We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Disney+

Helsingin Sanomissa julkaistiin syyskuussa artikkeli suoratoistopalveluiden välisen kilpailun kiristymisestä Disney+ -palvelun saapuessa Suomeen. Kommentoin artikkelissa markkinoiden olevan saturoitumassa ja että kuluttajan näkökulmasta palveluiden määrä on jo liian suuri niiden kaikkien tilaamiseksi. Haluan kuitenkin palata tähän keskusteluun toisesta näkökulmasta.

Analyytikko Ben Davies on Stratechery -blogissaan kirjoittanut paljon aggregaattoriliiketoiminnasta keskittyen erityisesti Googleen ja Facebookiin. Suoratoistopalveluiden maailmassa pätevät samat lainalaisuudet ja voidaankin todeta, että Disney+, Amazon Prime tai HBO Nordic eivät ole Netflixin suurimpia kilpailijoita, koska ne toimivat erilaisella liiketoimintamallilla.

Syvällisempi analyysi tästä ajattelusta löytyy Daviesin blogista, mutta tiivistettynä asia menee näin: Netflix on aggregaattori, jonka tarkoituksena on palvella mahdollisimman laajaa joukkoa kuluttajia. Sen ainoa palvelu on suoratoistosisältöjen jakelu kuukausiveloitusta vastaan. Netflix palvelee asiakkaitaan keräämällä palveluun mahdollisimman paljon erilaisia kohderyhmiä kiinnostavaa sisältöä tuottamalla sitä itse, ostamalla sarjoja ja elokuvia jakelijoilta sekä lisensoimalla sisältöjä oikeuksien omistajilta. Netflixin sisältötarjonta on muita suoratoistopalveluita merkittävästi laajempi ja sillä on pitkä etumatka muihin.

Disney puolestaan on integraattori, jonka tarkoituksena on rahastaa Disneyn brändejä mahdollisimman laajasti. Disney+ on osa tätä kokonaisuutta ja sen tarkoituksena on pitää ihmiset kiinnostuneina Disneyn brändeistä, jotta he kävisivät teemapuistoissa ja uusien elokuvien ensi-illoissa sekä ostaisivat marketeista pehmoleluja. Se on siis tuottoisa markkinointikanava. Amazon Prime video toimii jokseenkin samalla tavoin; Prime Video -palvelun tilaajat käyttävät Amazonissa 2,5 kertaa enemmän rahaa kuin muut, joten tämän asiakasryhmän pitäminen tyytyväisenä on Amazonille erittäin tärkeää. Molempien palveluiden matala hinta suhteessa Netflixiin tai HBO Nordiciin selittyy sillä, että niiden tavoitteena ei ole maksimoida voittoja suoraan, vaan välillisesti.

Hyvin samankaltaisten palveluiden liiketoimintamalli voi olla paljon erilaisempi kuin ensin voisi kuvitella. Netflixin kovin kilpailu ei suinkaan tule Disneyltä, vaan TikTokista ja Fortnitesta. Kilpailu käydään kuluttajien ajasta eikä hittisarjojen jakeluoikeuksista. Googlen ja Facebookin tavoin suoratoistopalveluidenkin aggregaattorikilpailussa voi olla vain yksi voittaja, ja se näyttäisi olevan Netflix. Muut palvelut kilpailevat eri markkinassa tarjoamalla joko liveurheilun tai tietyn brändin kautta jotakin sellaista, josta kuluttajat ovat erityisen valmiita maksamaan. Tästä syystä paikalliset suoratoistopalvelut voivat pärjätä ainoastaan johonkin nicheen keskittymällä ja varma tapa epäonnistua on lähteä kilpailemaan sarjojen tai elokuvien jakeluoikeuksia hankkimalla.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY:n hyväksymänä yritysten kehittämispalvelujen konsulttina tuottavuus ja talous -aihealueella.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Podcastien

Podcastien vaikea murrosikä

3.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja