Business design haastaa teknologian kehittämistä
Business designissa on neljä pääelementtiä: ihmisymmärrys, muotoiluajattelu, liiketoiminta ja teknologia.
Näiden elementtien ymmärtäminen, oivaltaminen ja oikea yhdistäminen on business design -prosessin onnistumisen kannalta avainasemassa. Uudet innovaatiot syntyvät näiden neljän elementin leikkauspinnassa. Digitaaliset teknologiat toimivat mahdollistajina business design -prosessin toteuttamisessa ja uusien liiketoimintojen tehokkaassa käyttöönotossa. Teknologia voi olla myös katalysaattori täysin uudenlaiselle liiketoiminnalle.
Teknologian rooli on sekä asiakaskokemuksen että liiketoiminnan kehittämisessä digitalisaation myötä jatkuvasti kasvanut. Teknologiasta on tullut osittain jopa vaivihkaa hyvin hallitseva osa jokapäiväistä tekemistämme sekä työssä että vapaa-aikana.
Muun muassa standardisoinnin vuoksi teknologia on kuitenkin hyvin homogeenistä, vaikka loppukäyttäjät koostuvat hyvin monenlaisista ihmisistä.
Kuinka pitkälle teknologian taivuttaminen eri käyttäjäryhmien välillä olisi mahdollista viedä ja onko se järkevää? Perusteluita löytyy, jos esimerkiksi miettii, sopiiko sama teknologiaratkaisu keski-ikäiselle ja parikymppiselle loppukäyttäjälle. Tuoreessa The Vergen raportissa kerrotaan, että Googlen aikakaudella kasvanut sukupolvi ei välttämättä ymmärrä monelle meille niin itsestään selvän tuntuista kansiorakennetta tiedostojen hallinnassa. Googlen aikakauden kasvateilla ”on pyykkikori täynnä pyykkiä ja heillä on robotti, joka hakee heille pyynnöstä kaikki haluamansa vaatteet”.
Teknologia vaikuttaa käyttäjiin, mutta miten käyttäjät vaikuttavat teknologiaan? Oleellisia kysymyksiä ihmisen arjen kannalta ovat teknologian ymmärrettävyys ja helppokäyttöisyys.
Business design haastaa kehittämään ja hyödyntämään teknologiaa loppukäyttäjän näkökulmasta. Kun kehität teknologiaratkaisuja oikeista lähtökohdista, voit indonesialaisen operaattorin tavoin parhaimmillaan voittaa kokonaisen sukupolven uusia asiakkaita.
Julkaisimme hiljattain white paperin , jossa käsittelemme teknologian merkitystä osana business designia. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä miten ihmisymmärrys, muotoiluajattelu, liiketoiminta ja teknologia muodostavat menestysreseptin yrityksessäsi.
Virpi on uusien liiketoimintojen sparraaja, jonka toimialatuntemus kattaa muun muassa internet- ja mobiilipalvelut. Virpillä on pitkä kokemus markkinamuutosta hyödyntävien tuotekehityshankkeiden johtamisesta ja toteuttamisesta, myynnistä, strategiaprosesseista sekä strategioiden käytäntöön viemisestä. Virpi tuntee hyvin yritysten kehittämiseen suunnatut rahoitusinstrumentit Hallitustyöskentelyyn Virpi on perehtynyt yrityssparrausten lisäksi suorittamalla Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon.