We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Miten business design auttaa johtamisessa

Business designin avulla voi yhdistää osaamisia, ajatusmalleja, prosesseja ja työkaluja muotoilusta, ihmisymmärryksestä, teknologiasta ja liiketoiminnan kehittämisestä. Sitä käytetään liiketoiminnan ja kilpailuedun kasvattamiseen. Mutta sopiiko business design johtamiseen?

Yrityksen johtaminen ei voi enää olla staattinen tyylilaji, joka on opittu ensimmäisten johtajapestien aikana, vaan dynaaminen tilanteen mukaan muuttuva kokonaisuus osaamisia ja työkaluja. Kun kaikki muuttuu ympärillä koko ajan, johtajan pitää löytää joustavuutta myös omaan työhönsä. Yhden asian osaajana jää helposti monimutkaistuvan arjen jalkoihin. Myös johtajan – niin kuin hallituksen jäsentenkin – tulee kyetä ajattelemaan useampia ulottuvuuksia samanaikaisesti. Mutta miten?

Asiakas- ja laajemmin ihmisymmärrys on hyvä lähtökohta: kun strategian perustana on asiakkaan tarpeet ja arjen työ keskittyy asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseen, fokus on kirkas. Kun organisaatiota tuetaan onnistumaan kaikissa kohtauspisteissä ja asiakaskokemusta kehitetään mittaustulosten perusteella, ollaan jo pitkällä.  

Johtaminen vaatii ihmisymmärrystä

Ihmisymmärrys ja empatia auttavat sinua myös organisaation rakentamisessa. Menestymiseen tarvitaan monenlaista osaamista ja useamman tyyppisiä ihmisiä. Rekrytoidaanko teillä vain yhtä sorttia? Hylkivätkö tiimisi erilaisuutta? Ja mikä tärkeintä: osaatko törmäyttää arjen projekteissa erilaisia osaajia yhteen positiivisesti niin, että todella syntyy jotain uutta ja innovatiivista? Siiloissahan ihmiset tekevät niin kuin ennenkin. Siiloutuminen ja uuden vastustaminen vaanii myös, jos johtajana epäonnistut muutoksen myymisestä organisaatiolle.

Etsi ratkaisuja ja siirrä esteitä

Business designilla etsitään käyttäjälähtöisesti ratkaisuja ja tuodaan design thinking -prosesseja ja ajattelua organisaatioon. Ratkaisuhakuisuus ja asiakasymmärrys koskevat ihan koko organisaatiota HR:stä markkinointiin. Työtä kannattaa myös johtaa tiedolla ja empatialla. Sinun tehtäväsi johtajana on siirtää esteitä tiimien tieltä, näyttää esimerkkiä omilla arjen teoillasi ja järjestää aikaa kokeiluille ja ideoinnille.

Teknologia mahdollistaa. Älä jää vanhan vangiksi mutta älä myöskään muuta vain muutoksen vuoksi, tai koska joku (myyjä) ulkopuolelta sanoo niin.

Silta uuden ja vanhan välillä

Business design rakentaa siltoja myös perinteisten busineksen kulmakivien ja uuden kokeilevan kulttuurin välille. Kaikkea entistä ei tarvitse eikä pidä laittaa roskiin vaan saada notkeutta, tutkittuun tietoon ja ymmärrykseen perustuvaa rohkeutta kokeiluihin ja innovaatioihin, ja rakentaa merkityksellinen ja toimiva strategia tulevaisuuteen.

Me voimme auttaa tässä kaikessa.

Liisa Kotilainen
Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Design Thinking

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

Jari Muikku, 
21.1.2019
Design Thinking
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Design Thinking
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking
Lue lisää