota, on pystyttävä kuvaamaan selkeästi se, miten ne saavat rakennettua pitkällä tähtäimellä kannattavaa liiketoimintaa. Tässä sekä Uber että Lyft ovat selvästi epäonnistuneet.

Digitaalisia hyödykkeitä ja palveluita tarjoavat alustat toimivat hyvin erilaisella mallilla kuin Uberin kaltaiset yritykset, joissa palvelu perustuu reaalimaailman kohtaamiseen ja fyysisten resurssien hyödyntämiseen. Digitaalisessa maailmassa mainonta on dominoiva ansaintamalli Googlen ja Facebookin viitoittamalla tiellä. Uberin liiketoimintamallin perusta on houkutteleva; hyödynnetään alikäytettyjä resursseja ja mahdollistetaan niiden omistajille lisätulojen ansaitseminen helposti. Vaikka tarina on hyvä, haasteeksi näyttää muodostuneen toiminnan muuttuvien kustannusten suuruus. Nämä kustannukset ovat tehneet yrityksistä tappiollisia ja lupaus tulevaisuuden kannattavuudesta rapautuu jatkuvasti.

Edellisessä kirjoituksessani nostin esiin neljä aluetta, joilla onnistuminen on edellytys menestymiselle alustaliiketoiminnassa: Ylivoimainen arvolupaus sekä (1) palvelun tuottajille että (2) käyttäjille, (3) riittävän populaation saaminen arvoketjun molempiin päihin ja (4) datan tehokas hyödyntäminen. Uber on onnistunut kaikilla näistä osa-alueista hienosti, mutta silti liiketoimintaan liittyy monien mielestä liikaa epävarmuuksia. Nostan tuolle aiemmalle listalle vielä yhden asian: luottamuksen. Luottamus on keskiössä, kun etsitään majapaikkaa tai kyytiä vieraassa kaupungissa vieraan ihmisen tarjoamana. Yöpyminen huumeluolassa tai matka rattijuopon kyydissä kiinnostaa harvoja. Uber ja Airbnb ovat onnistuneet rakentamaan järjestelmän, jossa tämä luottamus syntyy, mutta tavalla, joka on synnyttänyt yhden keskeisen alustatalouden liiketoiminamallin haasteen: Ihannetilanteessa tuotot skaalautuvat todella voimakkaasti, mutta luottamuksen takaaminen aiheuttaa merkittäviä muuttuvia kustannuksia jotka ovat niin ikään skaalautuvia.

Kaikesta esittämästäni kritiikistä huolimatta en ole sitä mieltä, että alustatalouden liiketoimintamalli on lopullisesti rikki. En usko Uberin enkä edes Airbnb:n menestykseen pitkällä aikavälillä. Läpinäkyvyyden ja kestävän liiketoiminnan vaade on kasvamassa ja uskonkin että tulevat menestystarinat onnistuvat yhdistämään alustatalouden liiketoimintamalliin näitä elementtejä. Uskon blockchain-teknologioiden mahdollistavan digitaalisen luottamuksen rakentamisen kustannustehokkaasti niin, että se syntyy samaan aikaan kestäviä ja kannattavia liiketoimintamalleja.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja tuottavuus ja digitalisointi.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Liiketoiminnalle uusi suunta

Tommi Rissanen, 
3.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Tommi Rissanen, 
8.2.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Teknologia
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Teknologia
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Teknologia
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Design Thinking, Teknologia
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Teknologia
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

21.1.2019
Design Thinking
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Puheohjauksen

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

1.10.2018
Teknologia
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
VR/AR

VR/AR Report

7.2.2018
Teknologia
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja