We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Tulevaisuuden kuvittelu voi liiketoiminnan pyörittäjän arjessa tuntua päiväunelmoinnilta, johon ei kerta kaikkiaan ole aikaa tuhlattavaksi.

Miksi tulevaisuuksien kuvittelulle ja ennakoinnille pitäisi ottaa aikaa? Ellet osaa kuvata yrityksen toivottua tulevaisuutta, sinulla ei visiota. Jos japanilaiseen sananlaskuun on uskominen, niin visio ilman toimintaa on vain päiväunta, mutta toiminta ilman visiota on painajaista.

Vaihtoehtoisten tulevaisuuksien ennakointi edellyttää irrottautumista nykyisten näkemysten kahleista. Haastakaa jatkuvasti yrityksessä omia ajatuksianne ja keskustelkaa niistä muiden kanssa. Älä tyydy vain sisäpiirin väliseen keskusteluun, vaan osallista myös asiakkaat, henkilöstö ja sidosryhmät tulevaisuusajatteluun.

Tulevaisuuden ennakointiin liittyviä seurattavia merkkejä ja ilmiöitä ovat heikot signaalit, trendit, megatrendit ja villit kortit. Heikko signaali voi olla ensioire tulevaisuudessa mahdollisesti merkittävästä asiasta tai ilmiöstä. Trendit ja megatrendit ovat jo käynnissä olevia kehityssuuntia ja villit kortit äkillisiä, vaikeasti ennakoitavia muutoksia.

Tulevaisuus on vaihtoehtoisen polkujen päässä

Yritysten toimintaympäristöt ovat jatkuvassa muutoksessa ja menestyvät yritykset ovat rakentaneet toimintamalleja, joiden avulla ne voivat ketterästi reagoida markkinan muutoksiin.  Jos haluat parantaa todennäköisyyttä toivotun tulevaisuuden toteutumiseksi, on sinun kehitettävä taitoja, joilla voit vaikuttaa tulevaisuuteen. Yhdistämällä tulevaisuusajattelun ja  design-ajattelun saat hyvät lähtökohdat tulevaisuuteen vaikuttamiselle.

Kun olet hahmottanut toivotun tulevaisuuden, on sinulla selkeä päämäärä, jonka tavoittamiseksi ponnistelet. On välttämätöntä suunnitella vaihtoehtoisia reittejä päämäärän saavuttamiseksi. Jos yhdelle reitille ilmaantuu liikaa liikennettä tai reitti menee totaalisen tukkoon, sinulla on mahdollisuus suunnata vaihtoehtoiselle reitille. Strategisella tiekartalla kohti visiota on useita polkuja. Kuvaus toivotusta tulevaisuudesta auttaa vaihtamaan polkua silloin kun merkit muutoksesta sitä edellyttävät. Toteutunut tulevaisuus voi olla hieman erinäköinen kuin mitä olit toivonut, mutta ennakointityön avulla huomaat muutoksen merkit ajoissa ja ehdit varautua myös vaihtoehtoiseen tulevaisuuteen.

Tulevaisuusajattelun perusteisiin voit tutustua vaikkapa Sitran Tulevaisuustaajuudella. Kun haluat sparrausta oman yrityksesi toivotun tulevaisuuden saavuttamisessa, olethan yhteyksissä meihin.

Virpi Martikainen
Virpi Martikainen

Virpi on uusien liiketoimintojen sparraaja, jonka toimialatuntemus kattaa muun muassa internet- ja mobiilipalvelut. Virpillä on pitkä kokemus markkinamuutosta hyödyntävien tuotekehityshankkeiden johtamisesta ja toteuttamisesta, myynnistä, strategiaprosesseista sekä strategioiden käytäntöön viemisestä. Virpi tuntee hyvin yritysten kehittämiseen suunnatut rahoitusinstrumentit Hallitustyöskentelyyn Virpi on perehtynyt yrityssparrausten lisäksi suorittamalla Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Design Thinking

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

Jari Muikku, 
21.1.2019
Design Thinking
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Design Thinking
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking
Lue lisää