API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit
Uudelleenbrändäsimme yrityksemme Digital Media Finlandin vuoden 2020 lopussa DMF Business Designiksi. Tähän oli monia syitä. Liiketoiminnan digitalisoituminen oli yrityksen alkuaikoina vasta käynnistymässä, mutta tällä vuosikymmenellä kaikki liiketoiminta on tavalla tai toisella digitaalista. Olemme alusta asti tehneet töitä kotimaisille media- ja luovien alojen yrityksille. Asiakaskuntamme on laajentunut viime vuosina myös muille toimialoille ja toisaalta liiketoiminta on kansainvälistynyt ja toimialarakenteet hämärtyneet. Kun pyrimme löytämään oman tekemisemme ja asiakkaille tarjoamamme lisäarvon ytimen, päädyimme termiin ”business design”. Olemme parhaillaan laatimassa aiheesta white paperia ja tulemme sen kautta määrittelemään sen, mitä me business designilla tarkoitamme.
Liiketoimintamallit ja teknologia ovat kaksi keskeistä business designin elementtiä. Digitaaliseen liiketoimintaan liitetään tyypillisesti ohjelmistoteknologiat, automaattisuus ja hyvin alhaiset tai olemattomat transaktiokustannukset. API:hin eli ohjelmistojen välisiin rajapintoihin perustuvat liiketoimintamallit ovat puhtaimmillaan digitaalisia liiketoimintamalleja. Samalla tavalla kuin käyttöliittymä (UI) on ihmisen ja ohjelmiston välisen kanssakäymisen mahdollistaja, on API ohjelmistojen välisen yhteistyön mahdollistaja.
Rajapintojen monet mahdollisuudet
Nordic Apis -sivuston mukaan yrityksellä on kolme tapaa rakentaa API:hin perustuvaa liiketoimintaa:
- Hyödyntämällä API:n kautta kerättyä dataa (esim. Facebook kerää kuluttajien käytökseen liittyvää dataa niistä palveluista, jotka käyttävät Facebook-tiliin perustuvaa tunnistautumista ja käyttää sitä mainonnan kohdentamisessa).
- Kasvattamalla palvelun arvoa asiakkaalle (esim. Slack mahdollistaa palvelunsa integroimisen moniin muihin palveluihin ja tekee Slackin käytön asiakkaille helpoksi ja vaihtamisen vaikeaksi).
- Laskuttamalla asiakkaita suoraan API:n kautta tehdyistä palvelukutsuista (esim. Imgur veloittaa kehittäjiltä maksun aina kun he lataavat kuvan galleriaan tai sieltä pois)
Syvällisemmän kuvauksen erilaisista tavoista rakentaa API-perustaista liiketoimintaa ovat tehneet mm. IBM ja HackerNoon. Puhdas digitaalinen liiketoimintamalli on edellä olevan listan kolmannen vaihtoehdon hyödyntäminen. Sen sijaan, että ohjelmistopalvelun tuottaja myisi ohjelmistoa asiakkailleen itse jonkin kanavan kautta, se tekee palvelusta sellaisen, joka tuottaa merkittävää arvoa jollekin markkinoilla jo laajasti käytetylle ohjelmistolle. Tämän jälkeen kehitetään rajapinta, jonka kautta kumppaniohjelmisto voi hyödyntää palvelua API:n kautta eikä loppukäyttäjä usein edes tiedä, että palvelussa on käytetty API-kumppania. Ehkä tunnetuin tällainen kumppanuus on Netflixin ja Amazon Web Servicesin (AWS) malli, mutta samaa toimintatapaa voi hyödyntää minkä tahansa palvelun toteutuksessa
Tällaisen liiketoimintamallin rakentaminen ja käyttöönotto on haastavaa, mutta onnistuessaan se on erittäin skaalautuva ja yritykselle taloudellisesti hyvin kannattava. Liiketoiminnan siirtyessä verkkoon ja ohjelmistojen muuttuessa itsenäisistä ohjelmistoista verkkopalveluiksi yhä nopeammin tällaisten liiketoimintamallien mahdollisuudet kasvavat jatkuvasti. Ole yhteydessä meihin, jos sinun yrityksesi liiketoimintamalli kaipaa ravistelua tai uusia näkökulmia.
Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.