We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Ikean uusi liiketoimintamalli

Ikean

Konsulttien lempilapsi liiketoimintamalleista puhuttaessa on aina ollut Ikea. Vuonna 1943 perustettu ruotsalainen huonekalujätti on kasvanut ja menestynyt kirkkaan strategian ja vahvan liiketoimintamallin avulla. Liiketoimintamalli on käsitteenä hähmäinen jopa tutkijoille, mutta seuraava määrittely kestää sekä akateemisen että yritysten strategisen tarkastelun: Liiketoimintamalli on jäsennelty kuvaus siitä, miten yritykset rakentavat ja kehittävät liiketoimintaansa suhteessa asiakkaisiinsa. Liiketoimintamallin elementtejä ovat arvolupaus, arvon luominen ja arvon kerääminen.

Ikean menestyksen takana oleva liiketoimintamalli voidaan kuvata seuraavasti: Tarjotaan kuluttaja-asiakkaille laaja skaala funktionaalisia, hyvin suunniteltuja ja edullisia huonekaluja. Arvon luomisessa panostetaan designiin ja säästetään ostoissa, varastoinnissa sekä tuotantokustannuksissa. Arvon keräämisessä keskitytään myyntivolyymiin ja kustannuksissa säästetään kaikki turhat kulut, mutta pidetään asiakaskokemus ja työtyytyväisyys korkeana.

Ikea on menestynyt tällä mallilla huikeasti. Vuonna 2018 yrityksen kokonaisliikevaihto oli 38,8 miljardia euroa ja se on kasvanut viimeisten kymmenen vuoden ajan edelleen keskimäärin 6 % vuosivauhtia. Samaan aikaan kuluttajien käyttäytymisessä on kuitenkin tapahtunut radikaali muutos. Kaupungistuminen on kiihtynyt, yksityisautoilun suosio on laskenut ja verkkokaupan sekä alustatalouden palveluiden suosio on kasvanut nopeasti. Kestävä kuluttaminen on noussut merkittäväksi trendiksi. Autottoman ja kiireisen kaupunkilaisen ei ole helppo lähteä päiväksi kaukana sijaitsevaan jättiläistavarataloon ostamaan lisää lyhytikäistä tavaraa pieneen asuntoonsa.

Ikea on muutaman viime vuoden aikana toteuttanut kaksi radikaalia liiketoimintamalli-innovaatiota. Ensin he alkoivat perustaa uudenlaisia myymälöitä suurten tavaratalojen rinnalle. Nämä myymälät on sijoitettu kaupunkien keskustoihin lähelle ihmisiä. Ne ovat kooltaan vain neljänneksen perinteisistä laatikkomyymälöistä ja niissä voi ostaa pientarvikkeita ja suunnitella sekä tilata kotiinkuljetuksella suuria huonekaluja ja sisustuskokonaisuuksia – sekä tietenkin syödä lihapullia. Toinen suuri muutos on tuore kokeilu huonekalujen leasingista.  Tässä mallissa huonekaluista maksetaan kuukausimaksua ennalta sovitun ajan, jonka jälkeen ne palautetaan Ikeaan ja vaihdetaan johonkin uuteen. Palautetut huonekalut kunnostetaan ja toimitetaan edelleen seuraavalle vuokra-asiakkaalle.

Ikea on reagoinut asiakkaidensa tarpeissa tapahtuneisiin muutoksiin proaktiivisesti. Molemmat edellä esitetyt muutokset ovat radikaaleja liiketoimintamalli-innovaatioita. Kummassakin tapauksessa arvolupaus pysyy samana, mutta koska asiakastarpeet ovat muuttuneet, arvolupaus lunastetaan eri tavalla kuin aiemmin. Kun asiakkaiden liikkuminen ja ajankäyttö rajoittuvat, tuodaan liikkeet sinne missä he muutenkin viettävät aikaansa ja panostetaan kuljetus- ja verkkopalveluihin. Kestävän kehityksen ja kierrättämisen megatrendiin vastaus on huonekalujen vuokrausmalli, joka voi taloudellisesti olla Ikealle jopa perinteistä mallia kannattavampi. Edelleen pystytään tarjoamaan kuluttaja-asiakkaille laaja skaala funktionaalisia, hyvin suunniteltuja ja edullisia huonekaluja.

Molempien muutosten taustalla on Ikean syvä ymmärrys asiakkaidensa tarpeista. Litteät paketit ovat ihan kiva juttu ja kulma-avaimeen perustuvista kokoamisohjeista saa hauskoja meemejä, mutta 76-vuotiaan yrityksen menestys on itse asiassa aina perustunut ylivoimaiseen asiakasymmärrykseen. Nämä muutokset tuovat tämän osaamisen valokeilaan. Samalla se näyttää muille esimerkkiä siitä, mihin kannattaa muutosten aikana kiinnittää huomiota. Tunne asiakkaasi tarpeet ja mieti, miten voit kehittää liiketoimintamalliasi vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella tavalla nyt ja tulevaisuudessa.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja tuottavuus ja digitalisointi.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja