Suoratoistopalveluiden seuraava kehitysvaihe
Viimeisten vuosien aikana meitä on hellitty laajalla joukolla erilaisia suoratoistopalveluita. Netflixin vanavedessä ovat seuranneet HBO MAX, Viaplay, Amazon Prime, Disney+, Apple TV+, Discovery ja Paramount. Yle areena on kehittänyt omaa palveluaan samaan aikaan kuin Elisa Viihde on liittynyt osaksi Viaplayn tarjontaa ja MTV3 Cmorea. Sellaista sarjaa tai elokuvaa, jota ei löydy jostakin suoratoistopalvelusta, on vaikea keksiä. Suoratoistosta on monissa kodeissa tullut pääasiallinen tapa kuluttaa videosisältöä.
Tammikuussa kirjoitin streaming-palveluiden pudotustaistelusta ja se kehitys näyttää jatkuvan. Tässä suoratoistopalveluiden kehitysvaiheessa on tunnistettavissa kolme merkittävää kokonaisuutta:
1. Kuluttajat joutuvat valitsemaan palveluiden välillä
Hyvin harva tilaa kolmea tai useampaa suoratoistopalvelua. Monet hyppäävät eri palveluiden välillä sen mukaan, miten suosikkisarjoista ilmestyy uusia tuotantokausia. Uusien asiakkaiden hankkimisen sijaan palvelut panostavat voimakkaasti olemassa olevien asiakkaiden säilyttämiseen. Tähän tarkoitukseen tarvitaan erityyppistä sisältöä. Uusia asiakkaita hankitaan palveluiden omalla originaalisisällöllä, jota ei muilla alustoilla ole saatavilla. Asiakkaat pidetään palvelussa laajalla katalogilla, josta löytyy aina jotakin katsottavaa. Netflix on pitkään onnistunut tässä kilpajuoksussa, mutta kilpailun kiristyessä sen kone alkaa yskiä. Kilpailua kiristää entisestään Warner Brosin (joka omistaa HBO:n) ja Discoveryn yhdistyminen; HBO on ollut aina erinomainen alkuperäissisältöjen tuottaja samalla kun Discoveryllä on laaja ohjelmakirjasto, josta löytyy jokaiselle jotakin.
2. Mainokset tulevat suoratoistopalveluihin
Jokin aika sitten sekä Netflix että Disney ilmoittivat palveluihinsa tulevan edullisemman, mainosrahoitteisen tilauskategorian. Jo tähän asti urheilustreameissa olemme saaneet katsella mainoksia erätaukojen ja muiden katkojen ajan. Tästä on tulossa uusi normaali ja lineaarisen television kutistuessa mainoseurot virtaavat yhä voimakkaammin suoratoistoon. Nyt kun palveluilla on kymmenien tai satojen miljoonien tilaajamäärät, mainostuotot ovat merkittävä tulonlähde ja mahdollisuus panostaa sisältöihin ja terävöittää kilpailuetua. Ensimmäisessä vaiheessa mainonta tulee edullisiin tilauskategorioihin, mutta ajan myötä sitä tullaan näkemään kaikissa tilauspaketeissa. Spotify’n malli, jossa ilmaisversiossa joutuu kuuntelemaan mainoksia, ei tule ainakaan suurimpiin palveluihin, mutta sitäkin liiketoimintamallia varmasti tullaan näkemään lähivuosina.
3. Konsolidaatio ja erikoistuminen jatkuu
Meillä on liian monta suoratoistopalvelua, jotta jokainen niistä voisi menestyä. Alkuperäissisältöihin tai urheiluoikeuksiin satsaaminen on hyvin kallista, mutta ilman niitä on erittäin vaikea saada uusia tilaajia. Palvelut tulevat parantamaan kilpailukykyään yhdistymällä ja tätä tapahtuu kotimaan lisäksi myös suurten toimijoiden välillä (esimerkkinä aiemmin mainittu HBO:n ja Discoveryn yhdistyminen). Aikaisemmin oli mahdollista ostaa oikeuksia sisältöihin, jos kassassa riitti rahaa, mutta nyt kaikki tunnetut franchiset ovat jo osa jotakin palvelua, eikä niiden oikeuksia saa edes rahalla. Tämän lisäksi tällä hetkellä markkinoilla on liian monta palvelua, jotka tarjoavat samantyyppistä sisältöä. Tulemme näkemään erikoistumista urheiluun, uutisiin, ja tiettyihin genreihin. Mainokset voivat muuttaa hinnoittelumalleja ja niche-sisältöpalveluilla voi olla paikkansa suurten palveluiden rinnalla tai osana niitä. Kovin monta palvelua ei ihmisille kuitenkaan saada myytyä.
Suoratoistopalveluiden honeymoon on päättymässä. Nyt hinnat ovat nousussa ja varsinkin urheilua seuraavat joutuvat usein maksamaan useampaa, kallista kuukausimaksua futiksen, formuloiden ja jääkiekon seuraamiseksi. Mainoksilta emme voi välttyä ja tämä kehitys on monelle pitkään suoratoistopalveluita käyttäneille harmillista. Kilpailun ytimessä ovat kuitenkin edelleen hyvät sisällöt ja niitä tulemme jatkossakin saamaan enemmän kuin riittävästi.
Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.