We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Kokemuksia

Eristyksen aika on lisännyt podcastien tarjontaa ja kulutusta selvästi. Kuulijapotentiaali on kasvanut, kun ihmisillä on vapautunut aikaa työrutiinien vähennyttyä. Äänisisältöjen tarjonta kaikkiaan on lisääntynyt, ja mobiilius mahdollistaa vaikkapa kirjallisuudesta nauttimisen iltalenkillä.

Digital Media Finland päätti monen muun tavoin aloittaa podcastien tuottamisen tänä keväänä. DMF Business Talk -sarjassa ajatuksemme oli antaa ääni niille ihmisille ja asioille, jotka koemme tärkeiksi ja joille tiesimme olevan tilausta sidosryhmissämme. Tässä on esimerkki jaksosta, jossa Rekki Oy:n toimitusjohtaja Bertta Häkkinen kertoo ajatuksiaan luovasta johtamisesta.

Podcastimme tehtiin haastatteluina, jotka tallennettiin etänä Zencastr-alustalla. Alusta toimi sarjan tuotannossa pääosin moitteetta ja siitä on tarjolla myös ilmainen versio. Podcastin jakelussa puolestaan käytettiin Podbean-palvelua, jonka kautta ne saa jaettua edelleen podcastien kuunteluun tarkoitettuihin palveluihin. Tallennuksessa on mahdollista käyttää myös Skype-, ZOOM- ja muita alustoja voi käyttää, jos mikrofoni ja äänitysolosuhteet ovat riittävän laadukkaat.

DMF Business Talk -sarjan jaksojen kesto on puolisen tuntia, mikä alkaa olla asiapitoisen sisällön maksimikesto. Syksyn podcast-tuotantomme onkin lyhentynyt alle vartin kestoisiin jaksoihin. Lyhyessäkin kestossa on muistettava, että sisällössä on oltava rauhallinen tempo. Tarinan looginen eteneminen jakson sisällä, ja koko sarjan mittaan, auttaa kuulijaa hahmottamaan podcastin rakennetta. Samalla sisällön toistuvuus luo myös odotusarvoa tulevista jaksoista.

Jaksot editoitiin Applen Garage Band -ohjelmalla ja raakamateriaalista karsittiin pois noin puolet. Ohjelman perusominaisuuksien käyttö on suhteellisen helppoa aloittelevallekin podcastin tekijälle. Äänitunnisteet valittiin audiokirjastosta.

Digital Media Finlandin oman verkkosaitin lisäksi sarja on tarjolla myös muiden alustojen kautta, kuten Spotifyn, iTunesin ja Google Podcastin palveluissa. Muita jakelijoita ovat esimerkiksi Soundcloud, Apple Podcasts ja Supla. Podcastien jakelu tapahtuu RSS-feedin kautta ja se on suhteellisen yksinkertainen tapa upottaa podcast melkein mihin tahansa.

Koska äänisisältöjen tarjonta on valtavaa, on löydettävyys iso ongelma. Podcastit pitäisi tuottaa sarjamuotoisena ja jaksoja pitää olla paljon, mielellään yli 10. Kuuntelijajoukon kasvattaminen vie aikaa. Podcast-sarjan markkinoinnissa on luonnollisesti käytössä kaikki yrityksen markkinoinnin keinot. Kunkin omat some-alustat ovat varmaan tehokkain väylä podcastin ilosanoman levittämiseen.

Podcastien tekeminen ei ole tietoyhteiskunnassa vaadittava kansalaistaito. Yrityksille ja ihmisille se tarjoaa kuitenkin mielenkiintoisen ja kustannustehokkaan väylän tavoittaa kuulijoita. Äänisisällöille on kasvavaa kysyntää; ihmisen ääni on aina tehokas tapa herättää kiinnostusta ja tunteita. Me Digital Media Finlandissa toimitamme podcasteja myös asiakkaidemme tarpeisiin, ota yhteyttä.

Timoteus Tuovinen

Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Ihmisymmärrys, Teknologia
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Teknologia
Digitalisoituminen

Digitalisoituminen pakottaa perusasiat kuntoon

27.5.2019
Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Teknologia
Kiitoksen

Kiitoksen ällistyttävä voima

Liisa Kotilainen, 
8.4.2019
Ihmisymmärrys
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Teknologia
Arvopohjaiset

Arvopohjaiset ostopäätökset

Virpi Martikainen, 
4.3.2019
Ihmisymmärrys
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Teknologia
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Teknologia
Podcastien

Podcastien vaikea murrosikä

3.12.2018
Teknologia
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Teknologia
Puheohjauksen

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

1.10.2018
Teknologia
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Ihmisymmärrys
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Teknologia
VR/AR

VR/AR Report

7.2.2018
Teknologia
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja