We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Liiketoiminnalle uusi suunta

Liisa kirjoitti ihmisymmärryksen tarjoamista mahdollisuuksista kasvun rakentamisessa pandemian jälkeisessä maailmassa. Tässä kirjoituksessa annetaan vinkkejä siihen, mitä tapahtuu seuraavaksi.

Luovat alat ja ravintolatoiminta ovat kärsineet erityisen paljon koronan aiheuttamista rajoituksista asiakkaiden suhteen. Monille yrityksille ja organisaatioille tämä on ollut erittäin vakava kriisi ja johtanut konkursseihin ja liiketoiminnalliseen ahdinkoon. Koronan todelliset vaikutukset näemme vasta tulevina vuosina. Samalla on kuitenkin syntynyt joukko poikkeuksellisen kekseliäitä innovaatioita, joihin haluan nyt keskittyä.

Esimerkkejä löytyy myös eniten kärsineiltä aloilta

Ville Haapasalo päätti viime kesänä ryhtyä myymään georgialaista perinneruoka Hatsapuria mökkikuntansa Puumalan satamassa. Juustoleipien myynti kasvoi raketin lailla ja siitä syntyi niin hyvä bisnes, että Ville saattaa siirtyä tv-kameran edestä pysyvästi Hatsapuribisnekseen. Muusikot ja teatterit järjestävät striimikeikkoja ja -näytöksiä. Pääkaupunkiseudulla huippukokokit ovat rakentaneet kokonaisten kattausten ulosmyyntiä kotiinkuljetettuna ja monenlaisia pop-up -ravintoloita on ilmestynyt mitä erikoisempiin paikkoihin.

Suuret muutokset syntyvät lähes poikkeuksetta kriiseistä. Viimeisen vuoden ajan olemme eläneet toivottavasti oman elämäni rajuinta kriisiä. Tämä kriisi on synnyttänyt ilmeisten ikävien vaikutusten lisäksi monenlaisia uusia avauksia ja mahdollisuuksia. Osa näistä on sellaisia, jotka auttavat yrityksiä ja organisaatioita selviämään kriisiajan yli, mutta moni kriisin aikana syntynyt innovaatio jää elämään myös sen jälkeen.

Asiakasymmärryksestä liiketoimintamallin muutokseen

Kun asiakastarpeissa tapahtunut muutos on ymmärretty, on aika tarkastella omaa liiketoimintamallia kriittisesti. Kuinka hyvin arvolupauksemme vastaa asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin, miten pystymme muuttamaan arvontuotantoprosessejamme uudessa toimintaympäristössä ja toisiko uusi ansaintamalli aikaisempaa paremman tuloksen? Nämä liiketoiminnan fundamentit ovat nyt muutoksessa hyvin monella toimialalla ja me autamme mielellään niiden uudelleenjärjestelyssä.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja tuottavuus ja digitalisointi.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja