We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Tapahtumateollisuus edelleen kärvistelee koronan kourissa mutta luovalle alalle ylipäätään on hyviä uutisia: lisää rahaa on jaossa. Digitaalisten sisältöjen, erityisesti elokuvien ja tv-sarjojen, kulutus kasvaa samalla kun ihmisten ruutuaika lisääntyy kaikkiaan. Suuria yleisöjä tai kaupallisesti haluttuja kohdeyleisöjä kiinnostavien sisältöjen tuotantoon tulee lisää rahaa ja samalla sisältöjen jakelu laajenee kattamaan satoja maita.

Pääomasijoitusyhtiö IPR.VC on raivannut rahoituksen tietä ja nostanut sisältöihin sijoittamisen rimaa Hollywoodiin saakka. Amerikan yhteistyöstä koituu eurojen ohella monenmoista muutakin hyvää, kuten esimerkiksi viime kesänä Tampereen seudulla kuvattu Dual ja yhteistyötä myöhemmin jatkanut käsikirjoittamisen Master Class -koulutus.

Toinen rohkaiseva merkki rahoituspotin kasvusta on uusi elokuville ja sarjoille suunnattu Finnish Impact Film Fund, jonka taustalta löytyy mm. neljä säätiötä. Sijoittajia ovat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Saastamoisen säätiö ja Föreningen Konstsamfundet. Niiden mukaan tulo osaltaan kertoo siitä, että sisältöihin sijoittaminen nähdään kasvualueena ja merkityksellisenä toimintana. Sisältöjen kansainvälisten markkinoiden jatkaessa kasvuaan on todennäköistä, että sijoitusaktiivisuus sisältöihin tulee kasvamaan myös tulevaisuudessa.

Rahoitusosaamisella on kysyntää

Lisäraha markkinoilla ei tee rahoituksen saamista yhtään helpommaksi. Päin vastoin, rahoituksen haun kotityöt pitää tehdä entistäkin huolellisemmin, koska kilpailu kiihtyy. Jos omasta piiristä uupuu rahoitus- tai muuta liiketoimintaosaamista, pitää sitä hankkia ulkopuolelta. Ammattimainen yrityksen liiketoimintasuunnitelma yksinään ei riitä, vaan rahoitettava sisältö on paketoitava kiinnostavaksi rahoitustuotteeksi, jossa tv-sarja tai elokuva on vain yksi lopputuloksista.

Elokuvan tekeminen on kallista kaikkialla. Pienessä maassa maksajia on vähemmän eikä pitkien teatterielokuvien tuottaminen Suomessa aiemmin ole juuri ollut mahdollista ilman mittavaa julkista tukea. Veikkauksen tuomien pelituottojen väheneminen näkyy jo kehittely- ja tuotantotukien määrissä ja alamäki jatkuu. Samaan aikaan kansainväliset jakelijat, kuten Disney, Netflix ja Amazon, ovat muuttaneet sisältöjen rahoitusmallia merkittävästi. Covid19-pandemia vain vauhdittaa jo vuosia sitten alkanutta jyrkkää muutosta elokuvien kulutuksessa: kuluttajat siirtyvät enenevässä määrin tilauspalveluiden pariin. Tuottajalla on oltava kieli keskellä suuta uusien rahoitusmallien viidakossa ja päättäjien on kehitettävä julkista tukirakennetta paremmin vastaamaan muuttuvaa toimintaympäristöä.

Elokuvien levitys ja esitystoiminta on oleellinen osa niiden rahoitusta. Elokuvateattereiden ollessa suljettuja tämä rahoitusketjun ikkuna on kiinni. Muutokset elokuvien rahoituksessa ja esitysoikeuksien järjestyksessä ovat väistämättömiä. Samaan aikaan uudentyyppinen täysin digitaalisten sisältöjen markkina on auennut. Lohkoketjutekniikkaan perustuvassa NFT (non fungible token) -kaupankäynnissä vaihdetaan digitaalisten sisältöjen, kuten urheilu- tai konserttiklippien, alkuperäisvideoiden, tai virtuaalisten esineiden omistajuutta. Maksuvälineenä käytetään usein kryptovaluuttaa, esimerkiksi bitcoinia. Näin digitaalisuus on luonut taiteen ja kaikenlaisten sisältöjen uudet keräilymarkkinat. Onko tässä uusi markkinarako suomalaiselle sisällön tuottajalle tai jakelijalle?

Tilauspohjaisen kulutuksen kasvu vähentää portinvartijoita kun kuluttajalla on suora pääsy sisältöihin. Tästä seuraa se, että entistä enemmän on ajateltava loppukäyttäjää ja tämän katsomiskokemusta; ensisijainen asiakas on sisällön katsoja, ei sen välittäjä.

Meillä DMF Business Designissa on pitkä kokemus moninaisista luovan alan rahoituskuvioista. Ota yhteyttä kun kaipaat kompassia ja karttamerkkejä rahoitusviidakossa suunnistamiseesi.

Timoteus Tuovinen

Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä. Timoteus toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Konsultointi-palvelun aihealueella markkinointi ja asiakkuudet.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Tilaa

Tilaa tästä Whitepaper ennakkoon

Virpi Martikainen, 
23.6.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Audiovisuaalisuus

Audiovisuaalisuus kasvaa - kasvaako myös Suomen AV-ala?

Timoteus Tuovinen, 
21.6.2021
Teknologia

DMF Business Talk: Missä menee Suomen suoratoistomarkkina?

Timoteus Tuovinen, 
14.6.2021
Teknologia

Amazon Prime parantaa MGM-studioiden ostolla asemaansa suoratoistomarkkinoilla

Tommi Rissanen, 
31.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Mitä pääomasijoituksen metsästys vaatii ja antaa?

Virpi Martikainen, 
17.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Liiketoiminnalle uusi suunta

Tommi Rissanen, 
3.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Tommi Rissanen, 
8.2.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Teknologia
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Teknologia

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Teknologia
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Teknologia
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Teknologia
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Puheohjauksen

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

1.10.2018
Teknologia
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
VR/AR

VR/AR Report

7.2.2018
Teknologia
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja