Hyvä vai huono tilitoimisto?
B2B-yritysten kannalta myynnissä on kolme kriittistä kohtaa: 1. miten palvelut löydetään ja 2. miten ne osuvat asiakasyrityksen tarpeeseen ja 3. miten ne osuvat asiakkaan hintahaarukkaan. Markkinointi auttaa ensimmäiseen, muotoilu ja laatu toiseen ja kilpailijaseuranta kolmanteen – ja kaikkiin kolmeen tarvitaan asiakasymmärrystä.
Ei mitään uutta mutta silti niin vaikeaa. Asiaa voi lähestyä myös asiakaskokemuksen esimerkin kautta. Monet tutut yrittäjät valittavat usein tilitoimistoistaan: ”Minulla on huono tilitoimisto, en saa sieltä haluamaani palvelua” tai kyselevät, mistä löytyisi uusi hyvä tilitoimisto. Tilitoimistohan on yrittäjän paras kaveri, aivan olennainen kumppani niin menestyksessä kuin huonoinakin hetkinä. Miksi yrittäjän ja tilitoimiston suhde ei aina kehity, ja miksi kaikkien tilitoimistojen asiakkaiden kokemus kumppanistaan ei ole parhaalla mahdollisella tasolla?
Parhaimmillaan tilitoimiston ja asiakasyrityksen suhde toimii, kun kumpikin osapuoli arvostaa toistaan ja he tapaavat säännöllisesti, kirjanpitäjä tuntee asiakkaansa liiketoiminnan ja asiakkaalla on levollinen mieli kirjanpito-, vero- ja tilinpäätösasioihin liittyen. Asiakkaan pitää olla myös valmis maksamaan tilitoimistonsa palveluista.
Asiakkaan ei ole mieluisaa ostaa palvelua, josta hän ei koe hyötyvänsä eikä ymmärrä mitä arvoa hän siitä saa. Tilitoimistot eivät ole perinteisesti parhaita muotoilemaan palveluitaan eivätkä kertomaan lisäpalveluista – ja lopputuloksena sekä asiakasyritys että tilitoimisto ovat toisiinsa tyytymättömiä. Asiakas ei puhu tilitoimistoa eikä tilitoimisto asiakasta. Vaikka tilitoimistolla olisi tarjota upeaa osaamista esim. yksinyrittäjän työkunnon kehittymiseen (vinkki työsuhdepyörän hankinnasta ja virikeseteleistä, tai vaikkapa laskelma työterveyden kuluista ja Kela-vähennyksestä), ei kiireinen yrittäjä huomaa tästä kysyä eikä toimisto ehdottaa.
Mikä neuvoksi? Me kaikki yrityspalveluita tarjoavat tahot voimme paketoida palvelumme paremmin, niin konsultit kuin tilitoimistotkin. Palveluahan ostetaan siksi, että toinen osaa asian paremmin. Ei siis ole realistista ajatella, että asiantuntijuutta osataan automaattisesti ostaa oikein. Mieti vaikka työterveystoimijan 3-sivuista labratestilistaa: osaisitko itse poimia sieltä sopivan paketin? Aika kätevää, jos testit on valmiiksi ryhmitelty esim. työhyvinvoinnin, tupakoinnin lopettamisen tai painonhallinnan näkökulmiin. Ja hinta viereen, niin näkee, mistä summista puhutaan. Muuten on kiireisen yrittäjän helpompaa olla ostamatta.
Palvelun muotoileminen asiakkaille kiinnostaviksi ja heitä palveleviksi. Asiakkaan näkökulmaan asettuminen ja asiakasymmärryksen kasvattaminen. Asiakaskokemuksen systemaattinen parantaminen. Siinäpä kolme kohtaa, joissa me voimme auttaa sinua. Ota yhteyttä ja jutellaan! Voit myös ladata tästä lisätietoja business designista, niin näet, miten edellä kuvattua ajattelua voi laajentaa koko yrityksesi kehittämiseen.
Tämän blogitekstin ovat kirjoittaneet Liisa Kotilainen ja Anniina Johansson. Anniina on WEGAN Group Oy:n toimitusjohtaja ja konsultoivan taloushallintotoimisto Fundz Oy:n perustaja. Hänellä on yli 10 vuoden kokemus media-alan talousjohtajana ja tilitoimiston asiakkaana. Lisäksi Anniinalla on 8 vuoden kokemus monipuolisista taloushallinnon tehtävistä ja tilitoimistopalveluista.