Pysytäänkö kartalla? – Tiekartta kehityksen työkaluna
Monimutkaisia kokonaisuuksia voidaan kuvata ja kehittää tiekartan avulla. Tiekartta määritellään usealla eri tavalla, asiayhteydestä riippuen. Ylätasolla voidaan laatia esimerkiksi ”tiekartta ilmiöpohjaisuuteen”, tai se voi olla yksinkertainen kuvaus tavoitteiden mukaisen toimenpideohjelman aikatauluttamisesta ja resurssien määrittelystä. Tiekarttaa on käytetty välineenä esimerkiksi luovien toimialojen kasvunpaikkojen tunnistamisessa. Menetelmänä tiekartta soveltuu erityisen hyvin strategisten tavoitteiden työkaluksi, sillä tiekartta kuvaa tulevaisuutta ja se kokoaa yhteen tarkasteltavat kokonaisuudet ja etapit, joiden kautta päästään haluttuihin tavoitteisiin. Keskiössä on tietysti kartan käyttäjä, mitä hyötyä kartasta on hänelle.
Hyvä tiekartta ei ole ainoastaan tiivis kuvaus siitä, mihin suuntiin kulkevia kehityksen vaihtoehtoisia reittejä voidaan valita. Hyvä tiekartta huomioi myös aikaulottuvuuden ja useat rinnakkaiset etenemisväylät. Ihmisymmärryksen kautta tunnistamme, että meillä kaikilla on omat kokemuksemme erilaisista kartoista ja suunnistamisesta, perille löytämisen riemusta ja eksymisen turhaumasta; valmiutemme osata suunnistaa kartan avulla vaihtelevat. Tiekartta on hyödytön työkalu, jollemme osaa soveltaa karttamerkkejä ympäröivään reaalimaailmaan. Kartan hyöty lopulta riippuu käyttäjän kyvystä osata tulkita sitä oikein.
Miten tiekartta piirretään
Aluksi määritellään tiekartan ”lähtöruutu”. Tämä nykytilanteen kuvaus sisältää arvion tiedossa olevista valmiuksista vastata muuttuviin tarpeisiin. Tarpeet kuvataan usein muutoksen ajureina ja niihin kootaan yhteen keskeisimmät markkinoita muokkaavat tekijät, esimerkiksi kuluttamisen muutokset tai jonkun avainteknologian kehittyminen. Seuraavaksi kartassa kuvataan toimenpiteet, joilla vastataan toimintaympäristön muutoksiin. Nämä kartassa kuvatut toimenpiteet ovat kaikki saman suuntaisia ja ne yhdessä muodostavat polkuja kohti kartassa määriteltyä tavoitetilaa.
Tiekartta on myös viestinnän työkalu. Se kertoo yleisellä tasolla, mihin palveluihin ja toimiin milläkin ajanjaksolla keskitytään. Näin kaikille tarjoutuu mahdollisuus kommentoida painotuksia ja samalla pitää yhteinen päämäärä kirkkaana mielessä. Erityisesti organisaatioiden johdolle tiekartta on käyttökelpoinen väline hahmottaa toimintaympäristön kokonaisuus. Kun tiekarttaan kirjataan selkeästi etenemisen suunta ja tahti, tarvittavat osaamiset, investoinnit ja työkalut, voidaan asioita priorisoida ja saada selville, mihin investoiminen tuottaa eniten missäkin vaiheessa. Hyvä tiekartta kertoo johdolle yhdellä silmäyksellä, mikä on tavoitteiden toteutumisaste juuri kyseisellä hetkellä. Ongelmatilanteet on helppo ennakoida ja puuttua niihin kun asioille on vielä tehtävissä jotain.
DMF Business Design on ollut mukana monessa tiekarttatyössä. Meidän kokemuksemme mukaan kehityksen avuksi tehty tiekartta täyttää kaksi tärkeää ominaisuutta: se osoittaa useita vaihtoehtoisia etenemisen väyliä ja kertoo mahdollisimman tarkkaan nykyisen sijaintimme kartalla. Kutsu meidät mukaan piirtämään sinulle tiekarttaa tulevaisuuteen.
Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä.