We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Uunituoretta tietoa Creative Sustainability Family -pilotista!

Uunituoretta
Creative Sustainability Familyn viestintä / Saana Katila
  | 


Moni suomalainen luovan alan yritys hakee kestävyydestä kasvua ja vientiä. Menestystarinat siivittävät trendiä. Vastuullinen toiminta ei ole kuluerä tai pakollinen paha vaan kilpailuvaltti, joka voi avata ovet ja ikkunat myös kansainväliseen menestykseen.

Creative Sustainability Family -pilottihankkeeseen kutsutut luovien alojen yritykset ovat vastuullisen toiminnan edelläkävijöitä. Hankkeen vetäjät Kati Nuora ja Timoteus Tuovinen toteuttivat Business Finlandille vuoden 2021 lopulla Kestävyydestä kasvua luoville aloille -raportin. Julkaisua seuranneessa yritysseminaarissa toistui ajatus kestävyyteen keskittyvästä foorumista: kokemusten jakamista, uuden kehittelyä, synergiaa, kumppanuuksia ja uusia mahdollisuuksia kestävään kasvuun.

Creative Sustainability Family rakentaa yritysten tarpeisiin vastaavaa yhteistyöverkostoa. Käynnistysvaiheessa on mukana 10 kotimaista yritystä, kuten GenelecTeatime Research ja MifukoCreative Business Finland -ohjelma, hankkeen rahoittaja ja yhteistyökumppani, edistää vientiä ja kasvua tukemalla luovien ratkaisujen ja toimintamallien syntymistä.

Kestävää menestystä Iisalmesta

Genelec on ollut vastuullisen liiketoiminnan pioneeri yli 40 vuotta, ja kaikki sen tuotteet kehitetään ja valmistetaan edelleen Iisalmessa. Kestävä kehitys on Genelecille yhtä tärkeää kuin äänenlaatu ja kannattavuus, sanoo toimitusjohtaja Siamäk Naghian. Yhtiö on panostanut materiaalivalintoihin, hävikin minimointiin ja valmistusprosesseihin. Pitkäikäiset tuotteet ovat tavaramerkki: vuoden 1978 kaiuttimia voi yhä käyttää ja tarvittaessa huoltaa.

– Yrityksen täytyy kasvaa ja olla kannattava. Kyse on siitä, miten liikevaihto tehdään. Ihmisten osaamisen kehittäminen, pitkäikäiset tuotteet ja resurssien tarkka hyödyntäminen palvelevat suoraan niin kestävää kasvua kuin tuottavuuttakin. Kestävä kehitys näyttää taloudellisesti hyvin järkevältä, Naghian toteaa.

Genelecin liikevaihto on noin 53 miljoonaa euroa, tulos vahva ja tuotteiden arvostus suurta sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Esimerkiksi Supercellin pääkonttoriin on juuri asennettu lähes 500 Genelec-kaiutinta. Vastuullisuus oli merkittävä valintaperuste.

– Supercell painottaa laadun lisäksi kestävää kehitystä ja arvostaa suomalaista tuotantoa, joten olimme heidän kannaltaan luonteva valinta. Parhaimmillaan liiketoiminta ei ole vain ostamista ja myymistä vaan yhdessä vaikuttamista, Naghian sanoo.

Viestintuoja upottaa kaupunkeja

Virtuaalitodellisuusyhtiö Teatime Researchilla on missio: lisätä ihmisten ymmärrystä ympäröivästä todellisuudesta. Teatime Research visualisoi ja konkretisoi tietoa mm. virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden avulla, kertoo Aleksis Karme, yksi Teatime Researchin perustajista, paleontologi ja ilmastonmuutoksen tutkija Helsingin yliopistosta.

– Tarjoilemme faktat vaikuttavassa muodossa. Virtuaalitodellisuus antaa omakohtaisen kokemuksen, mikä on vaikuttavampaa kuin katselijan roolissa saatu tieto. Etenkin, jos tapahtumat on tuotu itselle tuttuun ympäristöön.

Teatime Research on toteuttanut kuuden toimintavuoden aikana yli 80 projektia. Esimerkiksi Aleppo-Hki, jossa sota raunioitti Helsingin ydinkeskustan, tavoitti jopa puolet suomalaisista. Kohderyhmänä on kuitenkin koko maailma. Ylen kanssa toteutettu, vetypommin räjähdystä kuvaava Paratiisi-video on saanut yli 20 miljoonaa katselukertaa Youtubessa ja Tiktokissa.

– Teatime Research on terveen kasvun uralla, mutta emme halua kiihdyttää liikaa. Meillä on omia, rahoitettuja projekteja pariksi vuodeksi. Voimme keskittyä projekteihin, joita pidämme arvokkaina.

Sea level rise -projekti konkretisoi IPCC:n arvioita merenpinnan noususta tuoden esimerkkinä Tuvalun tilanteen Helsingin virtuaalisille kaduille. Jos kokisimme saman kohtalon, Senaatintorilla lainehtisi. Entä jos kaikki jäätiköt sulaisivat? Hotelli Tornikin uppoaisi mereen. Teatime Research neuvottelee parhaillaan mallinnuksen toteuttamisesta myös New Yorkissa, Amsterdamissa ja Sydneyssä.

– Tavoitteena on viedä Sea level rise jokaiselle mantereelle. Maksimaalinen vaikuttavuus edellyttää laajoja yleisöjä. Parhaassa tapauksessa kokemus antaa ihmisille kipinän jatkaa omaa ajattelua ja ryhtyä myös tekoihin, Karme sanoo.

Reilusti kansainvälisen muodin huipulle

Minna Impiön ja Mari Martikaisen perustama koriyritys Mifuko on syntynyt intohimosta: suomalainen design yhdistyy kenialaiseen punontatraditioon. Mifuko sai alkunsa vuonna 2009, kun Martikainen vieraili tuolloin Keniassa asuneen Impiön luona.

– Meillä on vahva halu tehdä merkityksellistä työtä. Yhdistimme oman muotoiluosaamisemme kenialaiseen käsityötaitoon. Halusimme tarjota naisille työtä ja toimeentuloa, uusia myyntikanavia sekä tukea tradition säilymistä, Impiö kertoo.

Kaksi vuotta sitten tuli sähköpostia. Ranskalainen huippumuotitalo Chloé etsi vastuullista kumppania laukkumalliston luomiseen. Mifuko on ollut Reilun kaupan jäsen vuodesta 2014, ja sitä kautta Chloé heidät löysi. Koko tuotantoketju on Mifukon käsissä: kestävä ja läpinäkyvä.

Kun Chloé x Mifuko -yhteistyömallisto ilmestyi 2021, kysyntä ylitti tarjonnan. Samana vuonna Mifukon liikevaihto yli kaksinkertaistui, mistä oli osin kiittäminen myös uuden CEO Katja Kantolan vauhdittamaa myyntiä. Sittemmin Chloé-yhteistyö on jatkunut ja laajentunut. Mifukossa on tehty hartiavoimin töitä tuotannon kasvattamiseksi laadusta tinkimättä.

Korinpunojia on jo yli 1 300, ja määrä kasvaa. Punontatyötä tehdään kyliin perustetuissa yrittäjä-punojayhteisöissä: työtä, koulutusta, mikrolainoja ja yhteisöllisiä hankkeita. Lisäksi voittoa tavoittelemattoman Mifuko Trust edistää mm. sanitaatiota ja ilmastonmuutokseen sopeutumista.

– Chloén tavoitteena on Reilun kaupan kasvattaminen ja naisten työllistäminen, joten Mifuko on otollinen ja hyvä kumppani. Autamme heitä pääsemään omiin tavoitteisiinsa, Impiö pohtii.

Entä Mifuko?
– Mifukon tavoitteena on kasvaa vastuullisesti ja vaikuttaa, olla merkittävä Reilun kaupan brändi.
—————————————

Creative Sustainability Family -pilotissa ovat mukana myös:

Tampere-talo Oy / Mika Nevalainen & Marko Koivisto
Tampere-talo on kestävän toiminnan pioneeri tapahtuma-alalla, luotettava ja auditoitu: Joutsenmerkki ensimmäisenä pohjoismaisena tapahtumayhtiönä 2014, Tampere-talosta kiinteistönä täysin hiilineutraali 2019, sähkön- ja ruuantuotantoa katolla sekä oma hiilinielu Lempäälässä, mikä mahdollistaa tapahtumien hiilijalanjäljen kompensoinnin.

Papu Design Oy / Anu Vauhkonen
Papu Design uskoo, että parasta onnea on sellainen, joka kestää. Siksi he tekevät naisten- ja lastenvaatteita, joilla on pitkä elinkaari: kestävästi tuotetuista materiaaleista, kestävällä tyylillä.

Ilosaarirock / Joensuun Popmuusikot ry / Katri Kilpiä
Ilosaarirock on aloittanut kestävyystyön jo 90-luvulla. Ison ihmisjoukon tavoittavalla festivaalilla on mahdollisuus testata uusia käytäntöjä ja teknologioita sekä normalisoida vastuullista toimintaa.

Red Stage Entertainment Oy / Marjaana Auranen
Red Stage Entertainment on Indie-pelistudio, joka uskoo tarinoiden voimaan ja siihen, että maailmaa voidaan muuttaa yksi videopeli kerrallaan. Yritys on juuri julkaissut maailman ensimmäisen saamelaiskulttuuriin pohjaavan PC -pelin nimeltä Skábma™ – Snowfall.

Fullsteam Agency Oy / Tuomo Tähtinen
Konserttien ja festivaalien järjestäjä sekä ohjelmatoimisto Fullsteam Agency investoi monimuotoisesti niin ympäristö- kuin sosiaaliseen vastuullisuuteen ja kestävyyteen. Fullsteamin vastuullisuuskäytännöissä ja -hankkeissa huomioidaan esim. ympäristökuormituksen minimointi, saavutettavuus ja esteettömyys, yhdenvertaisuus sekä yleisöturvallisuus.

Livelaboratorio Oy / Tanja Douglass
Livelaboratorio on koelaboratorio: parempia tekemisen tapoja, kestäviä ratkaisuja ja monimuotoisia sisältöjä kannattavuuden rajoissa niin keikoilla, radiossa kuin tapahtumissakin.

Tekele Productions Oy / Julia Elomäki & Iina Keskinen
Pitkiä elokuvia ja tv-sarjoja tuottava Tekele Productions nivoo kestävyyttä osaksi kaikkea toimintaansa ja haluaa toimia edelläkävijänä kestävyyden teemojen ympärillä omalla toimialallaan.



Kati Nuoran ja Timoteus Tuovisen Business Finlandille toteuttama Kestävyydestä kasvua luoville aloille -raportti on luettavissa täältä: https://mediabank.businessfinland.fi/l/FPSW2HdQQz9p/f/GjmV

Tämä teksti on tiedote Creative Sustainability Family -pilotista, joka on jatkoa Kati Nuoran ja Timoteus Tuovisen Business Finlandille toteuttamalle Kestävyydestä kasvua luoville aloille -raportille.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Tesla on autojen iPhone

Tommi Rissanen, 
26.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Miksi asiakaskokemusmittareita tarvitaan?

Virpi Martikainen, 
21.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemuksen kehittämisessä työ ei tule koskaan valmiiksi

Virpi Martikainen, 
12.9.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

”Kestävyys on kallista”

Timoteus Tuovinen, 
15.8.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Virtuaalikahvit elokuussa?

DMF–tiimi, 
22.6.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Suoratoistopalveluiden seuraava kehitysvaihe

Tommi Rissanen, 
7.6.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Yhteistyö kilpailijaystävän kanssa – sleeping with the frenemy

DMF–tiimi, 
23.5.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Kilpailija-analyysin kolme tasoa ja hyvä neuvo kaupan päälle

Virpi Martikainen, 
9.5.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Av-ala etenee kohti kasvusopimusta

Timoteus Tuovinen, 
27.4.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Toimintaympäristön radikaaliin muutokseen reagoiminen

Tommi Rissanen, 
12.4.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Pelkistämisen taito

Liisa Kotilainen, 
14.3.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Menestyvä strategia vaatii kokonaisuuden johtamista ja jatkuvaa sopeutumista – miten nuori yritys selviää tästä haasteesta?

Virpi Martikainen, 
28.2.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Kestävyydestä kasvua luoville aloille

Timoteus Tuovinen, 
14.2.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Streaming-palveluiden pudotustaistelu

Tommi Rissanen, 
31.1.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Chief Happiness Officer ja ensivaikutelmajohtaja

Liisa Kotilainen, 
10.1.2022
Liiketoiminnan kehittäminen

Ennakointi osana yrityksen menestystä

DMF–tiimi, 
30.11.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Wolt ja alustatalouden liiketoimintamallilla menestyminen

Tommi Rissanen, 
15.11.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Hyvä vai huono tilitoimisto?

Liisa Kotilainen, 
18.10.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

Tommi Rissanen, 
20.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kestävä kehitys ja audiovisuaalinen ala

Timoteus Tuovinen, 
8.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business Design on tehokkaampi ja hauskempi tapa kehittää yrityksen toimintaa

DMF–tiimi, 
23.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä on Business Design? – lataa white paper

Virpi Martikainen, 
12.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Audiovisuaalisuus

Audiovisuaalisuus kasvaa – kasvaako myös Suomen AV-ala?

Timoteus Tuovinen, 
21.6.2021

Amazon Prime parantaa MGM-studioiden ostolla asemaansa suoratoistomarkkinoilla

Tommi Rissanen, 
31.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Mitä pääomasijoituksen metsästys vaatii ja antaa?

Virpi Martikainen, 
17.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Liiketoiminnalle uusi suunta

Tommi Rissanen, 
3.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? – Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Lue lisää