We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

HS Visiossa julkaistiin 18.9.2021 artikkeli Motonetin menestyksestä Suomessa ja aikomuksista laajentaa toimintansa Ruotsiin. Tämä on huomionarvoista, koska lähes aina virta on toiseen suuntaan. Tästä esimerkkeinä Gigantti, Biltema, XXL ja Stadium. Nyt näyttäisi häntä kuitenkin heiluttavan koiraa. 

Artikkelissa nostettiin menestyksen syiksi sellaisia asioita, kuin johdon Stadiumista, XXL:stä ja Lidlistä hakemat opit, Bromanin kauppiassuvun kokemus, keskittyminen tiettyihin asiakassegmentteihin, palvelut, sekä kustannustehokkaat logistiikka- ja ostotoiminnot.

Kaikkia artikkelissa mainittuja kilpailukykytekijöitä voidaan tarkastella liiketoimintamallin näkökulmasta. Motonetillä on hyvin tarkasti määritetty asiakaskohderyhmä: tee se itse-henkilöt paikoissa, jossa sille on hyvät edellytykset. Lähes kaikki Motonetit sijaitsevat omakotivaltaisilla alueilla lähellä vesistöjä. Asiakaskohderyhmän tarpeet tunnetaan tarkasti, mutta tästä huolimatta niitä seurataan jatkuvasti ja muutoksiin reagoidaan nopeasti. Tavoitteena ei halpamarkettien tavoin ole tarjota kaikille jotain, vaan valitulle kohdejoukolle kilpailukykyiseen hintaan vaihtoehtoja juuri niistä tuotteista joita he tarvitsevat. Tämä on arvolupauksen perusta. Tämän lisäksi asiakkaille tarjotaan palveluita kuten Motomaatti, jossa auton polttimot ja pyyhkijänsulat vaihdetaan taskurahaa vastaan ja 10 € / vrk -hinnoiteltuja kuomuperäkärryjä. Näillä palveluilla ei tehdä voittoa, vaan hankitaan sitoutuneita asiakkaita. 

Arvontuotanto perustuu Motonetissa jatkuvasti kasvavaan jälleenmyyntiliikkeiden verkkoon, tehokkaaseen logistiikkatoimintoon sekä matalat hankintahinnat mahdollistaviin ostokonttoreihin Hong Kongissa ja Kaliforniassa. Yritys panostaa enemmän brändituotteiden hankkimiseen matalaan hintaan kuin omien private label -tuotteisiden kehittämiseen ja myymiseen. Ansaintamalli perustuu jälleenmyyntiin, palvelumyynti on enemmän markkinointia kuin liikevaihtoa tuottavaa toimintaa. 

Motonetin liiketoimintamalli toimii. Sillä on Biltemaan verrattuna tuplasti enemmän liikkeitä ja nelinkertainen liikevaihto Suomessa. Motonet on kasvanut viimeiset vuodet noin 10 prosentin vuosivauhtia ja tehnyt noin 11 prosentin liiketulosta. 

Mitä tästä voi oppia? Ainakin sen, että oikean ja riittävän laajan asiakaskohderyhmän tunnistaminen, heidän tarpeidensa ymmärtäminen ja näihin tarpeisiin vastaaminen on äärimmäisen tärkeää. Ei haittaa, jos tehdään tappiota lähes ilmaisella pyyhkijänsulkien vaihtopalvelulla silloin kun myydään enemmän pyyhkijänsulkia kuin kukaan muu. Ei myöskään haittaa, vaikka kuomuperäkärryarmadan takaisinmaksuaika on alhaisesta vuokrahinnasta johtuen pitkä silloin, kun noita brändin punaista väriä, logoa ja edullista hintaa huutavia liikkuvia mainoksia tulee potentiaalisten asiakkaiden silmiin monta kertaa päivässä. Motonetin liiketoimintamalli kiteytyy juuri tuollaisissa pienissä asiakkaille mielihyvää tuottavissa oivalluksissa.

Selkeä liiketoimintamalli, joka ratkaisee asiakkaiden tarpeita innovatiivisesti on business designia parhaimmillaan. Julkaisimme hiljattain white paperin omasta lähestymisestämme business designiin ja siihen, kuinka sen avulla voidaan rakentaa parempaa liiketoimintaa. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä business designin mahdollisuudet sinun yrityksessäsi. 

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja tuottavuus ja digitalisointi.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business design haastaa teknologian kehittämistä

Virpi Martikainen, 
4.10.2021
Ihmisymmärrys

Kestävä kehitys ja audiovisuaalinen ala

Timoteus Tuovinen, 
8.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business Design on tehokkaampi ja hauskempi tapa kehittää yrityksen toimintaa

DMF -tiimi, 
23.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä on Business Design? - lataa white paper

Virpi Martikainen, 
12.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Tilaa

Tilaa tästä Whitepaper ennakkoon

Virpi Martikainen, 
23.6.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Amazon Prime parantaa MGM-studioiden ostolla asemaansa suoratoistomarkkinoilla

Tommi Rissanen, 
31.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Mitä pääomasijoituksen metsästys vaatii ja antaa?

Virpi Martikainen, 
17.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Liiketoiminnalle uusi suunta

Tommi Rissanen, 
3.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Ihmisymmärrys, Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Ihmisymmärrys
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Ihmisymmärrys, Liiketoiminnan kehittäminen
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Ihmisymmärrys
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Ihmisymmärrys

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kiitoksen

Kiitoksen ällistyttävä voima

Liisa Kotilainen, 
8.4.2019
Ihmisymmärrys
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Arvopohjaiset

Arvopohjaiset ostopäätökset

Virpi Martikainen, 
4.3.2019
Ihmisymmärrys
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Ihmisymmärrys, Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Ihmisymmärrys
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja