Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä
Muotoilun hyödyntäminen alkoi käyttöesineistä ja jatkui aineettomiin palveluihin. Nyt muotoillaan paremmiksi niin palveluprosesseja, liiketoimintoja, myyntikanavia ja muita kohtauspisteitä, julkisten palveluiden sokkeloita kuin yritysten sisäistä elämääkin.
Eikä ihme. Muotoilu lähtee empatiasta, käyttäjän ymmärtämisestä, asiakkaan tarpeiden ja datan valossa: innovatiivisesti ja kokeillen. Design on usein se puuttuva palanen, kun arjessa tökkää.
Ihmisten kohtaamiset toisten ihmisten, tavaroiden ja palveluiden välillä muodostavat kokemuksia, ja kokemuksia voi aina muotoilla paremmiksi.
Monet ovat osallistuneet palvelumuotoilun työpajoihin, kun yritystä käännetään keskittymään tuotteidensa sijasta siihen, miten asiakas hyötyy tuotteista ja niiden hankkimisen ja käyttämisen prosessista. Samalla tavalla palvelumuotoilu ja ihmisymmärrys ovat erinomaisia lähtökohtia työyhteisöä ja sen HR-toimintoja kehitettäessä.
Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisessä HR:ssa
Perinteiset henkilöstökyselyt eivät useinkaan pääse kiinni ihmisten kokemuksiin sisäisistä palveluista ja johtamisesta, jos arkea ei ole rakennettu muotoilun avulla. Kyselyissä ja muussa palautteessa nähdään, että jotakin voisi parantaa, mutta ei välttämättä tunnisteta, mistä tyytymättömyys pohjimmiltaan johtuu. Palvelumuotoilun avulla tunnistetaan ja korjataan näitä kipukohtia. Käsittelyprosessissa opitaan tekemään yhdessä parempaa ja ymmärtämään toisten kokemuksia.
Miten pääset alkuun henkilöstökokemuksen kehittämisessä?
Pääset liikkeelle, kun pohdit, millaista palvelua annat työyhteisössäsi työkavereillesi ja tiimiläisillesi. Millaisia kohtaamisia teillä on, millaisia niiden pitäisi olla? Oletko jäänyt MVP:hen, minimum viable production, kun sinulla olisi mahdollisuus päästä MLP:hen, minimum lovable, saati sitten, että tuottaisitte yhdessä paremman ja tuottavamman työyhteisön? Mikä on myös markkinoitavissa, MMP.
Jos teillä pusketaan vanhojen HR-käytänteiden orjina, vaikka työn tekemisen maailma on muuttunut dramaattisesti (ja jatkaa muuttumistaan), voisi olla aika muotoilla myös henkilöstökokemus paremmaksi. – Saammeko auttaa?
Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.