We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Kiitoksen ällistyttävä voima

Kiitoksen

Kiitoksella on tutkitusti mahtava psykologinen voima.

Kiittäminen ja kiitollisuus ovat kuitenkin niin värittyneitä termejä, ettei niitä juuri businesskielessä viljellä, etenkään suomeksi. Ehdottaja palkitaan viistolla katseella: mihin lie hurahtanut. Pehmoa vähintään.

Kiitollisuutta voi lähestyä myös kovien liiketoimintafaktojen kautta. Kiitoksen voi nimittäin valjastaa toimintaa ohjaavaksi voimaksi. Tässä esimerkkejä:  

1. Asiakasymmärrys vaatii ihmisymmärrystä. Se ei ole B2B eikä B2C vaan H2H-osaamista, human to human. Ihmisymmärrykseen liittyvät myös tunteet ja niiden ilmaiseminen.

2. Onhan se nyt aika paljon helpompaa myydä uudelleen samalle asiakkaalle kuin etsiä aina uusia. Kannattanee siis tehdä asiakkaalle eri tavoin kaikissa kohtauspisteissä selväksi, että arvostamme häntä, ja olemme kiitollisia siitä, että hän on valinnut meidät.

3. Strategiatyö on muuttumassa jatkuvaksi, toimintaympäristön ja sisäisiin muutoksiin heti reagoivaksi yrityksen yhteiseksi toimintamalliksi. Ketterä ja kevyt tapa tehdä töitä yhdessä nojaa luottamukseen, ei kontrolliin. Kiittäminen on tärkeä osa muutoksen johtamista ja yhteisen uuden kulttuurin luomista. 

4. Liidien nurturointi kuulostaa monen markkinoijan korvissa asianmukaisemmalta kuin asiakkaiden hoivaaminen, huomion osoittaminen ja lämmitteleminen kohti kauppaa. Se, että asiakas kokee olevansa tärkeä ja tervetullut, on osa nurturointia.

5. Sano suoraan, älä oleta. Kiittäjä luulee ilmaisseensa sen suoraan mutta vastaanottaja ei ymmärrä, että häntä on kiitetty. Mietipä vaikka kehityskeskusteluja. ”Varmasti olen kiittänyt!” vs.” No et ole ikinä kiitosta sanonut!” Kiitosta ei kannata säästää vain joulujuhliin eikä läksiäisiin.

Kiitollisuus todellakin vahvistaa kiittäjän suhdetta kiitettävään. Kunhan – ja tässä vielä viimeinen fakta – kiitetään oikein: ei omista lähtökohdista ja kiittäjästä käsin (kiitos, että minä sain sinusta uuden lukijan) vaan kiitetyn lähtökohdista. – Kiitos kun käytit aikaasi tämän lukemiseen!

Liisa Kotilainen
Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Luottamus on liiketoiminnan sydän

Liisa Kotilainen, 
7.11.2022
Ihmisymmärrys

Toimintaympäristön radikaaliin muutokseen reagoiminen

Tommi Rissanen, 
12.4.2022
Ihmisymmärrys

Hyvä vai huono tilitoimisto?

Liisa Kotilainen, 
18.10.2021
Ihmisymmärrys

Business design haastaa teknologian kehittämistä

Virpi Martikainen, 
4.10.2021
Ihmisymmärrys

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

Tommi Rissanen, 
20.9.2021
Ihmisymmärrys

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Ihmisymmärrys
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Ihmisymmärrys

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Ihmisymmärrys
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Ihmisymmärrys
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Ihmisymmärrys

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Arvopohjaiset

Arvopohjaiset ostopäätökset

Virpi Martikainen, 
4.3.2019
Ihmisymmärrys
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Ihmisymmärrys
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Ihmisymmärrys
Lue lisää