(Liike-)elämän tarkoitus, osa 1
Ankkalinnan talousmedioita seuraamalla ei ole päässyt tarkasti selville monialayrittäjä ja pankkiiri Roope Ankan yritysryppään strategian ytimestä. Onko niin, että Roope uskoo vain perinteiseen liike-elämän tarkoitukseen: yrityksen pitää tuottaa voittoa omistajalleen?
Roopella vaikuttaa olevan todella innovatiivinen tuote- ja palvelukehitysosasto, rohkeutta laajentaa ihan mille alalle tahansa ja tiivis ote Ankkalinnan ekosysteemiin. Mutta mikä muu, rahan lisäksi, innostaa ja antaa merkitystä hänen yritystoiminnassaan?
Pohdinnalla on merkitystä useastakin syystä.
Ensinnäkin epäillä sopii, että pelkkä rahan tienaaminen yrityksen ytimessä ei riitä silloin kun milleniaaleilta tai z-sukupolven edustajilta vaikuttavat Tiinu, Tupu, Lupu, Liinu, Leenu ja Hupu pohtivat minne mennä töihin. Jos meno ei muutu, monella niin ankkalinnalaisella kuin suomalaisellakin yrityksellä on todellinen työvoimapula käsissään jo kymmenessä vuodessa. Yritykseltä, ollaanpa siellä töissä vain projektin verran tai pidempään, odotetaan enemmän henkilökohtaisten arvojen kanssa linjassa olevaa toimintaa, merkitystä ja korkeampaa tarkoitusta.
Ensinnäkin epäillä sopii, että pelkkä rahan tienaaminen ei riitä silloin kun Tiinu, Tupu, Lupu, Liinu, Leenu ja Hupu pohtivat minne mennä töihin.
Roopet, Akut ja Iinekset ovatkin jo nyt yllättävässä paikassa, kun joutuvat pitämissään työhaastatteluissa todelliseen grilliin siitä, mitä muuta yritys tekee kuin voittoa. Mikä on se merkityksellinen asia, jolla yritys aidosti haluaa muuttaa maailmaa? Mitä se tekee konkreettisesti muutoksen eteen? Miten olemassa olon tarkoitus näkyy yrityksen strategiassa? Miten valinnat näkyvät johtamisessa, työntekijöiden kohtelussa, työntekijän vaikutusmahdollisuuksissa, kumppanivalinnoissa, tuote- ja palvelukehityksessä ja investointikohteissa? Onko vastuullisuus totta arjessa vai onko rahan tienaaminen vain naamioitu uuteen trendiasuun kevyessä vastuullisuuspesussa?
Toiseksi, aidolla vastuullisuusytimellä ja merkityksellä yritys voi kasvaa enemmän ja nopeammin. Juuri julkaistun tutkimuksen mukaan monet kovan kasvun yritykset ovat rakentaneet merkityksellisen päämäärän (purpose) ympärille vastuullista ja tuottavaa kasvua, pysyvät relevantteina nopeasti muuttuvassa maailmassa samalla kun syventävät suhdetta sidosryhmiinsä. Päämäärä ja arvojen mukainen toiminta auttaa näkemään perinteisten toimialarajojen yli.
Kolmanneksi, kyllä vastuullisuus ja merkityksellisyys tuottavat hyvää oloa ja tyytyväisyyttä muillekin kuin milleniaaleille. Pikkujouluista ylijääneiden joulutorttujen lahjoitus hoivakotiin on hyvä alku, ja siitäkin tulee joulumieli, mutta vielä isomman vaikutuksen voisi saada lahjoittamalla aikaa seurusteluun ja ulkoilutukseen – tai, jos palataan liiketoimintaan, miten merkityksen hakeminen voisi näkyä tulevilla strategiakausillanne? Mikä on teidän yrityksenne elämän tarkoitus?
Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.