Pelkistämisen taito
Usein kivuliain osa strategiaprosessia on varmistaa viestin perillemeno. Puhuitpa strategiasta omalle henkilökunnallesi, sijoittajillesi tai rekrytointitilanteessa, olennaista on, että kykenet esittämään yrityksesi strategian lyhyesti ja kohderyhmää kiinnostavalla tavalla. Viesti ei saa muuttua toiseksi samalla kun pystyt kiteyttämään ydinkohdat, kielellä, jota vastaanottaja ymmärtää. Strategia pitää voida ostaa: tämä on hyvä, tämän eteen kannattaa paiskia töitä tai laittaa investointirahaa likoon.
Strategiaprosessissa tehdään valintoja nykyhetkestä eteenpäin käytettävissä olevien tietojen ja päätösten pohjalta. Kun valitaan, jotakin jää aina pois. Et voi valita kaikkea, koska et voi toteuttaa kaikkia vaihtoehtoja. Esimerkiksi skaalautuvaan tuote- ja palveluliiketoimintaan siirtyminen voi tarkoittaa tasaista tulovirtaa tuovasta projektiliiketoiminnasta luopumista.
Valintojen jälkeen jäljelle jää kirkas yhteisesti jaettu käsitys siitä, miten yritys tulee menestymään tulevaisuudessa: mitä se päättää tehdä.
Keitellään, kunnes jäljellä on ydin
Prosessissa tuotetaan yleensä valtava määrä tekstiä, graafeja, laskelmia, kaavioita, infografiikkaa; tutkimustuloksia, aikeita, dataa, tarinoita, mielipiteitä ja yhteenvetoja – miten puristaa kaikki tämä lyhyeksi viestiksi?
Tarjolla on hillitön määrä erilaisia kehikkoja, pohjia, yhteistyötiloja, raameja ja koulukuntia. Palveluitaan tarjoavat eri organisaatiot. Voit ostaa ja ladata oppaita ja esityspohjia, tai hankkia lopputuleman kiteytystä siltä, joka auttoi organisaatiotasi prosessissakin. Apunasi ovat niin me konsultit kuin markkinoinnin ammattilaisetkin.
Valmiista pohjista on työssä iso apu. Jos tekstikenttään mahtuu vain kymmenen sanaa, on pakko kiteyttää. Älä pienennä fonttia tai lisää sivuja, vaan tikistä ja pelkistä. Olennaisen löytäminen on kaikkein vaikeinta, mutta myös palkitsevinta. Keitellään, kunnes jäljellä on ydin.
Testaa viestiäsi kohderyhmällä
Jos esittelet strategiasi potentiaalisille sijoittajille, tarvitset investor deckin, yhteenvedon, jossa on kaikki mutta ei mitään liikaa. Aikaa on niukalti etkä saa senttiäkään, jos et osaa esittää asiaasi. Onkin hyvä idea testata esitystäsi jollakulla, joka on nähnyt uransa aikana useita kymmeniä tai jopa satoja esityksiä.
Kun esität strategiaasi tiimiläisillesi, käytä teidän omaa kieltänne. Mitä te yhdessä teette, miksi – ja ennen kaikkea kenelle. Jos strategian päähenkilönä ei ole asiakkaanne ja se, miten asiakas teidän ratkaisuistanne hyötyy, koko esitys on turha. Eikä se ns. jalkaudu, eli kassa ei kilise koska asiakas ei hyödy, koska te ette juokse asiakkaan oikean ongelman ratkaisemiseksi.
Strategian käytäntöön vienti onkin sitten oma tarinansa ja toisen blogitekstin aihe. Mutta ainakaan se ei voi onnistua, ellei strategiaviestintä onnistu.
Tämän blogitekstin ovat kirjoittaneet Liisa Kotilainen ja Virpi Martikainen, jotka auttavat yrityksiä ja yhteisöjä sekä löytämään voittavia strategioita että kiteyttämään niitä tehokkaiksi esityksiksi. Ota yhteyttä kun haluat jutella!