Kestävää liiketoimintaa
Kestävä liiketoiminta (englanniksi sustainable business) on monimerkityksellinen ilmaus. Sillä voidaan tarkoittaa joko eettisesti kestävällä pohjalla olevaa, tai pitkällä tähtäimellä kannattavaa liiketoimintaa. Usein nämä kaksi toki kulkevat käsi kädessä, ja varsinkin nykyisin ainoa keino rakentaa pitkiä menestystarinoita on toimia eettisesti ja läpinäkyvästi. Kun vielä kymmenen vuotta sitten liike-elämän menestyjät keskittyivät digitalisoitumiseen ja palveluistumiseen, kasvua rakennetaan nykyisin yhä useammin kestävyys ja arvot edellä.
Hyvä esimerkki muutoksesta on vaateteollisuus. Perheeni valistuneempi ja tiedostavampi aikuinen on esitellyt minulle kaksi loistavaa suomalaista kestävän liiketoiminnan mallioppilasta. Rekki on käytettyjen laatuvaatteiden myyntialusta, joka poikkeaa perinteisistä kauppa-alustoista siinä, että se ostaa vaatteet omaan varastoonsa ja myy ne itse loppuasiakkailleen. Tämä parantaa sekä ostajien että myyjien palvelukokemusta; myyjät saavat rahat myymistään vaatteista myyntiajasta välittämättä ja ostajat tuotteensa palautusoikeuden kanssa yhtä nopeasti kuin uusien vaatteiden verkkokaupoista. Liiketoiminta on läpinäkyvää ja samalla pelastetaan maailmaa pidentämällä vaatteiden elinkaarta.
Toinen suosikki on Alpa – alpakanvillasta neulevaatteita valmistava yritys. Alpan keskeisinä periaatteina on resurssien tehokas käyttö ja neuleiden vastuullinen tuotanto. Alpa esimarkkinoi uusia tuotteitaan ”sisäpiiri” -yhteisölle varmistaakseen niiden menekin etukäteen. Alpa on hiljattain aloittanut myös palveluliiketoiminnan tarjoamalla Rekin kaltaisen second hand -tuotteiden osto- ja myyntipalvelun omille tuotteilleen, ja tarjoamalla maksullisia korjauspalveluita neuleilleen. Molemmat palvelut pidentävät Alpan tuotteiden elinkaarta ja tukevat voimakkaasti toiminnan eettistä puolta.
Minulla ei ole sidoksia kumpaankaan edellä mainituista yrityksistä, joskin omistan kaksi Alpan neuletta. Yhteisenä tekijänä molempien yritysten toiminnassa näen luottamuksen kestävän liiketoiminnan kannattavuuteen pitkällä tähtäimellä. Rekki ottaa riskin ostaessaan myymänsä tuotteet varastoon, mutta luottaa siihen, että hinnan ja nopean toimituksen lisäksi asiakkaat arvostavat yhä enemmän vaatteiden uusiokäytön eettistä puolta. Alpa hakee liiketoiminnan kasvua mieluummin uudesta palveluliiketoiminnasta kuin eettisistä periaatteista tinkien, vaikka heidänkin tuotteidensa elinkaari pitenee yrityksen oman toiminnan johdosta.
Kotimaisetkin yritykset kilpailevat nykyisin globaaleilla markkinoilla. Koska hinnalla ei Suomesta käsin ole mahdollista kilpailla, on toiminnan eettisellä puolella korostunut merkitys. Olen täysin vakuuttunut siitä, että tämä trendi tulee vain vahvistumaan. Yritykset, jotka onnistuvat nyt rakentamaan kasvuliiketoimintaa kestävän kilpailuedun perustalle, ovat tulevaisuuden suuria menestystarinoita. Facebook, Google ja Amazon ovat päättymässä olevan vuosikymmenen keisareita, mutta monet näkevät jo sen, että algoritmiensa takana ne ovat ilman rihmankiertämää. Muutos on alkanut ja tulemme näkemään sen vaikutukset alkavan vuosikymmenen aikana.
Tommi Rissanen on Digital Media Finlandin konsultti ja liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori LUT yliopistossa
Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.