We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Toimintaympäristön

Yritysten liiketoimintaympäristöt ovat viime vuosina olleet teknologiakehityksen aiheuttamassa myllerryksessä. Muutoksen tahti on sen verran kiivas, että monilla toiminnan sopeuttaminen muuttuvan ympäristön vaatimuksiin on kovan työn ja tuskan takana.

Muita muuttuvia tekijöitä voivat olla muun muassa toimiala, kilpailu, markkinat ja kysyntä, vallitsevat arvot ja asenteet sekä kansainvälistyminen. Muutoksia voi tapahtua myös yrityksen sidosryhmien toiminnassa, julkisen vallan toimenpiteissä ja väestötekijöissä.

Liiketoiminnassa hyvä resepti muodostuu laadukkaista raaka-aineista ja toimivista sekoitussuhteista. Yritykset voivat tarkistaa digitaalisen maailman uudistumistarpeensa ja valmiutensa toimintaympäristön muutoshaasteisiin vastaamalla säännöllisesti seuraaviin kuuteen kysymyksiin.

  1. Ymmärrämmekö oikeasti asiakkaidemme tarpeita ja olemmeko valmiita vastaamaan niihin? Liiketoiminnan kasvattaminen perustuu entistä enemmän asiakasymmärrykseen ja kyky reagoida nopeasti asiakastarpeiden muutoksiin tuo kilpailuetua.
  2. Hyödynnämmekö dataa asiakasymmärryksen kerryttämiseen? Organisaatioiden kyky kerryttää ja hyödyntää datavarantoja alkaa olla monelle yritykselle jo itsestään selvä kilpailukykyyn vaikuttava tekijä. Tällä alueella on kuitenkin vielä paljon kehitettävää.
  3. Tiedämmekö missä liiketoiminnassa olemme mukana? Toimialarajojen hämärtyessä yrityksen tutulle liiketoiminta-alueelle voi tulla uusia toimijoita, jotka muokkaavat totuttua tapaa tehdä liiketoimintaa. Esimerkiksi majoitusalan yritykset ovat laajentaneet toimintaansa elämysbisnekseen Airbnb:n haastaessa niiden ydinliiketoiminnan.
  4. Voiko kilpailijamme olla potentiaalinen kumppani? Uudet ekosysteemit muokkaavat toimijakenttää. Tarkkaile kilpailijoitasi: markkina-alueen laajentuessa joku nykyisistä kilpailijoista voikin olla tulevaisuuden kumppani.
  5. Etsimmekö aktiivisesti uusia ansaintamalleja? Digitaalisuus muuttaa ansaintamalleja kohti palveluliiketoimintaa. Kertakauppojen sijaan on mahdollista rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita ja saada asiakkailta säännöllistä tulovirtaa. Esimerkiksi suosiotaan kasvattavat digitaalisten äänikirjojen ja e-kirjojen tilauspalvelut (esim. BookBeat, Storytel ja Elisa Kirja) tarjoavat kuukausimaksua vastaan laajan katalogin luettavaa.
  6. Onko meillä valmiudet muuttaa liiketoimintamallia vastaamaan toimintaympäristön muutoksia? Eilisen resepteillä ei pärjätä tulevaisuuden haasteissa. Yritysten on omaksuttava ketterän toimintatavan periaatteet, jossa asiakkaiden ja eri sidosryhmien välisellä tiiviillä yhteispelillä vastataan muuttuviin asiakastarpeisiin lyhyin toteutussyklein.

Digitaalinen vallankumous on jo tapahtunut, mutta sen vaikutukset toimintaympäristön eri tekijöihin jatkuvat edelleen.

Digital Media Finland ja sen konsultit auttavat mielellään tulevaisuuden liiketoimintareseptien laatimisessa.

Virpi Martikainen

Virpi on uusien liiketoimintojen sparraaja, jonka toimialatuntemus kattaa muun muassa internet- ja mobiilipalvelut. Virpillä on pitkä kokemus markkinamuutosta hyödyntävien tuotekehityshankkeiden johtamisesta ja toteuttamisesta, myynnistä, strategiaprosesseista sekä strategioiden käytäntöön viemisestä. Virpi tuntee hyvin yritysten kehittämiseen suunnatut rahoitusinstrumentit ja hän toimii ELY:n hyväksymänä yritysten kehittämispalvelujen konsulttina aihealueella innovaatioiden kaupallistaminen. Hallitustyöskentelyyn Virpi on perehtynyt yrityssparrausten lisäksi suorittamalla Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

21.1.2019
Design Thinking
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja