Rahoituksen saamisen kulmakivet
Marraskuussa pidettävässä Slush-tapahtumassa tullaan jälleen käymään lukemattomia keskusteluja startup-yritysten ja sijoittajien kesken. Yksi keskeisistä keskusteluteemoista on rahoitus ja sen saamisen edellytykset.
Nopeaan kansainväliseen kasvuun pyrkivät startup-yritykset tarvitsevat lähes poikkeuksetta ulkopuolista rahoitusta. Sekä julkiset että yksityiset rahoittajat tarkastelevat näiden yritysten liiketoiminnan tavoitteita ja onnistumisen mahdollisuuksia saman tyyppisten kriteereiden kautta.
Ainakin seuraavat viisi kohtaa kannattaa jumpata kuntoon ennen rahoituksen hakemista:
1. Markkinatarve
Startup-yritysten epäonnistumisen keskeisin syy on, että yrityksen idealle ei ole olemassa markkinatarvetta. Selvitä idean todellinen markkinapotentiaali ja todenna tarpeen olemassaolo. Esimerkiksi jos idean ympärillä ei ole kilpailua, niin se herättää epäilyksen, onko kysyntääkään.
2. Tiimi
Yhden hengen tiimi ei ole uskottava, vaan ideaa toteuttamaan on koottava riittävä määrä oikeaa osaamista. Jos jokin oleellinen osaaminen valitun strategian toteuttamiseksi puuttuu, niin se pitää tiimiin hankkia.
3. Oma pääoma
Startup-yrityksen on hyvä osoittaa, että se uskoo itse vahvasti omaan ideaansa ja perustajat ovat valmiita ottamaan myös taloudellista riskiä. Taseessa täytyy olla sen verran vahvuutta, että yritys voi hoitaa velvoitteensa eikä nyykähdä heti alkutaipaleella.
4. Liiketoimintamalli
Nopean kansainvälisen kasvun edellytys on skaalautuva liiketoimintamalli. Startup-yritysten liiketoimintamalli voi matkan varrella muuttua, mutta sen ydin, arvolupaus, on syytä kirkastaa heti alkuvaiheessa. Hyvä arvolupaus selittää, kuinka yrityksen tuote tai palvelu ratkaisee asiakkaan ongelman ja mitä hyötyä siitä on. Lisäksi hyvä arvolupaus perustelee, miksi asiakkaan kannatta ostaa juuri tämä eikä kilpailijan tuote.
5. Rahoittajaesitys
Rahoitusta hakevan yrityksen täytyy usein vakuuttaa rahoittajat ennen kuin idea on poikinut tulorahoitusta. Tämä vaatii jäsenneltyä esitystä strategiasta ja taloudellisista ennusteista. On suositeltavaa tiivistää esitys visuaalisesti näyttävään muotoon, joka on selkeä ja erottuu muista. Esityksestä on myös hyvä olla eri variaatioita erilaisia tilanteita varten. Niin sanottu pitch deck sopii esiintymistilaisuuksiin ja ns. investor deckin pitää toimia myös itsenäisesti luettuna.
Rahoittajaneuvottelujen kannalta puutteet yllä mainituissa asioissa johtavat helposti siihen, että yrityksiä kehotetaan tekemään kotityönsä huolellisemmin. Nämä kulmakivet ovat myös keskeisimpiä syitä miksi startup-yritykset epäonnistuvat.
DMF Business Designin konsulteilla on pitkä kokemus yritysten rahoitukseen ja rahoituksen saamisen edellytyksiin liittyvissä kysymyksissä. Autamme mielellämme näihin kysymyksiin vastaamisessa.
Virpi on uusien liiketoimintojen sparraaja, jonka toimialatuntemus kattaa muun muassa internet- ja mobiilipalvelut. Virpillä on pitkä kokemus markkinamuutosta hyödyntävien tuotekehityshankkeiden johtamisesta ja toteuttamisesta, myynnistä, strategiaprosesseista sekä strategioiden käytäntöön viemisestä. Virpi tuntee hyvin yritysten kehittämiseen suunnatut rahoitusinstrumentit Hallitustyöskentelyyn Virpi on perehtynyt yrityssparrausten lisäksi suorittamalla Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon.