We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Uber näyttää suunnan alustatalouden liike­toimintamalleille

Uber

Maailman suurin majoitusyritys ei omista yhtään hotellia eikä maailman suurimmalla taksifirmalla ole yhtään ajoneuvoa. Alustatalouden paradigma on lyönyt itsensä kunnolla läpi viimeisen kymmenen vuoden aikana, vaikka toimintamalli ei varsinaisesti ole uusi. Taidehuutokauppa on klassinen esimerkki alustatalouden liiketoimintamallin hyödyntämisestä. Huutokaupan organisoija kerää hyvän maineensa avulla lupaavien taiteilijoiden töitä myyntiin ja rahakkaita taiteenystäviä niitä ostamaan toimien itse alustana kaupankäynnille. Vastaavia esimerkkejä on lukuisia, mutta vasta digitaalisessa ympäristössä jakamistalouteen perustuva alustatalouden liiketoimintamalli on noussut kulttimaineeseen. Facebook, Amazon ja Alibaba ovat omilla alueillaan osoittaneet sen tuovan myös taloudellista menestystä. Viimeisten vuosien aikana polttopisteeseen ovat nousseet Airbnb:n ja Uberin kaltaiset fyysisten resurssien käyttöön perustuvat palvelut

Markkinat tuntuvat arvostavan näitä edelläkävijöitä. Airbnb:n valuaatio oli viimeisimmän osakevaihdon aikana 35 miljardia dollaria ja Uberin ennustetaan tavoittelevan 120 miljardin dollarin markkina-arvoa tulevassa listautumisannissaan. Molempiin palveluihin kohdistuu valtavat odotukset, mutta yritysten todellisen arvon näemme vasta sitten, kun niiden liiketoiminta kääntyy voitolliseksi.  Uber teki vuonna 2018 1,8 miljardia dollaria tappiota ja sen markkinaodotukset katsovatkin kauas tulevaisuuteen. Varoittavana esimerkkinä on Uberin kilpailija Lyft, joka listautui maaliskuun lopulla ja jonka kurssi on pudonnut noin 25 prosenttia listautumishinnasta. Myös Lyftin liiketoiminta on vahvasti tappiollista.

Skaalautumisen näkökulmasta alustatalouden liiketoimintamalli on äärimmäisen houkutteleva, koska muiden resurssien välittäminen skaalautuu todella hyvin. Liiketoimintamallin rakenne on kuitenkin hyvin monimutkainen perustuen onnistumiseen seuraavilla neljällä osa-alueella:

  1. Ylivoimainen arvolupaus palvelun tuottajille, jotka tarjoavat resurssejaan alustan kautta
  2. Ylivoimainen arvolupaus loppukäyttäjille, jotka ostavat tuottajien resursseja alustan kautta
  3. Kyky kerätä ja hyödyntää dataa niin, että se hyödyttää sekä tuottajia että loppuasiakkaita
  4. Palvelun onnistunut lanseeraus uusilla markkinoilla niin, että sille saadaan riittävä populaatio sekä tuottajia että loppuasiakkaita verkostovaikutusten aikaansaamiseksi.

Jos yritys menettää otteen missä tahansa edellä mainituista neljästä osa-alueesta, onko koko liiketoimintamalli uhattuna. Näiden yritysten kilpailuetu perustuu datan hyödyntämiseen, koska muut liiketoimintamallin elementit on melko helppo kopioida.

Miksi Uber on niin merkittävä juuri nyt? Yritys on listautumassa toukokuussa 2019 ja annista ennustetaan ennätysmäisen suurta. Tulevat kuukaudet näyttävät, onnistuuko Uber listautumisessaan ja pitääkö osake pintansa. Jos sen kurssi lähtee laskuun samaan malliin kuin Lyftin osakkeelle on käynyt, on koko alustatalouden uskottavuus vaakalaudalla. Tähän asti sijoittajat, Uber-kuljettajat ja palvelun käyttäjät ovat luottaneet alustatalouden mallioppilaaseen. Listautumisdokumenteista käy kuitenkin ilmi, että Uber subventoi kuljettajia todella paljon suhteessa tuottoihin, mutta tästä huolimatta kuljettajien vaihtuvuus on suurta. Tämä indikoi sitä, että yrityksen liiketoimintamallissa ei ole kilpailijoihin nähden merkittävää eroa. Nähtäväksi jää se, pystyykö Uber kääntämään toimintansa kannattavaksi, vai onko alustatalous tässä kontekstissa sittenkin liiketoiminnallinen utopia. Nimimerkki ”Horsesatemymoney” oli lukenut Uberin listautumisesitteen kriittisesti ja esitti yhteenvedon kommenttina Financial Timesin uutiseen. Suosittelen jokaista lukemaan sen ennen kuin laittaa säästöt Uberin osakkeisiin.

Kirjoittaja on Digital Media Finlandin konsultti ja väittelee 10.5. LUT yliopistossa kauppatieteiden tohtoriksi liiketoimintamallien muutokseen liittyen.

Tommi Rissanen
Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business

Business Finlandin rahoituspalveluista Tempo, Into ja Market Explorer jälleen haettavissa

DMF–tiimi, 
25.3.2024
Liiketoiminnan kehittäminen
Uuden

Uuden palvelun prototyyppiin iso tuki Innovaatiosetelillä – haku nyt auki!

DMF–tiimi, 
31.1.2024
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoiminnan

Liiketoiminnan kehittäminen ei häviä minnekään tekoälyn myötä

DMF–tiimi, 
11.12.2023
Liiketoiminnan kehittäminen
Maailma

Maailma muuttuu – päivitä strategiasi

Virpi Martikainen, 
24.8.2023
Liiketoiminnan kehittäminen
Lisensoinnista

Lisensoinnista lisää liiketoimintaa – monistettavien sisältöjen lisensointikäytännöistä ja arvoverkoista nyt kattava selvitys julki 

Virpi Martikainen, 
8.6.2023
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovalla

Luovalla taloudella mahtava kasvupotentiaali

DMF–tiimi, 
11.5.2023
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoitusta

Rahoitusta ja sparrausapua kasvun tueksi

Virpi Martikainen, 
21.3.2023
Liiketoiminnan kehittäminen

Business Finlandin rahoitus startupeille ja pk-yrityksille paranee

Tommi Rissanen, 
16.1.2023
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaikkea

Kaikkea hyvää vuodelle 2023!

DMF–tiimi, 
20.12.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Rahoituksen saamisen kulmakivet

Virpi Martikainen, 
24.10.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Viisi asiaa, jotka on hyvä tietää kestävästä taloudenpidosta

Timoteus Tuovinen, 
10.10.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Tesla on autojen iPhone

Tommi Rissanen, 
26.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Miksi asiakaskokemusmittareita tarvitaan?

Virpi Martikainen, 
21.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemuksen kehittämisessä työ ei tule koskaan valmiiksi

Virpi Martikainen, 
12.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen
Uunituoretta

Uunituoretta tietoa Creative Sustainability Family -pilotista!

DMF–tiimi, 
4.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

”Kestävyys on kallista”

Timoteus Tuovinen, 
15.8.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Virtuaalikahvit elokuussa?

DMF–tiimi, 
22.6.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Suoratoistopalveluiden seuraava kehitysvaihe

Tommi Rissanen, 
7.6.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Yhteistyö kilpailijaystävän kanssa – sleeping with the frenemy

DMF–tiimi, 
23.5.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Kilpailija-analyysin kolme tasoa ja hyvä neuvo kaupan päälle

Virpi Martikainen, 
9.5.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Av-ala etenee kohti kasvusopimusta

Timoteus Tuovinen, 
27.4.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Toimintaympäristön radikaaliin muutokseen reagoiminen

Tommi Rissanen, 
12.4.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Pelkistämisen taito

Liisa Kotilainen, 
14.3.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Menestyvä strategia vaatii kokonaisuuden johtamista ja jatkuvaa sopeutumista – miten nuori yritys selviää tästä haasteesta?

Virpi Martikainen, 
28.2.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Kestävyydestä kasvua luoville aloille

Timoteus Tuovinen, 
14.2.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Streaming-palveluiden pudotustaistelu

Tommi Rissanen, 
31.1.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Chief Happiness Officer ja ensivaikutelmajohtaja

Liisa Kotilainen, 
10.1.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Ennakointi osana yrityksen menestystä

DMF–tiimi, 
30.11.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Wolt ja alustatalouden liiketoimintamallilla menestyminen

Tommi Rissanen, 
15.11.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Hyvä vai huono tilitoimisto?

Liisa Kotilainen, 
18.10.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

Tommi Rissanen, 
20.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kestävä kehitys ja audiovisuaalinen ala

Timoteus Tuovinen, 
8.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business Design on tehokkaampi ja hauskempi tapa kehittää yrityksen toimintaa

DMF–tiimi, 
23.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä on Business Design? – lataa white paper

Virpi Martikainen, 
12.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Amazon Prime parantaa MGM-studioiden ostolla asemaansa suoratoistomarkkinoilla

Tommi Rissanen, 
31.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Mitä pääomasijoituksen metsästys vaatii ja antaa?

Virpi Martikainen, 
17.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Liiketoiminnalle uusi suunta

Tommi Rissanen, 
3.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? – Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

Timo Argillander, 
28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Teinien

Teinien YouTube-tuska

Jari Muikku, 
25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

Timo Argillander, 
11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

Jari Muikku, 
21.1.2019
Design Thinking
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Design Thinking, Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

Kristiina Markkula, 
18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

Jari Muikku, 
17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

Timo Argillander, 
5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

Jari Muikku, 
11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

Timo Argillander, 
11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

Jari Muikku, 
21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

Timo Argillander, 
15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Lue lisää