We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Miten

Kirjoitin muutama viikko sitten Ikean kahdesta suuresta liiketoimintamallimuutoksesta, joiden taustalla on vahva asiakasymmärrys. Liiketoimintamallien muutoksesta on helppo viisastella jälkikäteen onnistuneiden esimerkkien kautta. Tässä kirjoituksessa pohdin sitä, miten yritys voi itse aktiivisesti hallita muutosta ja parantaa omaa markkina-asemaansa liiketoimintamalliaan kehittämällä.

Alex Osterwalderin Business Model Canvas ja sen johdannaiset, kuten Lean Canvas, ovat vakiinnuttaneet asemansa liiketoimintamallien viitekehyksenä. Ne ovat käyttökelpoisia työkaluja kuvaamaan yrityksen liiketoiminnan ydintä ja kilpailuetua jonakin tiettynä hetkenä. Niistä kuitenkin puuttuu dynaaminen elementti ja käsitys ajasta. Oman näkemykseni mukaan – lukuisten akateemisten tutkimusten tukemana – liiketoimintamallia täytyy kehittää jatkuvasti. Liiketoimintamalli on kiinnittynyt asiakkaiden tarpeisiin. Niihin taas vaikuttavat monet erilaiset voimat, kuten teknologiakehitys, megatrendit, regulaatio ja toisaalta myös yksittäisten yritysten omat innovaatiot. Asiakastarpeet ovat sisäisten ja ulkoisten muutosvoimien keskiössä.

Yllä oleva kuva esittää asiakastarpeiden ja yrityksen sisäisten ja ulkoisten muutosvoimien vaikutusta toisiinsa. (1) Ulkoiset muutosvoimat, kuten teknologiakehitys, digitalisaation kaltaiset megatrendit ja regulaatio aiheuttavat muutoksia asiakastarpeissa. (2) Asiakastarpeilla on vaikutus ulkoisiin muutosvoimiin. Esimerkiksi teknologiakehitys peilaa voimakkaasti asiakastarpeiden kehittymiseen ja regulaatiolla reagoidaan kuluttajien ja yritysten toiminnassa tapahtuviin muutoksiin. (3) Asiakastarpeissa tapahtuvan muutoksen on käynnistettävä yrityksen sisäisen liiketoimintamallin kehittämisen tai yrityksen kyky vastata asiakkaan tarpeisiin menetetään. (4) Ennakoivalla ja innovatiivisella toiminnalla yrityksen on mahdollista itse vaikuttaa asiakastarpeiden muutokseen.

Yksittäisen yrityksen näkökulmasta olennaista on pystyä vastaamaan kuvasta johdettuihin neljään kysymykseen:

  1. Miten asiakkaiden tarpeet muuttuvat ulkoisten muutosvoimien vaikutuksesta?
  2. Miten asiakastarpeissa tapahtuva muutos vaikuttaa yrityksen ulkopuolisiin tekijöihin?
  3. Miten yrityksen on muutettava liiketoimintamalliaan pystyäkseen vastaamaan asiakastarpeissa tapahtuviin muutoksiin?
  4. Miten yrityksen uusi liiketoimintamalli vaikuttaa asiakastarpeisiin?

Ensimmäiset kaksi kohtaa edellyttävät yritykseltä asiakastarpeiden ja ulkoisen markkinaympäristön ymmärtämistä. Viimeiset kaksi kohtaa keskittyvät yrityksen oman liiketoimintamallin kehittämiseen. Kun yritys ymmärtää asiakkaiden muuttuvat tarpeet ja markkinaympäristössä tapahtuvat muutokset, se voi kehittää arvolupauksen, prosessit ja resurssit sekä ansaintamallin sellaisiksi, että ne toimivat tässä muuttuvassa ympäristössä. Liiketoimintamalli on jatkuva muutosprosessi, jota on jatkuvasti peilattava asiakkaiden tarpeisiin.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY:n hyväksymänä yritysten kehittämispalvelujen konsulttina tuottavuus ja talous -aihealueella.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Design Thinking
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

21.1.2019
Design Thinking
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja