We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Pysytäänkö kartalla? – Tiekartta kehityksen työkaluna

Pysytäänkö

Monimutkaisia kokonaisuuksia voidaan kuvata ja kehittää tiekartan avulla. Tiekartta määritellään usealla eri tavalla, asiayhteydestä riippuen. Ylätasolla voidaan laatia esimerkiksi ”tiekartta ilmiöpohjaisuuteen”, tai se voi olla yksinkertainen kuvaus tavoitteiden mukaisen toimenpideohjelman aikatauluttamisesta ja resurssien määrittelystä. Tiekarttaa on käytetty välineenä esimerkiksi luovien toimialojen kasvunpaikkojen tunnistamisessa.  Menetelmänä tiekartta soveltuu erityisen hyvin strategisten tavoitteiden työkaluksi, sillä tiekartta kuvaa tulevaisuutta ja se kokoaa yhteen tarkasteltavat kokonaisuudet ja etapit, joiden kautta päästään haluttuihin tavoitteisiin. Keskiössä on tietysti kartan käyttäjä, mitä hyötyä kartasta on hänelle.

Hyvä tiekartta ei ole ainoastaan tiivis kuvaus siitä, mihin suuntiin kulkevia kehityksen vaihtoehtoisia reittejä voidaan valita. Hyvä tiekartta huomioi myös aikaulottuvuuden ja useat rinnakkaiset etenemisväylät. Ihmisymmärryksen kautta tunnistamme, että meillä kaikilla on omat kokemuksemme erilaisista kartoista ja suunnistamisesta, perille löytämisen riemusta ja eksymisen turhaumasta; valmiutemme osata suunnistaa kartan avulla vaihtelevat. Tiekartta on hyödytön työkalu, jollemme osaa soveltaa karttamerkkejä ympäröivään reaalimaailmaan. Kartan hyöty lopulta riippuu käyttäjän kyvystä osata tulkita sitä oikein. 

Miten tiekartta piirretään

Aluksi määritellään tiekartan ”lähtöruutu”. Tämä nykytilanteen kuvaus sisältää arvion tiedossa olevista valmiuksista vastata muuttuviin tarpeisiin. Tarpeet kuvataan usein muutoksen ajureina ja niihin kootaan yhteen keskeisimmät markkinoita muokkaavat tekijät, esimerkiksi kuluttamisen muutokset tai jonkun avainteknologian kehittyminen. Seuraavaksi kartassa kuvataan toimenpiteet, joilla vastataan toimintaympäristön muutoksiin. Nämä kartassa kuvatut toimenpiteet ovat kaikki saman suuntaisia ja ne yhdessä muodostavat polkuja kohti kartassa määriteltyä tavoitetilaa.

Tiekartta on myös viestinnän työkalu. Se kertoo yleisellä tasolla, mihin palveluihin ja toimiin milläkin ajanjaksolla keskitytään. Näin kaikille tarjoutuu mahdollisuus kommentoida painotuksia ja samalla pitää yhteinen päämäärä kirkkaana mielessä. Erityisesti organisaatioiden johdolle tiekartta on käyttökelpoinen väline hahmottaa toimintaympäristön kokonaisuus.  Kun tiekarttaan kirjataan selkeästi etenemisen suunta ja tahti, tarvittavat osaamiset, investoinnit ja työkalut, voidaan asioita priorisoida ja saada selville, mihin investoiminen tuottaa eniten missäkin vaiheessa. Hyvä tiekartta kertoo johdolle yhdellä silmäyksellä, mikä on tavoitteiden toteutumisaste juuri kyseisellä hetkellä. Ongelmatilanteet on helppo ennakoida ja puuttua niihin kun asioille on vielä tehtävissä jotain.

DMF Business Design on ollut mukana monessa tiekarttatyössä. Meidän kokemuksemme mukaan kehityksen avuksi tehty tiekartta täyttää kaksi tärkeää ominaisuutta: se osoittaa useita vaihtoehtoisia etenemisen väyliä ja kertoo mahdollisimman tarkkaan nykyisen sijaintimme kartalla. Kutsu meidät mukaan piirtämään sinulle tiekarttaa tulevaisuuteen.

Timoteus Tuovinen

Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä. Timoteus toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Konsultointi-palvelun aihealueella markkinointi ja asiakkuudet.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja