We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Kokemuksia

Eristyksen aika on lisännyt podcastien tarjontaa ja kulutusta selvästi. Kuulijapotentiaali on kasvanut, kun ihmisillä on vapautunut aikaa työrutiinien vähennyttyä. Äänisisältöjen tarjonta kaikkiaan on lisääntynyt, ja mobiilius mahdollistaa vaikkapa kirjallisuudesta nauttimisen iltalenkillä.

Digital Media Finland päätti monen muun tavoin aloittaa podcastien tuottamisen tänä keväänä. DMF Business Talk -sarjassa ajatuksemme oli antaa ääni niille ihmisille ja asioille, jotka koemme tärkeiksi ja joille tiesimme olevan tilausta sidosryhmissämme. Tässä on esimerkki jaksosta, jossa Rekki Oy:n toimitusjohtaja Bertta Häkkinen kertoo ajatuksiaan luovasta johtamisesta.

Podcastimme tehtiin haastatteluina, jotka tallennettiin etänä Zencastr-alustalla. Alusta toimi sarjan tuotannossa pääosin moitteetta ja siitä on tarjolla myös ilmainen versio. Podcastin jakelussa puolestaan käytettiin Podbean-palvelua, jonka kautta ne saa jaettua edelleen podcastien kuunteluun tarkoitettuihin palveluihin. Tallennuksessa on mahdollista käyttää myös Skype-, ZOOM- ja muita alustoja voi käyttää, jos mikrofoni ja äänitysolosuhteet ovat riittävän laadukkaat.

DMF Business Talk -sarjan jaksojen kesto on puolisen tuntia, mikä alkaa olla asiapitoisen sisällön maksimikesto. Syksyn podcast-tuotantomme onkin lyhentynyt alle vartin kestoisiin jaksoihin. Lyhyessäkin kestossa on muistettava, että sisällössä on oltava rauhallinen tempo. Tarinan looginen eteneminen jakson sisällä, ja koko sarjan mittaan, auttaa kuulijaa hahmottamaan podcastin rakennetta. Samalla sisällön toistuvuus luo myös odotusarvoa tulevista jaksoista.

Jaksot editoitiin Applen Garage Band -ohjelmalla ja raakamateriaalista karsittiin pois noin puolet. Ohjelman perusominaisuuksien käyttö on suhteellisen helppoa aloittelevallekin podcastin tekijälle. Äänitunnisteet valittiin audiokirjastosta.

Digital Media Finlandin oman verkkosaitin lisäksi sarja on tarjolla myös muiden alustojen kautta, kuten Spotifyn, iTunesin ja Google Podcastin palveluissa. Muita jakelijoita ovat esimerkiksi Soundcloud, Apple Podcasts ja Supla. Podcastien jakelu tapahtuu RSS-feedin kautta ja se on suhteellisen yksinkertainen tapa upottaa podcast melkein mihin tahansa.

Koska äänisisältöjen tarjonta on valtavaa, on löydettävyys iso ongelma. Podcastit pitäisi tuottaa sarjamuotoisena ja jaksoja pitää olla paljon, mielellään yli 10. Kuuntelijajoukon kasvattaminen vie aikaa. Podcast-sarjan markkinoinnissa on luonnollisesti käytössä kaikki yrityksen markkinoinnin keinot. Kunkin omat some-alustat ovat varmaan tehokkain väylä podcastin ilosanoman levittämiseen.

Podcastien tekeminen ei ole tietoyhteiskunnassa vaadittava kansalaistaito. Yrityksille ja ihmisille se tarjoaa kuitenkin mielenkiintoisen ja kustannustehokkaan väylän tavoittaa kuulijoita. Äänisisällöille on kasvavaa kysyntää; ihmisen ääni on aina tehokas tapa herättää kiinnostusta ja tunteita. Me Digital Media Finlandissa toimitamme podcasteja myös asiakkaidemme tarpeisiin, ota yhteyttä.

Timoteus Tuovinen
Timoteus Tuovinen

Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Ensimmäinen

Ensimmäinen selvitys kasvavasta Suomen createch-sektorista julkaistu

Virpi Martikainen, 
23.5.2023
Teknologia

Luottamus on liiketoiminnan sydän

Liisa Kotilainen, 
7.11.2022
Ihmisymmärrys

Tesla on autojen iPhone

Tommi Rissanen, 
26.9.2022
Teknologia

Toimintaympäristön radikaaliin muutokseen reagoiminen

Tommi Rissanen, 
12.4.2022
Ihmisymmärrys

Streaming-palveluiden pudotustaistelu

Tommi Rissanen, 
31.1.2022
Teknologia

Hyvä vai huono tilitoimisto?

Liisa Kotilainen, 
18.10.2021
Ihmisymmärrys

Business design haastaa teknologian kehittämistä

Virpi Martikainen, 
4.10.2021
Ihmisymmärrys, Teknologia

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

Tommi Rissanen, 
20.9.2021
Ihmisymmärrys
Audiovisuaalisuus

Audiovisuaalisuus kasvaa – kasvaako myös Suomen AV-ala?

Timoteus Tuovinen, 
21.6.2021
Teknologia

DMF Business Talk: Missä menee Suomen suoratoistomarkkina?

Timoteus Tuovinen, 
14.6.2021
Teknologia

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Teknologia

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Ihmisymmärrys

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Tommi Rissanen, 
8.2.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Teknologia

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Ihmisymmärrys

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Ihmisymmärrys, Teknologia
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Teknologia
Kiitoksen

Kiitoksen ällistyttävä voima

Liisa Kotilainen, 
8.4.2019
Ihmisymmärrys
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

Timo Argillander, 
28.3.2019
Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Teknologia
Arvopohjaiset

Arvopohjaiset ostopäätökset

Virpi Martikainen, 
4.3.2019
Ihmisymmärrys
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

Timo Argillander, 
11.2.2019
Teknologia
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Ihmisymmärrys, Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

Kristiina Markkula, 
18.12.2018
Teknologia
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Teknologia
Puheohjauksen

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

Kristiina Markkula, 
1.10.2018
Teknologia
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Ihmisymmärrys
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Teknologia
VR/AR

VR/AR Report

Jari Muikku, 
7.2.2018
Teknologia
Lue lisää