Streaming-palveluiden pudotustaistelu
Netflixin osakekurssi on kahdessa kuukaudessa pudonnut yli 40 % kaikkien aikojen huipustaan. Osaltaan tähän vaikuttaa osakkeeseen liittynyt yliarvostus, osaltaan kurssien yleinen lasku, mutta näin suuren pudotuksen ollessa kyseessä ne eivät selitä kaikkea. Netflix on tällä hetkellä kilpailijoidensa taholta kovemmassa puristuksessa kuin koskaan aikaisemmin.
Kilpailu kiristyy
Vuoden 2021 lopussa suosituimpien streamingpalveluiden käyttäjämäärät olivat seuraavat:
- Netflix: 213,5 miljoonaa
- Amazon Prime Video: 175 miljoonaa
- Crunchyroll: 120 miljoonaa (5 miljoonaa maksavaa tilaajaa)
- Disney+: 118 miljoonaa
- Peacock: 54 miljoonaa
- HBO MAX: 45 miljoonaa
- Hulu: 42 miljoonaa
- AppleTV+: 19 miljoonaa
- Discovery+: 18 miljoonaa
Suomalaisittain katsoen lista on mielenkiintoinen. Netflix, Amazon Prime, Disney+, HBO Max ja AppleTV+ ovat meille tuttuja, mutta animepalvelu Crunchyroll, NBCUniversalin ja Comcastin tuore palvelu Peacock sekä Hulu tuntemattomampia. Kilpailun kannalta Netflixin kannoilla on jo useampia palveluita, ja niillä kaikilla on Netflixin tavoin erittäin suuret panostukset omaan alkuperäissisältöön. Nielsenin selvityksen mukaan Netflix hallitsee edelleen selvästi sekä alkuperäissisällön että hankitun sisällön katsojamäärissä Yhdysvalloissa, mutta tilanne voi olla muuttumassa. Tämän vuosikymmenen suuri kysymys tulee olemaan se, millä keinoin tässä kilpailussa pärjää, ketkä menestyvät ja mitkä palvelut kuolevat.
Sisältöformaattien murros
Amazonin ostamalla Twitchillä on 140 miljoonaa aktiivista kuukausikäyttäjää (MAU), YouTubella vastaavasti yli kaksi miljardia ja TikTokilla 1,2 miljardia. Nämä palvelut ovat käyttäjille ilmaisia, eivätkä luvut sinänsä ole vertailukelpoisia streamingpalveluiden tilaajamäärien kanssa. Ne antavat kuitenkin vahvan signaalin siitä, että perinteisen broadcast-televisioformaatin ulkopuolella on paljon sellaista videosisältöä, jolla on kasvava kiinnostus erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä. Streamingpalvelut ovat edelleen hyvin vahvasti perinteisten sarjojen ja elokuvien jakelijoita ja suurin innovaatio tuntuu olevan se, että osa palveluista julkaisee sarjojen kaikki jaksot samaan aikaan eikä yhtä jaksoa viikossa. 2000-luvulla syntyneille tämän viikoittainen julkaisurytmi voi tuntua yhtä käsittämättömälle kuin lankapuhelin tai kasettimankka. Nyt meille 80-luvulla nuoruutta eläneillekin tarjotaan uudenlaista kokemusta, kun Amazon prime julkaisi 28.1.2022 vuodesta 2015 Twitchissä pyörineeseen, amerikkalaisten ääninäyttelijöiden Critical Role D&D -roolipelistreamiin perustuvan animaatiosarjan, ”The Legend of Vox Machina”. Koukutuin sarjaan heti ja kävin katsomassa myös alkuperäisiä Youtube-videoita.
Uudet liiketoimintamallit haussa
Uudenlaisia avauksia tulee varmasti kiihtyvällä tahdilla tarjolle myös uusissa formaateissa. Tulemme näkemään merkittäviä disruptioita streaming-palveluliiketoiminnassa. Menestyäkseen yritysten on löydettävä keinoja palvella short-form -sukupolvea ja onnistuttava rakentamaan siitä kannattavaa liiketoimintaa. Urheilun streamaus on kannatellut monia jakelualustoja, mutta yhä useammat lajien suuret liitot ottavat streamingpalvelut itselleen. Pörssin pakottama jatkuva kasvun paine ei riitä tekemään yrityksistä innovatiivisia – päinvastoin. Alalle saattaa syntyä uusia toimijoita, jotka pystyvät vastaamaan uusien asiakkaiden tarpeisiin paremmin kuin Netflix, Amazon tai Disney pystyy kuvittelemaankaan. Keski-ikäisiäkään tv-sisältöjen suurkuluttajia ei sovi unohtaa, mutta olennaista on löytää tulevaisuuden kestävä liiketoimintamalli, joka mukautuu muuttuviin tarpeisiin.
Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.