We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

Puheohjauksen

Medialiiton julkaisemassa Media 2030 -toimialastrategiassa esitellään viisi teknologiatrendiä, jotka vaikuttavat median tulevaisuuteen. Ne ovat puheohjaus, keskustelurobotit, virtuaalitodellisuus, tekoäly ja datalähtöisyys.

Puheohjaus sopii moneen asiaan. Tavalliselle kuluttajalle ensimmäiset sovellukset ovat kodin valojen ja muiden laitteiden ohjaus. Laskujen maksu esimerkiksi Amazonin Alexan avulla ei kuitenkaan vielä onnistu Suomessa.

Puheohjaus on tulevaisuudessa isossa roolissa erilaisissa ohjaustoiminnoissa. Tutkimusyritys Gartnerin mukaan nettiselailusta 30 % tapahtuu äänen avulla vuoteen 2030 mennessä.

Erilaisten medialaitteiden ohjaus äänellä on yksi esimerkki puheohjauksen käytöstä. Helppoa olisi, jos autossa voisi radiolle sanoa mitä ohjelmaa, asemaa tai millaista musiikkia haluaa kuunnella. Älypuhelimella toimivassa radiot.fi -applikaatiossa tämä toiminta on jo, jopa suomen kielellä. Isojen toimijoiden älykaiuttimet sen sijaan eivät toistaiseksi ymmärrä suomea.

Älykaiuttimien markkinajohtajia ovat isot kansainväliset toimijat kuten Amazon, Apple ja Google. Helsingin Sanomien (23.9.2018) mukaan analyytikkofirma Canalys on arvioinut, että tämän vuoden lopussa maailmassa on sata miljoonaa älykaiutinta ja 300 miljoonan raja menee rikki 2022. Kasvu on siis huimaa ja suurimman osan kasvusta todennäköisesti kaappaavat em. isot toimijat.

Medioille tämä on taas uusi uhka. Miten käy, jos isot toimijat ohjaavat älykaiuttimien kautta mediankäytön omiin tai yhteistyökumppaneidensa kanaviin? Perinteisten medioiden kuuntelija- ja katselijamäärät laskevat. Siitä seuraa nopeasti mainostajien kiinnostuksen ja mainostulojen lasku.

Puheohjattuja mediapalveluita kannattaa kehittää nyt ennen kuin markkinoilla on paljon kilpailua. Liiketoimintaa edistäväksi ominaisuudeksi siitä ei vielä ole, mutta liikkeellä kannattaa olla mieluummin aikaisin kuin liian myöhään.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Tommi Rissanen, 
8.2.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Teknologia

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Teknologia
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Teknologia
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Teknologia

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Teknologia
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Teknologia
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Teknologia
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Teknologia
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Teknologia
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Teknologia
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Teknologia
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Teknologia
VR/AR

VR/AR Report

7.2.2018
Teknologia
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja