We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Ennakointi osana yrityksen menestystä

Monissa yrityksissä on viimeistään koronan myötä herätty ennakoinnin tarpeellisuuteen. Tulevaisuuden suhteen varmaa on se, että hitaita ja äkillisiä muutoksia tulee jatkossakin. Näiden aavistelu ja niihin varautuminen auttaa erottumaan joukosta.

Ennakoinnin avulla on saavutettavissa monia etuja ja hyötyjä. Se auttaa löytämään sopivimmat uudet mahdollisuudet markkinoilta, ja samalla voi löytyä vastauksia horisontissa siintäviin uhkiin. Sopivan pitkälle katsova ennakointi nostaa katsetta tavallista muutaman vuoden strategista suunnittelua pidemmälle samalla operatiivista toimintaa tukien.

Tulevan hahmottamista voi tehdä monella eri tavalla, ja niillä kullakin on omat vahvuutensa, heikkoutensa ja sopivat käyttötapaukset. Seuraavaksi on kuvattuna kaksi erilaista tapaa.

Ennakointi osana toimintaa

Parhaimmillaan ennakointi on jatkuvaa, yrityksen jokapäiväistä toimintaa. Tulevan hahmottaminen leikkaa läpi useimmat prosessit ja kaikki osastot: logistiikka, myynti ja tuotanto toteuttavat ennakointia sekä omissa tehtävissään että yhdessä toistensa kanssa. Sidosryhmät ovat myös mukana prosessissa, sillä nykyisissä verkottuneissa toimintaympäristöissä harva selviää yksin.

Jatkuvassa ennakoinnissa olennaista on myös koko henkilöstön osallistuminen toimintaan. Hallituksen ja johtoryhmän tekemä ennakointi voi auttaa hahmottamaan tulevaa, mutta henkilöstön laaja tietotaito jää hyödyntämättä. Viiltävät tilanneanalyysit ja arvokkaat aavistelut tulevasta voivat löytyä aivan hyvin niin CNC-koneen ääreltä kuin suunnittelupöydältä. Monipuolisen tekemisen ja osallistumisen seurauksena syntyy kokonaisvaltainen ennakoinnin kulttuuri, jota ei tehdä vain innovaatiotoiminnan ja tuotekehityksen parissa vaan osana kaikkia toimintoja.

Ennakointi osana toimintaa on tavoitetila, jota kohti jokaisen yrityksen kannattaa pyrkiä. Jokaisella on omat suunnitelmat, aikataulut ja resurssit ennakoinnin toteuttamiseen, mutta päämäärän tulisi olla jatkuva ennakointi koko yrityksessä oppivan organisaation tavoin.

Ennakointi purskeina

Aika ja muut resurssit ovat kuitenkin rajallisia, eikä jatkuva ennakointi koko yrityksen laajuudessa ole aina mahdollista. Projektinomaiset ennakointipurskeet ja tulevaisuusherättelyt voivat tarjota sopivia näkökulman muutoksia ja uusia lähestymistapoja yrityksen toimintaan ja toimintaympäristön muutoksiin ilman, että yrityksen kulttuuriin pitäisi tehdä suuria muutoksia nopealla aikataululla. Pitkäaikaiset hyödyt eivät tietenkään ole samanlaiset kuin jatkuvalla ennakoinnin kulttuurilla, mutta projektien ja täsmäiskujen avulla pääsee hyvään alkuun. Samalla voi alkaa kehittää omaa toimintaa kohti tavoitetilaa ja jalkauttaa hyväksi havaittuja toimintatapoja prosesseihin.

Ennakointiprojektissa korostuvat kolme asiaa: nykytilan hahmottaminen, tulevaisuuden toimintaympäristön hahmottaminen ja näistä saatujen oppien vieminen toimenpiteiksi. Yrityksen nykyiset suunnitelmat perataan vaihtoehtoisten tulevaisuuksien kautta, ja tehdyt havainnot ja opit viedään osaksi strategiaa. Kuten monissa muissakin asioissa myös ennakointipurskeissa johdon omistajuus ja sitoutuminen ennakointityöhön on ensiarvoisen tärkeää.

Purskeista ja tulevaisuusherättelyistä on hyvä ponnistaa yrityksen taival kohti jatkuvaa ennakointia harjoittavaa yritystä. Siten tulevista muutoksista selviäminen ja niistä hyötyminen voi helpottua.

DMF Business Design tarjoaa yhteistyössä X Heads Oy:n kanssa tulevaisuusherättelyä, jonka aikana käydään edellä kuvatun purskeen tavoin toimintaa läpi ja autetaan viemään oppeja osaksi toimintaa ja pitempää strategiaa. X Headsin tulevaisuudentutkimuksen asiantuntija ja diplomi-insinööri Pekka Huhtala herättelee ajatuksia tulevaisuuteen liittyen ja auttaa ennakoimaan tulevia muutoksia. DMF Business Designin konsulttien avulla ennakoinnin tulokset viedään osaksi  ja pitkän aikavälin strategiaa.

Tämän blogitekstin on kirjoittanut Pekka Huhtala. Pekka on yksi X Heads Oy:n perustajista ja teknologiakonsultti. Hän on työskennellyt startupien ja pk-yritysten liiketoiminnan ja teknologian kehittämisen parissa vuodesta 2015. Parhaillaan hän viimeistelee tulevaisuudentutkimuksen maisteriopintojaan.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Virtuaalikahvit elokuussa?

DMF–tiimi, 
22.6.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Suoratoistopalveluiden seuraava kehitysvaihe

Tommi Rissanen, 
7.6.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Yhteistyö kilpailijaystävän kanssa – sleeping with the frenemy

DMF–tiimi, 
23.5.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Kilpailija-analyysin kolme tasoa ja hyvä neuvo kaupan päälle

Virpi Martikainen, 
9.5.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Av-ala etenee kohti kasvusopimusta

Timoteus Tuovinen, 
27.4.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Toimintaympäristön radikaaliin muutokseen reagoiminen

Tommi Rissanen, 
12.4.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Pelkistämisen taito

Liisa Kotilainen, 
14.3.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Menestyvä strategia vaatii kokonaisuuden johtamista ja jatkuvaa sopeutumista – miten nuori yritys selviää tästä haasteesta?

Virpi Martikainen, 
28.2.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Kestävyydestä kasvua luoville aloille

Timoteus Tuovinen, 
14.2.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Streaming-palveluiden pudotustaistelu

Tommi Rissanen, 
31.1.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Chief Happiness Officer ja ensivaikutelmajohtaja

Liisa Kotilainen, 
10.1.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Wolt ja alustatalouden liiketoimintamallilla menestyminen

Tommi Rissanen, 
15.11.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Hyvä vai huono tilitoimisto?

Liisa Kotilainen, 
18.10.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

Tommi Rissanen, 
20.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kestävä kehitys ja audiovisuaalinen ala

Timoteus Tuovinen, 
8.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business Design on tehokkaampi ja hauskempi tapa kehittää yrityksen toimintaa

DMF–tiimi, 
23.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä on Business Design? – lataa white paper

Virpi Martikainen, 
12.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Amazon Prime parantaa MGM-studioiden ostolla asemaansa suoratoistomarkkinoilla

Tommi Rissanen, 
31.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Mitä pääomasijoituksen metsästys vaatii ja antaa?

Virpi Martikainen, 
17.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Liiketoiminnalle uusi suunta

Tommi Rissanen, 
3.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? – Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Lue lisää