We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Kuukausimaksullisten digitaalisten sisältöjen ja palveluiden käyttö on lisääntynyt voimakkaasti muutaman viime vuoden aikana. Tutuimpia meille näistä tilauspalveluista ovat viihteen suoratoistopalvelut kuten Netflix ja Spotify. Monille tuttuja ovat myös erilaiset ohjelmistot kuten tallennustilaa myyvät Dropbox ja Google Drive. Lisäksi tarjolla on klubityyppisiä palveluita kuten Shave Club ja Trunk Club.

Kun viihdepalveluiden puolella on jo käynnistynyt pudotuspeli tarjonnan lisääntymisen myötä, niin muut palvelut kuten uutismediat ja verkkokaupat ovat vasta tulossa ottamaan osaansa kuluttajien digitaalisten tilauspalveluiden budjetista.

Miten suuri tämä budjetti sitten mahtaa olla? Globaali keskiarvo liikkuu noin kolmen eri tilauspalvelun paikkeilla. Tutkimusyhtiö eMarketerin mukaan yli kolmannes kuluttajista uskoo lisäävänsä tilauspalveluiden määrää seuraavan kahden vuoden sisällä.

Muutoksen keulakuvia ovat olleet milleniaalit, joille omistaminen ei merkitse niin paljon kuin vanhemmille sukupolville. Omistamisen sijaan milleniaalit haluavat kokemuksia, mikä luo uusia haasteita palveluiden tarjoajille. Kokemuksista täytyy luoda personoituja. Muuten nuoret kuluttajat vaihtavat nopeasti palvelua.

Digitaalisten ja perinteisten palveluiden välille syntyy helposti mielikuvissa vastakkainasettelua ja uusien palveluiden ajatellaan olevan uhka olemassa oleville palveluille. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Esimerkiksi amerikkalaistutkimuksen mukaan suoratoistopalvelut eivät poista tarvetta käydä elokuvissa. Päinvastoin nämä eri katsomisen muodot tukevat ja ruokkivat toisiaan.

Netflix tuuttaa katseluehdotuksiaan parhaimmillaan tai pahimmillaan päivittäin.

Kuukausimaksulliset mallit ovat houkuttelevia myös palvelun tarjoajalle, koska jatkuva laskutus tuo tasaisen tulovirran ja mahdollisuuden asiakkaan sitouttamiseen. Asiakkaiden pitäminen tosin vaatii paljon töitä. Viihteen suoratoistopalveluiden koveneva kilpailu näkyy palvelun tarjoajien sisältökatalogin kasvattamisen lisäksi aktiivisena yhteydenpitona asiakkaaseen. Erityisesti Netflix tuuttaa katseluehdotuksiaan parhaimmillaan tai pahimmillaan päivittäin. HBO:lla on hillitympi strategia. Ehkä siellä vielä luotetaan laadukkaiden sisältöjen puhuvan puolestaan. Marraskuussa Suomeen tulevat Applen ja Disneyn suoratoistopalvelut tulevat ryminällä tähän kenttään, joten kaikkien toimijoiden on syytä olla hereillä. Kuluttajilla ei ole vielä pahaa ähkyä, mutta se voi tarjonnan kysynnän myötä hyvinkin tulla.

Data ja sen hyödyntäminen on tilauspalvelubisneksen polttoainetta. Asiakkaiden käyttäytymisen seuraaminen tilauspalvelussa antaa vinkkejä palvelun kehittämistarpeista ja mahdollisuuden tarjota asiakasta kiinnostavia uusia tuotteita tai ominaisuuksia. Data-algoritmeihin pohjautuvissa suosituksissa on vielä kehittymisen varaa. Ihmisen tulevaisuuden valinnat eivät aina loogisesti pohjaudu menneeseen käyttäytymiseen.

Erityisesti muiden kuin viihdepalveluita tarjoavien on pohdittava tarkkaan millaisella strategialla kuluttaja valloitetaan ja saadaan pidettyä kiinni. Mistä palvelusta kuluttaja olisi valmis luopumaan ottaakseen jonkun uuden palvelun tilalle? Olisiko hyvä liittoutua jonkun kanssa? Viihteen suoratoistopalveluiden jälkeen kuluttajia kiinnostavat seuraavaksi muodin, päivittäistavaroiden ja uutisten tilauspalvelut. Kovenevasta kilpailusta huolimatta kasvuennusteet tarjoavat mahdollisuuksia näille uusille tilauspalveluille.

Blogikirjoitus on julkaistu IAB:n sivuilla 1.10.2019.

Virpi Martikainen

Virpi on uusien liiketoimintojen sparraaja, jonka toimialatuntemus kattaa muun muassa internet- ja mobiilipalvelut. Virpillä on pitkä kokemus markkinamuutosta hyödyntävien tuotekehityshankkeiden johtamisesta ja toteuttamisesta, myynnistä, strategiaprosesseista sekä strategioiden käytäntöön viemisestä. Virpi tuntee hyvin yritysten kehittämiseen suunnatut rahoitusinstrumentit ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja innovaatioiden kaupallistaminen. Hallitustyöskentelyyn Virpi on perehtynyt yrityssparrausten lisäksi suorittamalla Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Audiovisuaalisuus

Audiovisuaalisuus kasvaa - kasvaako myös Suomen AV-ala?

Timoteus Tuovinen, 
21.6.2021
Teknologia

DMF Business Talk: Missä menee Suomen suoratoistomarkkina?

Timoteus Tuovinen, 
14.6.2021
Teknologia

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Teknologia

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Ihmisymmärrys

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Tommi Rissanen, 
8.2.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Teknologia

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Ihmisymmärrys

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Ihmisymmärrys, Teknologia
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Ihmisymmärrys, Teknologia
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Teknologia
Kiitoksen

Kiitoksen ällistyttävä voima

Liisa Kotilainen, 
8.4.2019
Ihmisymmärrys
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Teknologia
Arvopohjaiset

Arvopohjaiset ostopäätökset

Virpi Martikainen, 
4.3.2019
Ihmisymmärrys
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Teknologia
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Teknologia
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Teknologia
Puheohjauksen

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

1.10.2018
Teknologia
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Ihmisymmärrys
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Teknologia
VR/AR

VR/AR Report

7.2.2018
Teknologia
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja