We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on vaikea käsite. Tutkijatkaan eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen sen määritelmästä ja yritykset toki tunnistavat termin, mutta harva pystyy tiivistämään oman liiketoimintamallinsa pariin lauseeseen. Yritysmaailmassa liiketoimintamalli on tyypillisesti synonyymi Alex Osterwalderin Business Model Canvaksen kanssa ja lähinnä teoreettinen harjoitus.

Kohtasin hiljattain uusia haasteita liiketoimintamallin hahmottamisessa. Olin lupautunut pitämään kaksi työpajaa liiketoimintamalleista alakoulujen viidesluokkalaisille osana Lappeenrannan teknillisen yliopiston Junior Universityä. Näitä oppitunteja valmistellessani jouduin tarkastelemaan aikuisllekin vaikeaa asiaa uudesta kulmasta ja karsimaan siitä kaiken epäolennaisen ja jokaisen turhan sanan pois. Harjoitus oli antoisa.

Liiketoimintamallissa on yksinkertaisimmillaan neljä vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa mietitään, kenelle voimme myydä tuotteita eli ketkä ovat asiakkaita. Toisessa vaiheessa asiakkaille annetaan lupaus, joka saa heidät ostamaan tuotteen. Kolmannessa vaiheessa mietitään sitä, miten pystymme pitämään lupauksen eli kuinka tuotteet tehdään, ja neljännessä vaiheessa pohditaan, miten hommasta tehdään kannattavaa eli paljonko tuotteen tekeminen maksaa ja miten hinnoittelemme sen.

Liiketoimintamalli on kuvaus yrityksen ytimestä eli siitä koneesta, jonka tarkoitus on tuottaa voittoa ja pitää toiminta kannattavana pitkällä aikavälillä. Toimintaympäristön ollessa kaikilla toimialoilla muutoksessa ei yritysten ole mahdollista valita yhtä liiketoimintamallia ja pysyä kilpailukykyisenä. Mitä kovemmassa sarjassa kilpaillaan, sitä tärkeämpää on jatkuvasti virittää ja huoltaa tätäkin konetta.

Viidesluokkalaiset poikkesivat liiketoimintamallityöpajassa odotetusti aikuisista. Ideat olivat ihan aluksi tyypillisiä alakoulutyperyyksiä, mutta varsin nopeasti ne muuttuivat fiksuiksi ja niiden määrä oli häkellyttävä. Uuden kehittäminen on erittäin vaikeaa jos vanha malli on juurtunut takaraivoon. Koululaisilla ei tätä taakkaa ollut ja se näkyi tuloksissa. Kehitimme todella innovatiivisia liiketoimintamalleja rakettirepulle, muovimukidiskopallolle, kissanruoka-automaatille ja kierrätyssäbämailalle.

Liiketoimintamallin virittäminen parempaan iskuun pitäisi olla jokaisen yrityksen jatkuva huolenaihe. Vaikka nykyinen malli toimisikin hyvin voi tulevaisuus tuoda mukanaan haasteita, joihin nykyisellä liiketoimintamallilla ei pystytä vastaamaan. Jos vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja ja niiden elementtejä on suunniteltu hyvin etukäteen, voidaan muutoksista selviytyä voittajina.

Keskustelen mielellään tarkemmin liiketoimintamalleista kanssasi. Soita tai laita minulle viesti.

Tommi Rissanen
040-1645364
tommi@digitalmedia.fi

Kirjoittaja on Digital Media Finlandin konsultti ja viimeistelee väitöskirjaa liiketoimintamallien muutoksesta Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja tuottavuus ja digitalisointi.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja