Kestävyydestä kasvua luoville aloille
Kestävän toiminnan periaatteet lyövät läpi koko elinkeinoelämän, eikä luova toimiala ole poikkeus. Aivan samat tarpeet kuin vaikkapa valmistavassa teollisuudessa ovat myös osa luovaa toimintaa, esimerkiksi luonnonvarojen säästäminen, ihmisten kaikinpuolinen hyvinvointi ja taloudellinen kestävyys. Mutta mitä hyötyjä kestävyyden toimista on toimialalle itselleen?
Business Finland kartoitti kestävyydestä saavutettavia hyötyjä ja julkaisi raportin Kestävyydestä kasvua luoville aloille. Raportissa tunnistettiin kestävyydestä saavutettavia hyötyjä. Näistä vain osa on suoranaisia, kuten mahdollisuus korkeampaan hinnoitteluun tai säästöihin tuotantokustannuksissa. Toiset ovat välillisiä hyötyjä, esimerkiksi tuotemielikuvan koheneminen. Kestävät toimintatavat saattavat tuoda myös kokonaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, erityisesti teknologian ja luovien alojen risteyskohtiin sisältyy paljon tulevaisuuden kehityskohteita. Kestävyydestä on tulossa myös yksi julkisen ja yksityisen rahoituksen kriteerejä. Esimerkiksi Euroopan unionin vihreän ohjelman kautta kanavoituu paljon uutta, kestävälle kehitykselle korvamerkittyä rahaa.
Kestävyydestä kasvu luoville aloille -raportti tarkastelee neljää luovaa alaa: av-teollisuutta, musiikkia, pelibisnestä ja tapahtumatoimialaa. Alat ovat tehneet erilaisia kestävyyden toimia ja raportissa vertaillaan näitä toisiinsa. Ajatuksena on, että alat voivat oppia toisiltaan hyviä käytäntöjä ja jakaa tietoa keskenään. Kestävyydestä on mahdollista rakentaa kilpailuetu, joka profiloi Suomea maailmalla kestävyyden ja vastuullisuuden edelläkävijänä.
Kestävyydestä kasvua luoville aloille -raporttiin kuuluu myös kartoitusta esittelevät kaksi podcastia ja monipuolinen lista keskeisistä linkeistä ja tiedon lähteistä. Nämä materiaalit ovat löydettävissä luovien.fi -sivustolla.

Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä.