We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Innovaatioita eikä kompromisseja

Innovaatioita

Kaukana ovat ajat, jolloin tuote- ja palvelukehitys oli kehittelyä, kaukana takahuoneessa sijaitsevan erillisen osaston vastuulla, ja esitteli uutta vuosirytmissä ellei pidemmässä aikataulussa. Vai ovatko?

Kysymys on tietenkin provosoiva: joillakin aloilla uuden kehittäminen vain vie pitkään, kuten vaikkapa lääkkeiden tai avaruusteknologian kanssa. Jos ei ole eettistä saati laillista testata kovin keskeneräistä, ei tehdä sitä. Mutta jos kyse ei ole regulaatiosta, teknologiasta, eikä minkään tieteen kehitys estä, onko syytä aikailuun? Tyydytkö todella siihen, että yrityksessäsi asiat tehdään niin kuin ennenkin?

Raikasta kulmaa tuote- ja palvelukehitykseen ovat tuoneet growth hackerit, kasvuhakkerit. Markkinoinnin ei tarvitse odottaa kädet ristissä kunnes tuote tai palvelu on valmis ja etsiä sitten keinoja sen markkinointiin. Sen sijaan kaupallistamisen ekspertit osallistuvat kehittämiseen. He etsivät tuotteen ja markkinan yhteensopivuutta alusta asti ja auttavat muovaamaan tuotteesta tai palvelusta sellaisen, että se menee kohderyhmäänsä kaupaksi. Vielä parempi, jos tuote/palvelu sisältää osia, joilla tietoisuus siitä leviää luontevalla tavalla viraalisti. Ei tehdäkään pitkiä tuotekehityssyklejä valmiille tuotteelle, vaan jatkuvaa datalla ohjattua testaamista, jo luonnoksille ja demoille.

Haastajat saavat usein aikaan positiivisia muutoksia sekä markkinaan että tuotteeseen/palveluun. Tuotteen sijasta asiakas voi ostaa saman lopputuloksen palveluna. Lisämyyntielementit kasvavat emoaan suuremmiksi. Ja uudella tavalla toimimalla täydestä tai väsyneestä markkinasta löytyy uutta kysyntää. Esimerkiksi digitaalisista sisältötuotteista voikin painattaa kannattavasti printtituotteita, siis aikakauslehtiä. Perinteisestä toimijasta saattaa tuntua epäreilulta, että haastajat kykenevät kevyempään kustannusrakenteeseen, mutta tähän on syytä tottua myös automaation ja tekoälyn hyödyntämisen kasvun takia.

Parhaiten muuttuvat tarpeensa osaa ilmaista loppukäyttäjä itse, eli asiakas, mutta ei suoraan kysymällä, vaan esim. havainnoinnin, myötäelämisen ja oppimisen avulla. Näitä sosiaalisen teknologian keinoja, kuten design thinkingiä hyödyntämällä, päästään mielenkiintoiselle innovaation tielle. Kun selkeä struktuuri auttaa innovoijaa kokeilemaan villejä juttuja, ja syvä asiakasymmärrys auttaa häntä tunnistamaan myös asiakkaan ei-ilmaistuja tarpeita, tuloksena on muuta kuin kompromisseja ja pieniä muutoksia. Voi löytyä uutta liiketoimintaa.

Etsitäänkö sitä jo teillä?

Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking, Ihmisymmärrys

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Ihmisymmärrys
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Ihmisymmärrys

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking
Kiitoksen

Kiitoksen ällistyttävä voima

Liisa Kotilainen, 
8.4.2019
Ihmisymmärrys
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Arvopohjaiset

Arvopohjaiset ostopäätökset

Virpi Martikainen, 
4.3.2019
Ihmisymmärrys
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

21.1.2019
Design Thinking
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja