We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Selviytymisstrategia

Meneillään oleva talouskeikaus koskee kaikkia ihmisiä mutta ensivaiheen kärsijöitä ovat erityisesti yrittäjät. Karanteenien ja liikumiskieltojen myötä asiakkaat katoavat, myynnit laskevat ja moni yritys tulee ajautumaan talousvaikeuksien vuoksi konkurssiin. 

Valtiovalta on koonnut erilaisia tukipaketteja liiketoiminnan häiriötilanteisiin ja pankit ja eläkevakuutuslaitokset tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuksia maksujen lykkäyksiin. Toimet ovat välttämättömiä yritysten pelastamiseksi ja työpaikkojen säilyttämiseksi. Niiden riittävyys tietysti keskusteluttaa pitkään. 

Koronavirus kriisiyttää erityisesti palvelusektoria. Matkailu liitännäisaloineen ja luovan toimialan palvelut kärsivät ensimmäisinä. Luovia ratkaisuja kaivataan. Tukipaketteja varmaan tulee vielä lisää ja ne toivottavasti antavat apua yrittäjien akuuttiin ongelmaan. Alkushokista selviämisen lisäksi yritysten olisi kyettävä katsomaan millaista heidän liiketoimintansa on viruksen jälkeisenä aikana. Yritykset, jotka välttävät odotettavissa olevan konkurssiaallon, ovat niitä, jotka kykenevät sopeuttamaan toimintaansa ja löytävät uusia tapoja tehdä bisnestä. Jatkossakin digimaailma on aina auki, eikä ihmisten tarve kuluttaa katoa mihinkään, kulutus vain muuttaa muotoaan.

Business Finlandin kehittämisrahoitus liiketoiminnan häiriötilanteita varten on tarkoitettu uusien markkinoiden ja asiakastarpeiden kartoittamiseen. Uudet palvelut ja tuotteet edellyttävät uusia tapoja organisoida työtä ja tuotantoa, usein tähän tarvitaan uusien kumppaneiden verkosto. Kaiken tämän tulisi tapahtua hallitusti mutta mahdollisimman nopeasti.

Rohkaiseva esimerkki nopeasta toiminnasta on Aito Median ja YLE:n Kaikki kotona -sarja. Kyseessä on sarja suomalaisten eturivin muusikoiden suorana televisioitavia konsertteja ja ideaan on leivottu sisään myös katsojien aktivointia.

Nopeassa liikkeelle lähdössä esimerkiksi parturi tai kampaaja voisi alkaa tehdä kotikäyntejä karanteenissa oleville asiakkaille, tai opastaa etänä miten hiusten värjäys kotioloissa tehdään oikein. Taksifirmat ovat jo lisänneet ihmisten kuljetuksen lisäksi palveluihinsa ruokaostosten kotiinkuljetuksen. Seuraavien kuukausien kuluessa tulemme näkemään yllättäviäkin palvelun toimittajia ja jotkut uudet toimintatavat tulevat jäädäkseen. Jokaisen yrittäjän on päätettävä, reagoiko vain muuttuneeseen tilanteeseen vai ottaako aktiivisen otteen ja toimii itse muutoksen draiverina. 

Digital Media Finlandissa autamme asiakkaitamme muutosprojekteissa. Korona ei ole projekti mutta muutosvalmiuden tulee olla huipussaan ja olemme valmiina auttamaan asiakkaitamme selviytymään ja kukoistamaan. Aloita vaikka tutustumalla seuraaviin tukimahdollisuuksiin:

  • Finnveran käyttöpääomalaina. ”Finnvera suhtautuu joustavasti kaikkiin koronaviruksen aiheuttamiin rahoituksen järjestelytarpeisiin. Meillä on valmius kasvattaa pk-yritysrahoitusta merkittävästi ja auttaa yritykset yli kriisistä. Yrityksellä tulee olla pidemmän aikavälin kannattavan toiminnan edellytykset. Ota ajoissa yhteys omaan pankkiisi,” toteaa Finnvera.
  • ELY-keskusten tarjoamat yritysten kehittämispalvelut voidaan toteuttaa nyt toistaiseksi kokonaan etänä.
  • EK on koonnut oma listansa yritysten auttamiseksi työmarkkinajärjestöjen näkökulmasta.

Kirjoittaja Timoteus Tuovinen toimii Digital Media Finlandin konsulttina. 

Timoteus Tuovinen

Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä. Timoteus toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Konsultointi-palvelun aihealueella markkinointi ja asiakkuudet.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja