Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos
Tuoreiden Finnpanelin tilastojen mukaan vaivainen 6 % tv-kanavien katselusta tapahtui viime vuonna kanavien onlinepalveluiden kautta. Kaikkiaan tv-kanavien päivittäinen katselu oli 2 tuntia 45 minuuttia per henkilö. Aikavälillä 20.30-21.30 television äärellä on 41 % suomalaisista. Perinteinen televisio on siis ylivoimainen valtias!
Tuoreiden Finnpanelin tilastojen mukaan television katselu on ollut tasaisessa laskutrendissä vuodesta 2014, ja viime vuonna pudotusta tuli kaikissa muissa ikäryhmissä paitsi ennallaan pysyneessä yli 65-vuotiaiden katselussa. Suomessa on myöskin 880.000 tilausvideopalveluita tilaavaa kotitaloutta, joiden katselu ei näy näissä tilastoissa (European Audiovisual Observatory, 2017 tilanne). Perinteinen televisio on siis suurissa vaikeuksissa!
Kuten kaikkien tilastojen kohdalla, tässäkin on syytä tutkia ilmiötä ja sen vaikutusta. Internetjakelun strateginen merkitys tulee siitä, että internet tarjoaa avoimen, vaihtoehtoisen tavan sisältöjen jakelulle. Ennen internetiä jakelutaajuudet ja kaapeliverkot ovat olleet rajallinen luonnonvara ja näiden verkkojen haltijat ovat voineet toimia portinvartijoina. Internetin suurin merkitys ei siten ole tekninen vaan strateginen.
Olen paljon viitannut Mathew Ingramin vuonna 2014 julkaisemaan U-käyrään, joka kuvaa arvon siirtymistä medialiiketoiminnassa keskeltä eli jakelusta reunoille eli toisaalta sisältöjen tuottamiseen ja toisaalta sisältöjen löytämiseen. Netflix kumppaneineen on hyödyntänyt tätä kehitystä ja rakentanut maailmanlaajuisen vanhoista jakeluteistä riippumattoman sisältöbisneksen.
Arvoverkon murtuminen hyödyntää sisältöjen tekijöitä: niin internet-tv-palvelut kuin tv-kanavat omine nettipalveluineen kilpailevat katsojista kärkisisällöillä. Tästä kehityksestä ovat hyötyneet suomalaisetkin sisältöjen tekijät (kirjoitin tästä aiemmin täällä).
Digital TV Researchin tutkimuksen mukaan viime vuonna Euroopan tv-liiketoiminnan kuluttajamaksuista jo 34 % tuli internettilauksista ja vuonna 2023 osuus olisi jo 46 %. Siten sen lisäksi, että internetjakelu on jo muuttanut strategisesti tv-alan toimintamallit, sen merkitys myös tulolähteenä on kasvanut ja kasvaa edelleen hyvinkin suureksi.
Kuluttajan kannalta kehitys on tuonut runsaasti lisää sisältötarjontaa, joka kaiken lisäksi on saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Televisiotoiminnan ydin on edelleen meitä kuluttajia kiinnostavat sisällöt. Kuluttajina nauttikaamme tilanteesta!
Internetjakelun tuoma tv-toimialan arvoketjujen muutos sen sijaan vaikuttaa oleellisesti televisioalalla toimiviin tekijöihin ja yhtiöihin. Ja siinä kehityksessä tarjoutuu valtavasti uusia mahdollisuuksia ja uhkia. Alan toimijoina ottakaamme nämä huomioon!