We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Arvopohjaiset ostopäätökset

Arvopohjaiset

Vuoden 2019 markkinanäkymien listassamme ennustimme, että erityisesti nuoret ottavat kantaa arvopohjaisten ostopäätösten kautta.

Suomalaisten kuluttajien keskuudessa arvot vaikuttavat myös muissa ikäryhmissä. Vastuullinen kuluttaminen kuitenkin korostuu alle 35-vuotiaiden keskuudessa. Arvopohjaiset ostopäätökset haastavat yritykset toimimaan entistä vastuullisemmin ja läpinäkyvämmin. Brändit, jotka tuntuvat inhimillisiltä ja aidolta, ovat nyt kuluttajien suosiossa.

Arvojen merkityksen kasvu ostopäätöksiä ohjaavina tekijöinä on globaali ilmiö. Edelmanin Earned Brand 2018 -selvityksessä todetaan, että lähes kaksi kolmasosaa kuluttajista valitsee, vaihtaa, välttää tai boikotoi brändejä sen pohjalta, millainen kanta niillä on yhteiskunnallisesti tärkeisiin aiheisiin.

Yritysten vastuullisuuden seuraamisen lisäksi varsinkin nuoret kuluttajat seuraavat myös oman ostokäyttäytymisensä vastuullisuutta. Tämä käy ilmi esimerkiksi S-ryhmän verkkosivujen kautta käytettävän Omat ostot -palvelun lisääntyneestä käytöstä nuorissa kohderyhmissä. Tässä tapauksessa nuoret kuluttajat ovat kokeneet ostokäyttäytymistiedon niin hyödylliseksi, että ovat purkaneet ostotietojen käyttökiellon, mikä on edellytys Omat ostot -palvelun käytölle.

Yritysten kannattaa siis kiinnittää yhä enemmän huomiota toimintansa vastuullisuuteen ja luoda mekanismit riittävälle läpinäkyvyydelle. Lisäksi yritysten tulee kehittää asiakkailleen palveluita, jotka tukevat arvopohjaisia ostopäätöksiä ja auttavat vastuullisuuden seuraamisessa. Kuluttajat kiittävät uskollisuudella ja parhaimmillaan viestivät hyvistä kokemuksistaan eteenpäin toisille arvotietoisille kuluttajille.

Digital Media Finland auttaa asiakkaitaan tulkitsemaan markkinamuutoksia ja rakentamaan skaalautuvaa ja menestyvää liiketoimintaa jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Virpi Martikainen
Virpi Martikainen

Virpi on uusien liiketoimintojen sparraaja, jonka toimialatuntemus kattaa muun muassa internet- ja mobiilipalvelut. Virpillä on pitkä kokemus markkinamuutosta hyödyntävien tuotekehityshankkeiden johtamisesta ja toteuttamisesta, myynnistä, strategiaprosesseista sekä strategioiden käytäntöön viemisestä. Virpi tuntee hyvin yritysten kehittämiseen suunnatut rahoitusinstrumentit Hallitustyöskentelyyn Virpi on perehtynyt yrityssparrausten lisäksi suorittamalla Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Luottamus on liiketoiminnan sydän

Liisa Kotilainen, 
7.11.2022
Ihmisymmärrys

Toimintaympäristön radikaaliin muutokseen reagoiminen

Tommi Rissanen, 
12.4.2022
Ihmisymmärrys

Hyvä vai huono tilitoimisto?

Liisa Kotilainen, 
18.10.2021
Ihmisymmärrys

Business design haastaa teknologian kehittämistä

Virpi Martikainen, 
4.10.2021
Ihmisymmärrys

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

Tommi Rissanen, 
20.9.2021
Ihmisymmärrys

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Ihmisymmärrys
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Ihmisymmärrys

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Ihmisymmärrys
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Ihmisymmärrys
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Ihmisymmärrys

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Kiitoksen

Kiitoksen ällistyttävä voima

Liisa Kotilainen, 
8.4.2019
Ihmisymmärrys
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Ihmisymmärrys
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Ihmisymmärrys
Lue lisää