We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Suoratoistopalveluiden seuraava kehitysvaihe

Viimeisten vuosien aikana meitä on hellitty laajalla joukolla erilaisia suoratoistopalveluita. Netflixin vanavedessä ovat seuranneet HBO MAX, Viaplay, Amazon Prime, Disney+, Apple TV+, Discovery ja Paramount. Yle areena on kehittänyt omaa palveluaan samaan aikaan kuin Elisa Viihde on liittynyt osaksi Viaplayn tarjontaa ja MTV3 Cmorea. Sellaista sarjaa tai elokuvaa, jota ei löydy jostakin suoratoistopalvelusta, on vaikea keksiä. Suoratoistosta on monissa kodeissa tullut pääasiallinen tapa kuluttaa videosisältöä.

Tammikuussa kirjoitin streaming-palveluiden pudotustaistelusta ja se kehitys näyttää jatkuvan. Tässä suoratoistopalveluiden kehitysvaiheessa on tunnistettavissa kolme merkittävää kokonaisuutta:

1. Kuluttajat joutuvat valitsemaan palveluiden välillä

Hyvin harva tilaa kolmea tai useampaa suoratoistopalvelua. Monet hyppäävät eri palveluiden välillä sen mukaan, miten suosikkisarjoista ilmestyy uusia tuotantokausia. Uusien asiakkaiden hankkimisen sijaan palvelut panostavat voimakkaasti olemassa olevien asiakkaiden säilyttämiseen. Tähän tarkoitukseen tarvitaan erityyppistä sisältöä. Uusia asiakkaita hankitaan palveluiden omalla originaalisisällöllä, jota ei muilla alustoilla ole saatavilla. Asiakkaat pidetään palvelussa laajalla katalogilla, josta löytyy aina jotakin katsottavaa. Netflix on pitkään onnistunut tässä kilpajuoksussa, mutta kilpailun kiristyessä sen kone alkaa yskiä. Kilpailua kiristää entisestään Warner Brosin (joka omistaa HBO:n) ja Discoveryn yhdistyminen; HBO on ollut aina erinomainen alkuperäissisältöjen tuottaja samalla kun Discoveryllä on laaja ohjelmakirjasto, josta löytyy jokaiselle jotakin.

2. Mainokset tulevat suoratoistopalveluihin

Jokin aika sitten sekä Netflix että Disney ilmoittivat palveluihinsa tulevan edullisemman, mainosrahoitteisen tilauskategorian. Jo tähän asti urheilustreameissa olemme saaneet katsella mainoksia erätaukojen ja muiden katkojen ajan. Tästä on tulossa uusi normaali ja lineaarisen television kutistuessa mainoseurot virtaavat yhä voimakkaammin suoratoistoon. Nyt kun palveluilla on kymmenien tai satojen miljoonien tilaajamäärät, mainostuotot ovat merkittävä tulonlähde ja mahdollisuus panostaa sisältöihin ja terävöittää kilpailuetua. Ensimmäisessä vaiheessa mainonta tulee edullisiin tilauskategorioihin, mutta ajan myötä sitä tullaan näkemään kaikissa tilauspaketeissa. Spotify’n malli, jossa ilmaisversiossa joutuu kuuntelemaan mainoksia, ei tule ainakaan suurimpiin palveluihin, mutta sitäkin liiketoimintamallia varmasti tullaan näkemään lähivuosina.

3. Konsolidaatio ja erikoistuminen jatkuu

Meillä on liian monta suoratoistopalvelua, jotta jokainen niistä voisi menestyä. Alkuperäissisältöihin tai urheiluoikeuksiin satsaaminen on hyvin kallista, mutta ilman niitä on erittäin vaikea saada uusia tilaajia. Palvelut tulevat parantamaan kilpailukykyään yhdistymällä ja tätä tapahtuu kotimaan lisäksi myös suurten toimijoiden välillä (esimerkkinä aiemmin mainittu HBO:n ja Discoveryn yhdistyminen). Aikaisemmin oli mahdollista ostaa oikeuksia sisältöihin, jos kassassa riitti rahaa, mutta nyt kaikki tunnetut franchiset ovat jo osa jotakin palvelua, eikä niiden oikeuksia saa edes rahalla. Tämän lisäksi tällä hetkellä markkinoilla on liian monta palvelua, jotka tarjoavat samantyyppistä sisältöä. Tulemme näkemään erikoistumista urheiluun, uutisiin, ja tiettyihin genreihin. Mainokset voivat muuttaa hinnoittelumalleja ja niche-sisältöpalveluilla voi olla paikkansa suurten palveluiden rinnalla tai osana niitä. Kovin monta palvelua ei ihmisille kuitenkaan saada myytyä.

Suoratoistopalveluiden honeymoon on päättymässä. Nyt hinnat ovat nousussa ja varsinkin urheilua seuraavat joutuvat usein maksamaan useampaa, kallista kuukausimaksua futiksen, formuloiden ja jääkiekon seuraamiseksi. Mainoksilta emme voi välttyä ja tämä kehitys on monelle pitkään suoratoistopalveluita käyttäneille harmillista. Kilpailun ytimessä ovat kuitenkin edelleen hyvät sisällöt ja niitä tulemme jatkossakin saamaan enemmän kuin riittävästi.

Tommi Rissanen
Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja tuottavuus ja digitalisointi.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Tesla on autojen iPhone

Tommi Rissanen, 
26.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Miksi asiakaskokemusmittareita tarvitaan?

Virpi Martikainen, 
21.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemuksen kehittämisessä työ ei tule koskaan valmiiksi

Virpi Martikainen, 
12.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen
Uunituoretta

Uunituoretta tietoa Creative Sustainability Family -pilotista!

DMF–tiimi, 
4.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

”Kestävyys on kallista”

Timoteus Tuovinen, 
15.8.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Virtuaalikahvit elokuussa?

DMF–tiimi, 
22.6.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Yhteistyö kilpailijaystävän kanssa – sleeping with the frenemy

DMF–tiimi, 
23.5.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Kilpailija-analyysin kolme tasoa ja hyvä neuvo kaupan päälle

Virpi Martikainen, 
9.5.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Av-ala etenee kohti kasvusopimusta

Timoteus Tuovinen, 
27.4.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Toimintaympäristön radikaaliin muutokseen reagoiminen

Tommi Rissanen, 
12.4.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Pelkistämisen taito

Liisa Kotilainen, 
14.3.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Menestyvä strategia vaatii kokonaisuuden johtamista ja jatkuvaa sopeutumista – miten nuori yritys selviää tästä haasteesta?

Virpi Martikainen, 
28.2.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Kestävyydestä kasvua luoville aloille

Timoteus Tuovinen, 
14.2.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Streaming-palveluiden pudotustaistelu

Tommi Rissanen, 
31.1.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Chief Happiness Officer ja ensivaikutelmajohtaja

Liisa Kotilainen, 
10.1.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Ennakointi osana yrityksen menestystä

DMF–tiimi, 
30.11.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Wolt ja alustatalouden liiketoimintamallilla menestyminen

Tommi Rissanen, 
15.11.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Hyvä vai huono tilitoimisto?

Liisa Kotilainen, 
18.10.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

Tommi Rissanen, 
20.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kestävä kehitys ja audiovisuaalinen ala

Timoteus Tuovinen, 
8.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business Design on tehokkaampi ja hauskempi tapa kehittää yrityksen toimintaa

DMF–tiimi, 
23.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä on Business Design? – lataa white paper

Virpi Martikainen, 
12.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Amazon Prime parantaa MGM-studioiden ostolla asemaansa suoratoistomarkkinoilla

Tommi Rissanen, 
31.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Mitä pääomasijoituksen metsästys vaatii ja antaa?

Virpi Martikainen, 
17.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Liiketoiminnalle uusi suunta

Tommi Rissanen, 
3.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? – Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Lue lisää