Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa
Liiketoimintamalli on vaikea käsite. Tutkijatkaan eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen sen määritelmästä ja yritykset toki tunnistavat termin, mutta harva pystyy tiivistämään oman liiketoimintamallinsa pariin lauseeseen. Yritysmaailmassa liiketoimintamalli on tyypillisesti synonyymi Alex Osterwalderin Business Model Canvaksen kanssa ja lähinnä teoreettinen harjoitus.
Kohtasin hiljattain uusia haasteita liiketoimintamallin hahmottamisessa. Olin lupautunut pitämään kaksi työpajaa liiketoimintamalleista alakoulujen viidesluokkalaisille osana Lappeenrannan teknillisen yliopiston Junior Universityä. Näitä oppitunteja valmistellessani jouduin tarkastelemaan aikuisllekin vaikeaa asiaa uudesta kulmasta ja karsimaan siitä kaiken epäolennaisen ja jokaisen turhan sanan pois. Harjoitus oli antoisa.
Liiketoimintamallissa on yksinkertaisimmillaan neljä vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa mietitään, kenelle voimme myydä tuotteita eli ketkä ovat asiakkaita. Toisessa vaiheessa asiakkaille annetaan lupaus, joka saa heidät ostamaan tuotteen. Kolmannessa vaiheessa mietitään sitä, miten pystymme pitämään lupauksen eli kuinka tuotteet tehdään, ja neljännessä vaiheessa pohditaan, miten hommasta tehdään kannattavaa eli paljonko tuotteen tekeminen maksaa ja miten hinnoittelemme sen.
Liiketoimintamalli on kuvaus yrityksen ytimestä eli siitä koneesta, jonka tarkoitus on tuottaa voittoa ja pitää toiminta kannattavana pitkällä aikavälillä. Toimintaympäristön ollessa kaikilla toimialoilla muutoksessa ei yritysten ole mahdollista valita yhtä liiketoimintamallia ja pysyä kilpailukykyisenä. Mitä kovemmassa sarjassa kilpaillaan, sitä tärkeämpää on jatkuvasti virittää ja huoltaa tätäkin konetta.
Viidesluokkalaiset poikkesivat liiketoimintamallityöpajassa odotetusti aikuisista. Ideat olivat ihan aluksi tyypillisiä alakoulutyperyyksiä, mutta varsin nopeasti ne muuttuivat fiksuiksi ja niiden määrä oli häkellyttävä. Uuden kehittäminen on erittäin vaikeaa jos vanha malli on juurtunut takaraivoon. Koululaisilla ei tätä taakkaa ollut ja se näkyi tuloksissa. Kehitimme todella innovatiivisia liiketoimintamalleja rakettirepulle, muovimukidiskopallolle, kissanruoka-automaatille ja kierrätyssäbämailalle.
Liiketoimintamallin virittäminen parempaan iskuun pitäisi olla jokaisen yrityksen jatkuva huolenaihe. Vaikka nykyinen malli toimisikin hyvin voi tulevaisuus tuoda mukanaan haasteita, joihin nykyisellä liiketoimintamallilla ei pystytä vastaamaan. Jos vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja ja niiden elementtejä on suunniteltu hyvin etukäteen, voidaan muutoksista selviytyä voittajina.
Keskustelen mielellään tarkemmin liiketoimintamalleista kanssasi. Soita tai laita minulle viesti.
Tommi Rissanen
040-1645364
tommi@digitalmedia.fi
Kirjoittaja on Digital Media Finlandin konsultti ja viimeistelee väitöskirjaa liiketoimintamallien muutoksesta Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa.
Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.