We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Mitä

Luin hiljattain MIT:n huippututkijoiden Erik Brynjolfssonin ja Andrew McAfeen kirjan ”Machine, Platform, Crowd”, jossa he tarkastelevat digitalisoituvan maailman muutoksia ja muutoksen syitä laajasti ja kiinnostavasti. Yksi kirjan keskeisiä havaintoja on viiden samanaikaisen, digitalisaation mahdollistaman teknologisen muutosvoiman vaikutukset liiketoiminnalle. Nämä muutosvoimat ovat: (1) datan määrän kasvu; (2) dataa hyödyntävien algoritmien kehittyminen; (3) nopeiden tietoverkkojen mahdollisuudet; (4) pilvipalvelut; ja (5) IoT-laitteiden kehittyminen.

Jokainen kirjassa mainituista muutosvoimasta aiheuttaa jo yksinään valtavia muutoksia yritysten liiketoiminnalle. Sekunneissa saatavilla oleva pilvikapasiteetti tarjoaa rajattomat mahdollisuudet uuden palveluliiketoiminnan kehittämiselle. Miniatyyrisiä sensoreita sisältäviä laitteita, kuten älysormuksia ja kodin sensoreita, tulee markkinoille koko ajan lisää. Datan avulla seurataan ja ohjataan kuluttajien käyttäytymistä niin liikenteessä, mediassa kuin kaupoissakin. Esimerkkejä yhden tai kahden teknologian yhdistämisestä on lukemattomia.

Vaikeusaste kasvaa, kun yritetään tarkastella liiketoimintaa, jossa kaikki edellä kuvatut muutosvoimat jylläävät. Suurten globaalien internet-yritysten menestystä voidaan hyvin perustella sillä, että ne ovat onnistuneet valjastamaan nämä kaikki tukemaan omaa liiketoimintaansa. Esimerkiksi Netflix loistaa kaikilla osa-alueilla; käyttäjädata ja sitä hyödyntävät algoritmit ovat koko palvelun perusta, sisältöä jaellaan tehokkaasti pilven kautta ja nopeita verkkoja hyödyntäen kaikkiin mahdollisiin laitteisiin. Facebook oli vähällä kompastua, kun siellä ei nähty tietoverkkojen nopeutumisen ja mobiililaitteiden kehittymisen mahdollisuuksia riittävän ajoissa ja palvelun käytettävyys mobiililaitteilla tuli myöhässä. Nyt se on arkipäivää ja sielläkin data ja algoritmit ovat liiketoiminnan kovassa ytimessä.

Digitalisaation suuret muutosvoimat eivät kuitenkaan ole suurten yritysten yksinoikeus – päinvastoin, ne mahdollistavat älykkäästi toimivien pientenkin yritysten pääsyn isoon liigaan. Tästä esimerkkejä ovat Instagram, Snapchat ja AirBnB, joista jokainen kasvoi nopeasti pienestä ja ketterästä haastajasta nykyiseen valta-asemaansa hyödyntämällä internet-taloutta. Työkalut ovat samat kaikille, eikä niiden käyttö ole kallista. Olennaista on löytää tapoja, joilla omassa liiketoiminnassa hyödynnetään digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia mahdollisimman tehokkaasti, laajasti ja innovatiivisesti. Muutosvoimista voidaan johtaa viisi kriittistä kysymystä, joihin vastaamalla pienempikin yritys voi löytää uusia keinoja kehittää omaa liiketoimintaansa:

  1. Mitä dataa liiketoiminnastamme on mahdollista kerätä ja millaista lisäarvoa siitä voisi synnyttää nykyisille tai uusille asiakkaillemme?
  2. Voisiko algoritmeilla jollakin tavoin parantaa nykyistä asiakastarjoomaamme?
  3. Miten sisäiset ja ulkoiset prosessimme voisivat hyödyntää kaikkialla saatavilla olevaa internetyhteyttä mobiilin, äänen tai videon kautta?
  4. Miten voisimme parantaa tehokkuuttamme siirtämällä resurssejamme ja prosessejamme pilveen?
  5. Onko olemassa sensoreita tai muita laitteita, joista saatavan datan avulla voimme tarjota asiakkaillemme uutta arvoa?

Yksi malli ei toimi kaikille, mutta jo näiden asioiden pohtiminen voi tuoda yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen uusia ajatuksia. Olennaista on irrottautua nykyisen toiminnan kahleista ja kysyä, kuinka digitalisaatio tulee muuttamaan toimialaamme ja omaa liiketoimintaamme. Meillä Digital Media Finlandissa on pitkä kokemus liiketoiminnan kehittämisestä digitalisoituvassa ympäristössä ja autamme mielellään löytämään vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY:n hyväksymänä yritysten kehittämispalvelujen konsulttina tuottavuus ja talous -aihealueella.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Tommi Rissanen, 
8.2.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Teknologia
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Teknologia

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Teknologia
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Teknologia
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Teknologia
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Puheohjauksen

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

1.10.2018
Teknologia
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen, Teknologia
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
VR/AR

VR/AR Report

7.2.2018
Teknologia
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja