Av-ala etenee kohti kasvusopimusta
Suomessa laadittiin luovan talouden tiekartta vuonna 2020 ja audiovisuaalisen toimialan oma tiekartta viime vuonna. Tiekartat, muut av-alaa koskevat selvitykset ja keskustelut ovat johtaneet siihen, että Suomessa laaditaan nyt ensimmäinen kasvusopimus, joka koskee elokuva-, televisio- ja koko audiovisuaalista liiketoimintaa.
Kasvusopimus on julkisen vallan ja liike-elämän välille solmittu sopimus, jossa määritellään kasvun painopisteet ja sovitaan toimenpiteistä sen saavuttamiseksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriö ovat yhdistäneet voimansa, ja tarkoituksena on tiivistää av-alan yhteistyötä ja tukea alan kasvua.
Kasvusopimuksessa julkisen vallan jakamia yritystukia ei nähdä avustuksina, vaan investointeina, joilla on tuotto-odotukset. Sopimuksella on konsultatiivinen ote, joka tarkoittaa sitä, että sen ehtoja ei sanella ylhäältä, vaan sopimuksen neuvotteluvaiheessa osallistetaan laajasti koko toimijakenttää. Av-alalla tämä tarkoittaa mm. tuottajia, jakelijoita, julkaisijoita, rahoittajia. Kasvusopimuksen valmisteluprosessi käynnistyi alkuvuodesta 2022, ensimmäinen kasvusopimusluonnos valmistuu elokuun lopussa.
Kasvusopimuksen verrokkina on käytetty Englannissa vuonna 2018 solmittua Creative Sector Dealia, jossa valtiovalta sopi luovien toimialojen kanssa 150 miljoonan punnan suuruisen rahoitusosuuden käytöstä. Sopimuksen yritysosapuolet sitoutuvat antamaan asiantuntemuksensa ja osaamisensa kasvun vauhdittajaksi, sekä investoimaan vähintään 25 miljoonaa puntaa yhteistuotantoihin. Rahoitustukia hyödyntävillä yrityksillä on kasvutoimissa omarahoitusosuus. Englannin Creative Sector Deal on osoittautunut onnistuneeksi kokonaisuudeksi ja sille on suunniteltu jatkoksi Sector Vision vuosille 2023-2030.
Kasvusopimuksen sisältö jakaantuu Englannissa viiteen pilariin: paikat, ihmiset, ideat, liiketoimintaympäristöt ja infra. Kuhunkin pilariin kohdistuu lukuisia toimenpiteitä, esimerkiksi yritysten rahoituskelpoisuuden vahvistaminen, IP:n suojaaminen ja parempi hyödyntäminen, siilojen purku ja yhteistyön edistäminen, jne. Erityisen onnistunut on ollut Industry Center of Excellence, jossa on luotu cross media sisältöjä ja pilotoitu uusia sisältökonsepteja. Suomen kasvusopimuksen pääkohdat ovat vasta muotoutumassa mutta ilmeistä on, että ainakin seuraavia nousee esiin: osaamiset, IP, rahoitus ja av-alan tunnuslukujen kerääminen ja mittaaminen.
Työ Suomen av-alan kasvusopimuksen laatimiseksi jatkuu kevään ajan. Toukokuussa on järjestyksessään toinen avoin tapahtuma, jossa käydään läpi kasvusopimuksen tavoitteita. Ensimmäinen kasvusopimusluonnos esitellään 31.8.2022 Screen Helsinki-ammattilaistapahtumassa. Kasvusopimuksen verkkosivuilta löytyy lisätietoa sopimuksesta ja siihen johtavasta prosessista.
Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä.