Strategia on oivaltavaa porukkapeliä
Vieläkö suurin viisaus löytyy teillä perinteisen strategiaprosessin kautta? Ja vain johtoryhmästä ja hallituksesta? Pitääkö mukaan päästäkseen olla johtaja, osata strategiapuhetta ja olla vakava?
Onko mahdollista, että teidän liiketoimintaanne voi putkahtaa arvoketjuja rikkovia ärhäköitä haastajia, tai kilpailija nappaa uudet teknologiat haltuun teitä nopeammin ja kehittää niistä käänteentekevää kilpailuetua? Tai pahin skenaario toteutuu: asiakkaat muuttavat mieltään ja nousevatkin muiden kelkkaan. – Ettekä ehtisi näihin muutoksiin mukaan.
Edelläkävijät ehtivät. Lääkkeeksi käy kolmen kohdan tsekkilista: 1) asiakasymmärrys ja -kuuntelu, 2) nopea palvelukehitys ja mitattavat kokeilut ja 3) voimavarojen joustava hyödyntäminen. Mutta varsinainen mullistus tapahtuu vasta kun otat käyttöön myös bonuskohdan: 4) koko porukan osaamisen ja hoksottimet.
Kun tiimisi ihmisten erilaisuus tuottaa tuloksenne arjessa, mikset hyödyntäisi erilaisuutta myös tulevaisuutenne muovaamisessa? Jos porukka ei puhu ”strategiaa”, olisiko aika vaihtaa itse kieltä?
Uusia näkökulmia ja oivalluksia voi tuottaa esimerkiksi seuraavilla hauskoilla harjoituksilla.
1. Piirrä liiketoimintasi osat ja kumppanit auki, ja kokeile, mitä seuraa, kun sekoitat palaset ja nimeät ne uudelleen. Jos tuntuu vaikealta, tee sama ensin jostain jo mullistuksen kokeneesta arvoketjusta kuten media, operaattorit, jakelu. ”Jos tää tekiski näin, ja tää meniski tänne… ”
2. Koeta keksiä mahdollisimman iso ja hullu tekninen muutos, joka mullistaisi nykyisen liiketoimintanne. Ajatusten lukeminen? Etäläsnäolo? Avaruusmatkailu? Kuvaa sitten mitä siitä seuraisi. Älä tyydy pieneen muutokseen.
3. Eläydy suosikkiasiakkaasi arkeen ja mieti mistä muutoksesta suhteessa liiketoimintaanne asiakkaasi tulisi maailman eniten onnelliseksi. Jos hänen ei tarvitsisi toimia kanssasi niin kuin hän nyt toimii, vaan saisi tarpeensa tyydytetyksi mullistavalla tavalla, mikä se olisi? Mitä hän tekisi? (Tämä harjoitus vaatii nöyryyttä, mutta usein tilaa löytyy jostain muusta kohtaa kuin missä nyt olet, sitten kun sinut korvataan).
4. Mitä muuta voisitte tehdä kuin mitä nyt teette? Kirjaa ylös firmanne voimavarat; niin osaamiset kuin infraan liittyvät kuin tiedot ja suhteetkin. Sekoita pakka niin, että tarkastelet osanen kerrallaan mitä muuta bisnestä voisit assetillasi tehdä. (Tämä sama harjoitus kannattaa tehdä myös oman ammattitaidon suhteen silloin tällöin, mutta ei mennä tässä siihen).
Hauskaa prosessia! Ja täältä apuja, jos tarvitset!

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.