We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Digitali­soituminen pakottaa perusasiat kuntoon

Digitali­soituminen

Olen tavannut tämän kevään aikana paljon ihmisiä monilta toimialoilta, ja voin sanoa, että kaikkien liiketoiminta on enemmän tai vähemmän hankalassa murroksessa digitalisoitumisen vuoksi. Fundamentit järkkyvät, kun ihmiset eivät osta kuten ennen ja kilpailukenttä onkin esim. Länsi-Tampereen sijaan globaali. Huonekalukauppiaan show room on netissä, jossa vertailua tehdään, ja myymälään tullaan lähinnä tekemään tilaus – jos sitäkään. Ostoskeskusten kilpailuetu ei voi jatkossa olla saatavuus, vaan elämykset, koska kaiken saa helpommin ja halvemmalla digikanavista. Veikkauskin totesi, että black jackin ja ruletin pyörittäminen yökerhoissa ei lyö leiville lisääntyneen digipelaamisen vuoksi.

Miettikääpä itse mitä tahansa toimialaa. Väitän, että digitaalisuus on muuttanut sen toimintamalleja kilpailutilanteen tai asiointikäyttäytymisen osalta oleellisesti. Uudistumiseen pitäisi siis panostaa, mutta ylärivi sakkaa ja katteet tippuvat. Perinteiset keinot eivät tuo enää samaa tehoa kuin ennen, mutta uusiin on vaikeata tarttua.

Yritykset näyttävät olevan hyvin erilaisissa vaiheissa suhteessa oman toimialansa digitalisoitumiseen. On vaikeata juosta täydessä vauhdissa olevaa junaa kiinni, mutta kun digitalisoitumista lähestyy liiketoiminnan ja asiakkaiden näkökulmasta, voi tapahtua ihme: digitalisoituminen tarjoaakin mahdollisuuksia eikä uhkia. Musiikkitoimialalla levymyynnin ovat korvanneet suoratoisto ja konsertit. Kirjat eivät ole hävinneet, mutta nyt osa kuuntelee niitä lukemisen sijaan. Digimurros antaakin mahdollisuuden uudistaa oma liiketoiminta pohjamutia myöten. Mahdollisuuteen kannattaa tarttua nyt heti, ennen kuin on ikävällä tavalla pakko tai ennen kuin viimeinen sammuttaa valot.

Digitaalisessa murroksessa pärjää vain, jos perusasiat
(= strategia) ovat kunnossa. Digiympäristössä strategiattomuudesta jää varmasti kiinni, koska kilpailu on kovempaa.

Huomaankin uskovani entistä vimmaisemmin siihen, että yrityksen perusasioiden kuntoon laittaminen tai kirkastaminen on tehtävä aina ensin: Miksi meillä on oikeus olla olemassa? Mitä teemme paremmin kuin muut? Miksi asiakkaat tulevat onnellisiksi, kun käyttävät palveluitamme tai tuotteitamme? Miksi meillä on kivaa olla töissä? Moni yritys ei ole joutunut vastaamaan näihin kysymyksiin raadollisen rehellisesti koskaan, sillä monella toimialalla on riittänyt, että on ilmestynyt paikalle ja ottanut osansa markkinoista.

Kun näihin asioihin on saatu kelvollinen vastaus, päästään miettimään, miten ja missä kohtaisimme asiakkaamme. Millainen ostopolku toimialallamme nykyisin on? Toimiiko perinteinen tapa palvella asiakkaita, vai pitäisikö miettiä uusia tapoja? Mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan jatkossakin meidän toimialallamme?

Kun perusasiat ovat kunnossa, digitaalisuus avaa yritykselle suuremmat markkinat ja mahdollistaa erikoistumisen. Jos on paras jossain, ei tarvitse tyytyä Suomen mestaruuteen. Suomessa peliala on hyvä osoitus tästä.

Perusasioiden liiketoiminnassa täytyy edelleen olla kunnossa. Tai oikeastaan näin: nyt perusasioiden vasta pitääkin olla kunnossa, jotta voi miettiä, miten omaa liiketoimintaa voi digitalisoida kannattavasti ja asiakaslähtöisesti.

Tämä blogi on julkaistu aiemmin IAB:n sivuilla.


Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business

Business Finlandin rahoituspalveluista Tempo, Into ja Market Explorer jälleen haettavissa

DMF–tiimi, 
25.3.2024
Teknologia
Liiketoiminnan

Liiketoiminnan kehittäminen ei häviä minnekään tekoälyn myötä

DMF–tiimi, 
11.12.2023
Teknologia
Ensimmäinen

Ensimmäinen selvitys kasvavasta Suomen createch-sektorista julkaistu

Virpi Martikainen, 
23.5.2023
Teknologia

Tesla on autojen iPhone

Tommi Rissanen, 
26.9.2022
Teknologia

Streaming-palveluiden pudotustaistelu

Tommi Rissanen, 
31.1.2022
Teknologia

Business design haastaa teknologian kehittämistä

Virpi Martikainen, 
4.10.2021
Teknologia
Audiovisuaalisuus

Audiovisuaalisuus kasvaa – kasvaako myös Suomen AV-ala?

Timoteus Tuovinen, 
21.6.2021
Teknologia

DMF Business Talk: Missä menee Suomen suoratoistomarkkina?

Timoteus Tuovinen, 
14.6.2021
Teknologia

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Teknologia

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Tommi Rissanen, 
8.2.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Teknologia

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Teknologia
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Teknologia
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Teknologia

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Teknologia
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Teknologia
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

Timo Argillander, 
28.3.2019
Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Teknologia
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

Timo Argillander, 
11.2.2019
Teknologia
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Teknologia
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

Kristiina Markkula, 
18.12.2018
Teknologia
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Teknologia
Puheohjauksen

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

Kristiina Markkula, 
1.10.2018
Teknologia
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Teknologia
VR/AR

VR/AR Report

Jari Muikku, 
7.2.2018
Teknologia
Lue lisää