We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Datasta uutta liiketoimintaa

Datasta

Julkaisimme viime viikolla näkemyksemme niistä keskeisistä trendeistä ja muutosvoimista, joilla näemme vuonna 2019 olevan suurimman vaikutuksen yritysten liiketoimintaan. Yksi näistä trendeistä on räjähdysmäisesti kasvavan datan hyödyntäminen. Yritykset tunnistavat keräämänsä datan arvon paremmin ja vähitellen sitä opitaan käyttämään nykyisen liiketoiminnan ennustamisen lisäksi uuden liiketoiminnan perustana.

Datan yhteydessä puhutaan hyvin usein tekoälystä, jonka polttoainetta data on. Tekoälystä käyty keskustelu kiihtyi voimakkaasti pari vuotta sitten, kun brittilähtöinen AlphaGo-tekoäly voitti kaikkien yllätykseksi itämaiset suurmestarit Go-pelissä. Tämä hetki oli kiinalais-amerikkalaisen pääomasijoittajan ja yrittäjä Kai-Fu Leen mukaan Kiinan Sputnik-hetki. Hän viittaa sillä Neuvostoliiton Sputnik-satelliitin laukaisuun vuonna 1957 minkä seurauksena Yhdysvalloissa perustettiin NASA ja käynnistettiin kuun valloitukseen tähdännyt Apollo-ohjelma. Kiinassa AlphaGo synnytti herätyksen tekoälyn mahdollisuuksista ja aiheutti valtavan kehitysponnistuksen Kiinan saattamiseksi tekoälykehityksessä Yhdysvaltojen rinnalle – ja ohi. Tällä hetkellä sekä Kiinassa että Yhdysvalloissa yritykset ja julkinen sektori panostavat valtavia summia rahaa datan hyödyntämiseen ja tekoälyn kehitykseen

2010-luvun suuret menestystarinat ovat datalähtöisiä innovaatioita, vaikka tekoälyn rooli on niissä ollut toistaiseksi melko vähäinen. Liiketoiminnan fundamentit itsessään eivät ole muuttuneet; yrityksen on tuotettava asiakkailleen sellaista lisäarvoa, josta nämä ovat valmiita maksamaan. Yhä useammin asiakkaiden kokema arvo syntyy yhdistelmänä reaalimaailman arvoa ja datasta syntyvää lisäarvoa. Interhome on tarjonnut yksityisiä majoituspalveluita vuosikymmenten ajan, mutta Airbnb yhdisti samaan palveluun suosittelun, dynaamisen hinnoittelun ja monia muita dataan perustuvia palveluita. Uber kuljettaa ihmisiä paikasta toiseen samalla tavoin kuin perinteiset taksit. Palvelun kilpailuetu perustuu datalähtöiseen kysynnän ja tarjonnan kohtauttamiseen ja mukautuvaan hinnoitteluun, joka parantaa sekä kuljettajien että asiakkaiden kokemusta. Pureutumatta sen syvemmin näiden esimerkkipalveluiden liiketoimintamalleihin voidaan todeta, että ne ovat onnistuneet kasvamaan käsittämättömän nopeasti nimenomaan dataa älykkäästi yhdistämällä.

Kiinalaisilla ja amerikkalaisilla suuryrityksillä on sellaiset resurssit ja niin pitkä etumatka datan hyödyntämisessä, ettei suomalaisen yrityksen kannata haastaa niitä niiden omassa pelissä. On kuitenkin paljon niche-alueita, joilla pienilläkin yrityksillä on mahdollista menestyä. Keskeistä on tunnistaa, mitä ainutlaatuista dataa yrityksen on mahdollista kerätä, mikä arvo sillä on itsessään ja miten sitä voi hyödyntää yhdistämällä muuhun saatavilla olevaan dataan. Mikä tahansa yritys voi rakentaa dataan perustuvia liiketoimintamalleja tai tehostaa nykyistä toimintaansa tulkitsemalla käytössään olevaa dataa paremmin. Ensimmäisiä askeleita ovat olennaisen datan tunnistaminen, sen systemaattinen kerääminen sekä sen muokkaaminen muotoon, josta on yritykselle hyötyä. Lähes jokainen yritys voi yhdistää myyntidatan asiakastietoihinsa. Kun asiakkaiden käyttäytymistä ryhdytään analysoimaan ja tietoihin lisätään aika- ja paikkatiedot sekä vaikkapa säätiedot tai muuta julkisesti saatavilla olevaa dataa, on mahdollista kehittää yrityksen asiakkaalle tarjottavaa palvelua paremmaksi.

Suurin osa paikallisesti käytettävistä palveluista hyödyntää varsin heikosti minun heille tarjoamaani dataa. Olisin ilahtunut lähikaupan hedelmätarjouksesta tai kirjakaupan kirjasuosituksesta. Nyt dataani hyödynnetään pääosin Netflixin sarjojen suosittelussa ja google-hakuihini perustuvassa verkkomainonnassa. Yksi lupaava kotimainen esimerkki on asiakkaamme MRoom, joka viime viikolla julkisti virtuaalijonotuksen parturiliikkeisiinsä. Tämä dataan nojautuva palvelu parantaa ainakin omalta osaltani merkittävästä asiakaskokemusta ja uskon sen tuovan yritykselle myös uusia asiakkaita. Myös suomalaiset peliyritykset ovat erinomaisia datan hyödyntäjiä ja muiden alojen yritysten olisi hyvä ottaa niistä oppia. Vain mielikuvitus on rajana uuden datalähtöisen liiketoiminnan suunnittelussa.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY:n hyväksymänä yritysten kehittämispalvelujen konsulttina tuottavuus ja talous -aihealueella.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Tommi Rissanen, 
8.2.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Teknologia
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Teknologia

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Teknologia
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Teknologia
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Puheohjauksen

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

1.10.2018
Teknologia
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
VR/AR

VR/AR Report

7.2.2018
Teknologia
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja