We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Palvelumuotoilu

Muotoilun hyödyntäminen alkoi käyttöesineistä ja jatkui aineettomiin palveluihin. Nyt muotoillaan paremmiksi niin palveluprosesseja, liiketoimintoja, myyntikanavia ja muita kohtauspisteitä, julkisten palveluiden sokkeloita kuin yritysten sisäistä elämääkin. 

Eikä ihme. Muotoilu lähtee empatiasta, käyttäjän ymmärtämisestä, asiakkaan tarpeiden ja datan valossa: innovatiivisesti ja kokeillen. Design on usein se puuttuva palanen, kun arjessa tökkää. 

Ihmisten kohtaamiset toisten ihmisten, tavaroiden ja palveluiden välillä muodostavat kokemuksia, ja kokemuksia voi aina muotoilla paremmiksi. 

Monet ovat osallistuneet palvelumuotoilun työpajoihin, kun yritystä käännetään keskittymään  tuotteidensa sijasta siihen, miten asiakas hyötyy tuotteista ja niiden hankkimisen ja käyttämisen prosessista. Samalla tavalla palvelumuotoilu ja ihmisymmärrys ovat erinomaisia lähtökohtia työyhteisöä ja sen HR-toimintoja kehitettäessä. 

Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisessä HR:ssa

Perinteiset henkilöstökyselyt eivät useinkaan pääse kiinni ihmisten kokemuksiin sisäisistä palveluista ja johtamisesta, jos arkea ei ole rakennettu muotoilun avulla. Kyselyissä ja muussa palautteessa nähdään, että jotakin voisi parantaa, mutta ei välttämättä tunnisteta, mistä tyytymättömyys pohjimmiltaan johtuu. Palvelumuotoilun avulla tunnistetaan ja korjataan näitä kipukohtia. Käsittelyprosessissa opitaan tekemään yhdessä parempaa ja ymmärtämään toisten kokemuksia. 

Miten pääset alkuun henkilöstökokemuksen kehittämisessä? 

Pääset liikkeelle, kun pohdit, millaista palvelua annat työyhteisössäsi työkavereillesi ja tiimiläisillesi. Millaisia kohtaamisia teillä on, millaisia niiden pitäisi olla? Oletko jäänyt MVP:hen, minimum viable production, kun sinulla olisi mahdollisuus päästä MLP:hen, minimum lovable, saati sitten, että tuottaisitte yhdessä paremman ja tuottavamman työyhteisön? Mikä on myös markkinoitavissa, MMP.

Jos teillä pusketaan vanhojen HR-käytänteiden orjina, vaikka työn tekemisen maailma on muuttunut dramaattisesti (ja jatkaa muuttumistaan), voisi olla aika muotoilla myös henkilöstökokemus paremmaksi. – Saammeko auttaa?

Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Ihmisymmärrys

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Design Thinking

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Ihmisymmärrys
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Ihmisymmärrys

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking
Kiitoksen

Kiitoksen ällistyttävä voima

Liisa Kotilainen, 
8.4.2019
Ihmisymmärrys
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Arvopohjaiset

Arvopohjaiset ostopäätökset

Virpi Martikainen, 
4.3.2019
Ihmisymmärrys
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

21.1.2019
Design Thinking
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja