Tesla on autojen iPhone
Sähköautojen suosio lähti keväällä 2022 fossiilisten polttoaineiden kallistumisen myötä huikeaan kasvuun. Vaikka sähkön kallistuminen on hieman hidastanut kehitystä, hyvin harva enää kieltää siirtymän sähköiseen autoiluun olevan totta – varsinkin kun autonvalmistajat ovat kaikki vuorollaan ilmoittaneet mallistojensa sähköistymisestä. Sähköinen voimansiirto on ilmeisin muutos, mutta samanaikaisesti autoissa ja muissakin pyörillä kulkevissa ajoneuvoissa on tapahtumassa ehkä vieläkin suurempi murros ja kaiken tämän keskiössä on modernin sähköautoliiketoiminnan pioneeri, Tesla.
Teslan liiketoimintamalli on erittäin mielenkiintoinen ja poikkeava automaailmassa. Sen sijaan niissä on paljon yhteneväisyyksiä iPhonen tunnettuun menestystarinaan. IPhonen liiketoimintamallin ytimessä ei ole fantastinen älypuhelin, vaan ohjelmistoalusta ja siihen liitetty Appstore. Kun ensimmäinen iPhone julkaistiin viisitoista vuotta sitten, harva otti sitä tosissaan. Ensimmäinen iPhone ei ollut kovin hyvä puheluiden soittamiseen ja sehän nauratti Nokian tai Blackberryn omistajia. Samalla tavoin Tesla ei autoharrastajien mielestä ole kummoinenkaan auto ajaa. IPhonen arvostelijoiden tavoin autofanaatikot missaavat pointin. Samoin kuin iPhone, myös Teslan todellinen disruptio liittyy ohjelmistoalustaan ja sen liiketoimintamalliin eikä sähköautoon teknologisena tuotteena.
IPhonen tapaan Tesla on rakentanut maailman parhaan auton käyttöjärjestelmän, joka päivittyy lähes viikottain ilman että käyttäjän tarvitsee tehdä mitään tai maksaa päivityksistä euroakaan. Samaan aikaan Applen Car Play ja Android Auto on käytössä huomattavasti useammassa automallissa, mutta se juuri on niiden haasteena. Teslan on mahdollista hallita koko käyttöjärjestelmää huomattavasti kilpailijoitaan ketterämmin ja sen saavuttamaa etumatkaa on erittäin vaikea saada kiinni.
Liiketoimintamallin näkökulmasta Teslan valitsema liiketoimintamalli on nerokas. Se hallitsee käyttäjärajapintaa täydellisesti ja voi halutessaan mahdollistaa kolmannen osapuolen palveluiden myynnin Appstoren tapaan asiakkailleen – ja veloittaa provision jokaisesta myynnistä – menettämättä asiakaskontaktia. Samalla sillä on täydellinen pääsy kaikkeen asiakkaiden synnyttämään dataan, jota se voi hyödyntää esimerkiksi kehittäessään itsestään ajavia autoja tai muita dataan perustuvia palveluita.
Tässä vaiheessa on vielä mahdotonta sanoa, millainen menestys Teslasta tulee suhteessa muihin automerkkeihin. Sillä on tuntuva etumatka, mutta kilpailu on kovaa ja vaikka alustaliiketoimintamallin kopioiminen on haastavaa, sekin tulee tapahtumaan. Teslan vahvuus ja samalla heikkous on epävakaa omistaja, jonka mukana yritys menestyy tai voi kaatua. Applestakin tuli Steve Jobsin kuoleman jälkeen ennalta-arvattava rahapaja. Yhteistä molemmille on mustasukkaisuus asiakasrajapinnasta ja sen täysimääräinen kaupallinen hyödyntäminen. Toinen yhdistävä tekijä on kyvykkyys kehittää jotakin sellaista, jota himoitaan kilpailijoita kalliimmasta hinnasta huolimatta.
Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.