Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua
HS Visiossa julkaistiin 18.9.2021 artikkeli Motonetin menestyksestä Suomessa ja aikomuksista laajentaa toimintansa Ruotsiin. Tämä on huomionarvoista, koska lähes aina virta on toiseen suuntaan. Tästä esimerkkeinä Gigantti, Biltema, XXL ja Stadium. Nyt näyttäisi häntä kuitenkin heiluttavan koiraa.
Artikkelissa nostettiin menestyksen syiksi sellaisia asioita, kuin johdon Stadiumista, XXL:stä ja Lidlistä hakemat opit, Bromanin kauppiassuvun kokemus, keskittyminen tiettyihin asiakassegmentteihin, palvelut, sekä kustannustehokkaat logistiikka- ja ostotoiminnot.
Kaikkia artikkelissa mainittuja kilpailukykytekijöitä voidaan tarkastella liiketoimintamallin näkökulmasta. Motonetillä on hyvin tarkasti määritetty asiakaskohderyhmä: tee se itse-henkilöt paikoissa, jossa sille on hyvät edellytykset. Lähes kaikki Motonetit sijaitsevat omakotivaltaisilla alueilla lähellä vesistöjä. Asiakaskohderyhmän tarpeet tunnetaan tarkasti, mutta tästä huolimatta niitä seurataan jatkuvasti ja muutoksiin reagoidaan nopeasti. Tavoitteena ei halpamarkettien tavoin ole tarjota kaikille jotain, vaan valitulle kohdejoukolle kilpailukykyiseen hintaan vaihtoehtoja juuri niistä tuotteista joita he tarvitsevat. Tämä on arvolupauksen perusta. Tämän lisäksi asiakkaille tarjotaan palveluita kuten Motomaatti, jossa auton polttimot ja pyyhkijänsulat vaihdetaan taskurahaa vastaan ja 10 € / vrk -hinnoiteltuja kuomuperäkärryjä. Näillä palveluilla ei tehdä voittoa, vaan hankitaan sitoutuneita asiakkaita.
Arvontuotanto perustuu Motonetissa jatkuvasti kasvavaan jälleenmyyntiliikkeiden verkkoon, tehokkaaseen logistiikkatoimintoon sekä matalat hankintahinnat mahdollistaviin ostokonttoreihin Hong Kongissa ja Kaliforniassa. Yritys panostaa enemmän brändituotteiden hankkimiseen matalaan hintaan kuin omien private label -tuotteisiden kehittämiseen ja myymiseen. Ansaintamalli perustuu jälleenmyyntiin, palvelumyynti on enemmän markkinointia kuin liikevaihtoa tuottavaa toimintaa.
Motonetin liiketoimintamalli toimii. Sillä on Biltemaan verrattuna tuplasti enemmän liikkeitä ja nelinkertainen liikevaihto Suomessa. Motonet on kasvanut viimeiset vuodet noin 10 prosentin vuosivauhtia ja tehnyt noin 11 prosentin liiketulosta.
Mitä tästä voi oppia? Ainakin sen, että oikean ja riittävän laajan asiakaskohderyhmän tunnistaminen, heidän tarpeidensa ymmärtäminen ja näihin tarpeisiin vastaaminen on äärimmäisen tärkeää. Ei haittaa, jos tehdään tappiota lähes ilmaisella pyyhkijänsulkien vaihtopalvelulla silloin kun myydään enemmän pyyhkijänsulkia kuin kukaan muu. Ei myöskään haittaa, vaikka kuomuperäkärryarmadan takaisinmaksuaika on alhaisesta vuokrahinnasta johtuen pitkä silloin, kun noita brändin punaista väriä, logoa ja edullista hintaa huutavia liikkuvia mainoksia tulee potentiaalisten asiakkaiden silmiin monta kertaa päivässä. Motonetin liiketoimintamalli kiteytyy juuri tuollaisissa pienissä asiakkaille mielihyvää tuottavissa oivalluksissa.
Selkeä liiketoimintamalli, joka ratkaisee asiakkaiden tarpeita innovatiivisesti on business designia parhaimmillaan. Julkaisimme hiljattain white paperin omasta lähestymisestämme business designiin ja siihen, kuinka sen avulla voidaan rakentaa parempaa liiketoimintaa. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä business designin mahdollisuudet sinun yrityksessäsi.
Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.