We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Hullu rehellisyys strategiana

Hullu

Erilaisten trendi- ja markkinamuutoslistojen seuranta on paitsi hyödyllistä, myös hauskaa. Nostoista saa myös ajattelun aihetta.

Useammassakin tuoreessa julkaisussa on korostettu vilpittömyyden, aitouden ja rehellisyyden esiinnousua – tai paluuta, jos arvioija kokee, että ennen kaikki oli paremmin.

Rehellisyys on erittäin helppo allekirjoittaa, kun sillä tarkoitetaan valehtelun, varastamisen, vilpillisyyden ja kavaluuden vastakohtaa. Rehellisyys on perusarvo, jonka päälle toivoisi kaiken liiketoiminnan ja yleensäkin ihmisen toiminnan rakentuvan. Käytöstapoja ja kunnioitusta unohtamatta, olennaista ei ole aina määkäistä kaikkea itse totena pitämäänsä ilmoille.

Pari vuotta sitten yhtenä markkinointiviestinnän alatrendinä kasvoi ”insane honesty”. Esimerkiksi  jättitaulussa uskallettiin kuvailla mehua iskulauseella ”on kesä, sinulla on jano, meillä on myyntitavoitteet.” Ja somessa sanoa, että ”saamme rahaa tästä linkistä”. Ei nyt niin hullun hurjaa.

Klassiset esimerkit rehellisestä mainonnasta ovat Avisin ”We try harder” ja Kuplavolkkarin ”Think small”. Rehellisyys voi auttaa erottumaan kilpailijoista, sitouttaa omaa kohderyhmää ja keskittämään huomiota tavoitteisiin.

Mutta millaista olisi olla oikeasti hullun rehellinen kaikessa liiketoiminnassa?

– Tuotteemme ei erotu mitenkään kilpailijoiden vastaavista, se on vain kalliimpi.

– Tästä saat kerralla viikon annoksen rasvaa, sokeria ja lisäaineita osana muutenkin epäterveellistä ruokavaliotasi.

– En oikeastaan voi kertoa teille henkilökunnan jäsenille tästä asiasta yhtään mitään, koska olemme päättäneet pimittää asian toistaiseksi kaikilta, kunnes keksimme mitä tehdä.

– Strategianamme on tehdä niin kuin ennenkin, kunnes toimitusjohtaja pääsee eläkkeelle.

Erottuminen olisi taattua. Todennäköisesti pääsisi myös etsimään itselleen uutta työpaikkaa.

Hullun rehellinen kannattaa olla ainakin itselleen. Jos yrityksen suunta on hukassa, keinot kadoksissa ja markkina luistaa alta, asia kannattaa myöntää ja ryhtyä toimiin. Jos on rehellinen strategiaa tehdessään, yrityksen tilanne tulee nähdyksi sellaisena kuin se todella on, eikä sellaisena kuin sen toivoisi olevan.

Liisa Kotilainen
Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Design Thinking

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

Jari Muikku, 
21.1.2019
Design Thinking
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Design Thinking
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking
Lue lisää