We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Takana on vuosi koronapandemiaa. Kukaan tuskin pystyi kuvittelemaan, mitä uudenlaisen viruksen leviäminen toisi mukanaan. Kaiken inhimillisen tragedian keskellä olemme kaikki joutuneet muuttamaan radikaalisti toimintatapojaan niin työelämässä kuin kotonakin.

Digitaalinen tulevaisuus

Tom Standage siteeraa The Economist -lehden Maailma 2021 -erikoisnumeron yhdessä pääkirjoituksista McKinseyn julistusta, jonka mukaan digitaalisten työkalujen käytössä otettiin keväällä 2021 parissa kuukaudessa viiden vuoden harppaus kohti tulevaisuutta. Elämme nyt siis vuotta 2025 digitaalisten palvelujen ja verkkokaupan näkökulmasta. Korona on aiheuttanut – ja aiheuttaa edelleen – sairastumisia ja kuolemantapauksia kaikkialla maailmassa ja samaan aikaan meidän on opeteltava elämään uudenlaisessa todellisuudessa.

Uusia mahdollisuuksia edistyneille yrityksille

Liiketoiminnassa digitaaliset teknologiat ovat olleet käytössä pitkään. Menestyvän liiketoiminnan ytimessä on aina syvä ymmärrys asiakkaiden tarpeista, ja tähän asti asiakkaiden digikyvykkyys on asettanut rajoitteita erityisesti digitaalisten kuluttajapalveluiden kysynnälle. Nyt tämä rajoite on poissa ja vain taivas on rajana uusien palvelujen tarjoajille. Tämän voi nähdä siitä, miten hyvin suurilla teknologiajäteillä, kuten Google, Facebook, Netflix ja Amazon, on mennyt viimeisen vuoden aikana. Kehitys on syytä huomioida kuitenkin erityisen tarkasti pk-yrityksissä, koska digiloikka on luonut ennennäkemätöntä kysyntää uusille innovatiivisille digitaalisille palveluille. Tämä on totta sekä kuluttajapalveluissa että innovatiivissa B2B-liiketoimintamalleissa. Elämme tulevaisuudessa, jossa ei pärjätä vuoden 2020 ajattelulla, vaan myös yrityksiltä vaaditaan edistyksellisyyttä ja näkemystä siitä, mitä palveluita tulevaisuudessa halutaan kuluttaa. Kotimainen tulenkantajamme tässä kehityksessä on Wolt, joka painaa kaasua muun maailman vielä ihmetellessä.

Sote-sektorin mahdollisuus

Terveydenhuolto on Suomessa ja maailmalla pandemiankin takia erityinen huolenaihe. Suomessa on takana jo useampi kierros sosiaali- ja terveydenhuoltoalan uudistusprosesseja. Nyt valmisteltavan sote-uudistuksen taustalla on huoltosuhteemme heikkeneminen ja se tosiasia, että resurssimme eivät riitä sote-palvelujen tuottamiseen tulevaisuudessa ilman alan radikaalia uudistumista. Tällä tarkoitetaan merkittävää kustannusten alentamista ja tuottavuuden kasvattamista nykytilanteeseen verrattuna. Tässä asiassa digitalisaation nopeutuminen on ehdottomasti hyvä asia sähköisten palveluiden yleistyessä. Sote-sektorin on tässä työssä onnistuakseen tehtävä yhteistyötä ketterien ja edistyksellisten yritysten kanssa.

Paluu menneisyyteen ei ole mahdollista. Kun maailma toivottavasti tämän vuoden aikana pääsee eroon koronapandemiasta, on aika rakentaa uutta. Uudelle liiketoiminnalle on aivan poikkeuksellisen hyvät edellytykset ja yritysten on nyt syytä nostaa katse ja tarttua rohkeasti uusiin mahdollisuuksiin. Autamme mielellään business designin näkökulmasta sekä yrityksiä että julkisia toimijoita löytämään oman reittinsä uudessa maailmassa.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja tuottavuus ja digitalisointi.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Audiovisuaalisuus

Audiovisuaalisuus kasvaa - kasvaako myös Suomen AV-ala?

Timoteus Tuovinen, 
21.6.2021
Teknologia

DMF Business Talk: Missä menee Suomen suoratoistomarkkina?

Timoteus Tuovinen, 
14.6.2021
Teknologia

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Teknologia

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Teknologia
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Teknologia
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Teknologia

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Teknologia
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Teknologia
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Teknologia
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Teknologia
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Teknologia
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Teknologia
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Teknologia
Puheohjauksen

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

1.10.2018
Teknologia
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Teknologia
VR/AR

VR/AR Report

7.2.2018
Teknologia
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja