We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Sata

Miten niin innovatiivisuudesta on tullut uusi musta? Kokeilepa hakusanaa työpaikkailmoituksissa: kokeiluhetkellä yhteensä lähes 700 kpl vaatii innovatiivisuutta työnhakijalta tai työyhteisö ilmoittautuu itse sellaiseksi. Kesätyöpaikoista johtajanpesteihin, alalla jos toisellakin.

Tämä on järkeenkäypää. Innovaatioiden katsotaan kasvattavan tuottavuutta ja kilpailukykyä ja lisäävän sekä yhteisöjen että yksilöiden hyvinvointia.

Innovatiivisuus ei ole vain yksilöiden ominaisuus vaan sitä syntyy vuorovaikutuksessa. Eikä yhden innovaattorin rekrytointi onnistu, jos kulttuuria ei muuteta – mitenkäs se kannettu vesi pysyikään kaivossa. Ja jos työyhteisössä innovaatioita ei tunnisteta tai niistä palkita, tai ajatteluun ei ole ylipäänsä aikaa, on turhaa odottaa uusia avauksia tai ideoita, innovaatioista puhumattakaan.

Netti on pullollaan 10 ways to boost innovation -ohjelistoja. Yhteenlaskettuna loistavia neuvoja saa hetkessä useita kymmeniä. Ensimmäisenä on usein oivallus, että innovatiivisuus on jotakin sellaista, jota yleensäkin halutaan tavoitella. Asian työstäminen vie jo eteenpäin.

Jos olet tosissasi, halu uuden työkulttuurin rakentamiseksi pitää olla yhteisön arvoissa, näkyä visiossa, olla reititetty strategiassa. Siihen pitää olla tilaa toimintasuunnitelmassa, työyhteisön designissa, johtamisessa, esimiestyössä, prosesseissa, työtavoissa, tavoitteissa, tehtävänkuvissa, palkkioissa, koulutuksessa, rekrytoinnissa, niin puheissa kuin käytännöissäkin.

Ihmisten erilaisuutta pitää vaalia, ja erilaisia ihmisiä pitää törmäyttää yhteen. Ongelmia pitää voida nostaa esiin, ja erilaisia ratkaisuehdotuksia pitää kuulla ja käsitellä. Esimiesten pitää olla käytettävissä. Yhteisön pitää sietää epäonnistumisia ja mieluiten juhlistaa niitä. Innovatiivisuuteen sanotaan tarvittavan luovuutta ja herkkyyttä – ovatko nämä läsnä yhteisösi arjessa?

Katse pitää nostaa omasta navasta, itsestä, firmasta, toimialasta, tuotteesta ja tavoista ulospäin. Asiakkaisiin, uusiin asiakkaisiin, heidän tiedostettuihin ja tiedostamattomiin tarpeisiinsa, markkinan ja teknologian muutoksiin, uuteen kilpailuun, toisille aloille. ”Kyllä, mutta”:n sijaan pitää sanoakin ”kyllä, ja”. Tuttujen palikoiden laittaminen uuteen järjestykseen tuottaa erilaisen lopputuloksen. Kyseenalaista ja muuta itse oma toimintasi ennen kuin joku muu tekee sen.

Joko sait sata neuvoa kasaan? Ehkä tämä kaikki tuntuu liian suurelta ja möhkälemäiseltä? Sitten tarvitset vain yhden neuvon: aloita jostakin.

Jos tarvitset apua, sitä on saatavilla. Jos tarvitset rahoitusta innovaatioihin, katso esim. Business Finlandin tarjoamat mahdollisuudet. Jos tarvitset sparrauskaveria, soita vaikka meille.

Liisa Kotilainen
Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Luottamus on liiketoiminnan sydän

Liisa Kotilainen, 
7.11.2022
Ihmisymmärrys

Toimintaympäristön radikaaliin muutokseen reagoiminen

Tommi Rissanen, 
12.4.2022
Ihmisymmärrys

Hyvä vai huono tilitoimisto?

Liisa Kotilainen, 
18.10.2021
Ihmisymmärrys

Business design haastaa teknologian kehittämistä

Virpi Martikainen, 
4.10.2021
Ihmisymmärrys

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

Tommi Rissanen, 
20.9.2021
Ihmisymmärrys

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Ihmisymmärrys

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Design Thinking

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking, Ihmisymmärrys

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Ihmisymmärrys
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Ihmisymmärrys

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking
Kiitoksen

Kiitoksen ällistyttävä voima

Liisa Kotilainen, 
8.4.2019
Ihmisymmärrys
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Arvopohjaiset

Arvopohjaiset ostopäätökset

Virpi Martikainen, 
4.3.2019
Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

Jari Muikku, 
21.1.2019
Design Thinking
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking, Ihmisymmärrys
Lue lisää