Uunituoretta tietoa Creative Sustainability Family -pilotista!
Moni suomalainen luovan alan yritys hakee kestävyydestä kasvua ja vientiä. Menestystarinat siivittävät trendiä. Vastuullinen toiminta ei ole kuluerä tai pakollinen paha vaan kilpailuvaltti, joka voi avata ovet ja ikkunat myös kansainväliseen menestykseen.
Creative Sustainability Family -pilottihankkeeseen kutsutut luovien alojen yritykset ovat vastuullisen toiminnan edelläkävijöitä. Hankkeen vetäjät Kati Nuora ja Timoteus Tuovinen toteuttivat Business Finlandille vuoden 2021 lopulla Kestävyydestä kasvua luoville aloille -raportin. Julkaisua seuranneessa yritysseminaarissa toistui ajatus kestävyyteen keskittyvästä foorumista: kokemusten jakamista, uuden kehittelyä, synergiaa, kumppanuuksia ja uusia mahdollisuuksia kestävään kasvuun.
Creative Sustainability Family rakentaa yritysten tarpeisiin vastaavaa yhteistyöverkostoa. Käynnistysvaiheessa on mukana 10 kotimaista yritystä, kuten Genelec, Teatime Research ja Mifuko. Creative Business Finland -ohjelma, hankkeen rahoittaja ja yhteistyökumppani, edistää vientiä ja kasvua tukemalla luovien ratkaisujen ja toimintamallien syntymistä.
Kestävää menestystä Iisalmesta
Genelec on ollut vastuullisen liiketoiminnan pioneeri yli 40 vuotta, ja kaikki sen tuotteet kehitetään ja valmistetaan edelleen Iisalmessa. Kestävä kehitys on Genelecille yhtä tärkeää kuin äänenlaatu ja kannattavuus, sanoo toimitusjohtaja Siamäk Naghian. Yhtiö on panostanut materiaalivalintoihin, hävikin minimointiin ja valmistusprosesseihin. Pitkäikäiset tuotteet ovat tavaramerkki: vuoden 1978 kaiuttimia voi yhä käyttää ja tarvittaessa huoltaa.
– Yrityksen täytyy kasvaa ja olla kannattava. Kyse on siitä, miten liikevaihto tehdään. Ihmisten osaamisen kehittäminen, pitkäikäiset tuotteet ja resurssien tarkka hyödyntäminen palvelevat suoraan niin kestävää kasvua kuin tuottavuuttakin. Kestävä kehitys näyttää taloudellisesti hyvin järkevältä, Naghian toteaa.
Genelecin liikevaihto on noin 53 miljoonaa euroa, tulos vahva ja tuotteiden arvostus suurta sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Esimerkiksi Supercellin pääkonttoriin on juuri asennettu lähes 500 Genelec-kaiutinta. Vastuullisuus oli merkittävä valintaperuste.
– Supercell painottaa laadun lisäksi kestävää kehitystä ja arvostaa suomalaista tuotantoa, joten olimme heidän kannaltaan luonteva valinta. Parhaimmillaan liiketoiminta ei ole vain ostamista ja myymistä vaan yhdessä vaikuttamista, Naghian sanoo.
Viestintuoja upottaa kaupunkeja
Virtuaalitodellisuusyhtiö Teatime Researchilla on missio: lisätä ihmisten ymmärrystä ympäröivästä todellisuudesta. Teatime Research visualisoi ja konkretisoi tietoa mm. virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden avulla, kertoo Aleksis Karme, yksi Teatime Researchin perustajista, paleontologi ja ilmastonmuutoksen tutkija Helsingin yliopistosta.
– Tarjoilemme faktat vaikuttavassa muodossa. Virtuaalitodellisuus antaa omakohtaisen kokemuksen, mikä on vaikuttavampaa kuin katselijan roolissa saatu tieto. Etenkin, jos tapahtumat on tuotu itselle tuttuun ympäristöön.
Teatime Research on toteuttanut kuuden toimintavuoden aikana yli 80 projektia. Esimerkiksi Aleppo-Hki, jossa sota raunioitti Helsingin ydinkeskustan, tavoitti jopa puolet suomalaisista. Kohderyhmänä on kuitenkin koko maailma. Ylen kanssa toteutettu, vetypommin räjähdystä kuvaava Paratiisi-video on saanut yli 20 miljoonaa katselukertaa Youtubessa ja Tiktokissa.
– Teatime Research on terveen kasvun uralla, mutta emme halua kiihdyttää liikaa. Meillä on omia, rahoitettuja projekteja pariksi vuodeksi. Voimme keskittyä projekteihin, joita pidämme arvokkaina.
Sea level rise -projekti konkretisoi IPCC:n arvioita merenpinnan noususta tuoden esimerkkinä Tuvalun tilanteen Helsingin virtuaalisille kaduille. Jos kokisimme saman kohtalon, Senaatintorilla lainehtisi. Entä jos kaikki jäätiköt sulaisivat? Hotelli Tornikin uppoaisi mereen. Teatime Research neuvottelee parhaillaan mallinnuksen toteuttamisesta myös New Yorkissa, Amsterdamissa ja Sydneyssä.
– Tavoitteena on viedä Sea level rise jokaiselle mantereelle. Maksimaalinen vaikuttavuus edellyttää laajoja yleisöjä. Parhaassa tapauksessa kokemus antaa ihmisille kipinän jatkaa omaa ajattelua ja ryhtyä myös tekoihin, Karme sanoo.
Reilusti kansainvälisen muodin huipulle
Minna Impiön ja Mari Martikaisen perustama koriyritys Mifuko on syntynyt intohimosta: suomalainen design yhdistyy kenialaiseen punontatraditioon. Mifuko sai alkunsa vuonna 2009, kun Martikainen vieraili tuolloin Keniassa asuneen Impiön luona.
– Meillä on vahva halu tehdä merkityksellistä työtä. Yhdistimme oman muotoiluosaamisemme kenialaiseen käsityötaitoon. Halusimme tarjota naisille työtä ja toimeentuloa, uusia myyntikanavia sekä tukea tradition säilymistä, Impiö kertoo.
Kaksi vuotta sitten tuli sähköpostia. Ranskalainen huippumuotitalo Chloé etsi vastuullista kumppania laukkumalliston luomiseen. Mifuko on ollut Reilun kaupan jäsen vuodesta 2014, ja sitä kautta Chloé heidät löysi. Koko tuotantoketju on Mifukon käsissä: kestävä ja läpinäkyvä.
Kun Chloé x Mifuko -yhteistyömallisto ilmestyi 2021, kysyntä ylitti tarjonnan. Samana vuonna Mifukon liikevaihto yli kaksinkertaistui, mistä oli osin kiittäminen myös uuden CEO Katja Kantolan vauhdittamaa myyntiä. Sittemmin Chloé-yhteistyö on jatkunut ja laajentunut. Mifukossa on tehty hartiavoimin töitä tuotannon kasvattamiseksi laadusta tinkimättä.
Korinpunojia on jo yli 1 300, ja määrä kasvaa. Punontatyötä tehdään kyliin perustetuissa yrittäjä-punojayhteisöissä: työtä, koulutusta, mikrolainoja ja yhteisöllisiä hankkeita. Lisäksi voittoa tavoittelemattoman Mifuko Trust edistää mm. sanitaatiota ja ilmastonmuutokseen sopeutumista.
– Chloén tavoitteena on Reilun kaupan kasvattaminen ja naisten työllistäminen, joten Mifuko on otollinen ja hyvä kumppani. Autamme heitä pääsemään omiin tavoitteisiinsa, Impiö pohtii.
Entä Mifuko?
– Mifukon tavoitteena on kasvaa vastuullisesti ja vaikuttaa, olla merkittävä Reilun kaupan brändi.
—————————————
Creative Sustainability Family -pilotissa ovat mukana myös:
Tampere-talo Oy / Mika Nevalainen & Marko Koivisto
Tampere-talo on kestävän toiminnan pioneeri tapahtuma-alalla, luotettava ja auditoitu: Joutsenmerkki ensimmäisenä pohjoismaisena tapahtumayhtiönä 2014, Tampere-talosta kiinteistönä täysin hiilineutraali 2019, sähkön- ja ruuantuotantoa katolla sekä oma hiilinielu Lempäälässä, mikä mahdollistaa tapahtumien hiilijalanjäljen kompensoinnin.
Papu Design Oy / Anu Vauhkonen
Papu Design uskoo, että parasta onnea on sellainen, joka kestää. Siksi he tekevät naisten- ja lastenvaatteita, joilla on pitkä elinkaari: kestävästi tuotetuista materiaaleista, kestävällä tyylillä.
Ilosaarirock / Joensuun Popmuusikot ry / Katri Kilpiä
Ilosaarirock on aloittanut kestävyystyön jo 90-luvulla. Ison ihmisjoukon tavoittavalla festivaalilla on mahdollisuus testata uusia käytäntöjä ja teknologioita sekä normalisoida vastuullista toimintaa.
Red Stage Entertainment Oy / Marjaana Auranen
Red Stage Entertainment on Indie-pelistudio, joka uskoo tarinoiden voimaan ja siihen, että maailmaa voidaan muuttaa yksi videopeli kerrallaan. Yritys on juuri julkaissut maailman ensimmäisen saamelaiskulttuuriin pohjaavan PC -pelin nimeltä Skábma™ – Snowfall.
Fullsteam Agency Oy / Tuomo Tähtinen
Konserttien ja festivaalien järjestäjä sekä ohjelmatoimisto Fullsteam Agency investoi monimuotoisesti niin ympäristö- kuin sosiaaliseen vastuullisuuteen ja kestävyyteen. Fullsteamin vastuullisuuskäytännöissä ja -hankkeissa huomioidaan esim. ympäristökuormituksen minimointi, saavutettavuus ja esteettömyys, yhdenvertaisuus sekä yleisöturvallisuus.
Livelaboratorio Oy / Tanja Douglass
Livelaboratorio on koelaboratorio: parempia tekemisen tapoja, kestäviä ratkaisuja ja monimuotoisia sisältöjä kannattavuuden rajoissa niin keikoilla, radiossa kuin tapahtumissakin.
Tekele Productions Oy / Julia Elomäki & Iina Keskinen
Pitkiä elokuvia ja tv-sarjoja tuottava Tekele Productions nivoo kestävyyttä osaksi kaikkea toimintaansa ja haluaa toimia edelläkävijänä kestävyyden teemojen ympärillä omalla toimialallaan.
Kati Nuoran ja Timoteus Tuovisen Business Finlandille toteuttama Kestävyydestä kasvua luoville aloille -raportti on luettavissa täältä: https://mediabank.businessfinland.fi/l/FPSW2HdQQz9p/f/GjmV
Tämä teksti on tiedote Creative Sustainability Family -pilotista, joka on jatkoa Kati Nuoran ja Timoteus Tuovisen Business Finlandille toteuttamalle Kestävyydestä kasvua luoville aloille -raportille.