Viisi asiaa, jotka on hyvä tietää kestävästä taloudenpidosta
Liiketoiminnan kestävyydestä on puhuttu pitkään. Puhe ja toimet ovat pitkälti keskittyneet ympäristöuhkien torjumiseen ja sosiaaliseen kestävyyteen; talouden kestävyydestä on keskusteltu turhan vähän. Tässä on viisi näkökulmaa siihen, miten voit ”kestävöittää” liiketoimintasi taloudenpitoa:
1. Kestävyys on rahoituksen ehto
Julkiset rahoittajat noudattavat päätöksissään EU-rahoituksen edellyttämää DNSH (Do Not Significant Harm) -ohjeistoa. Sen ehtojen on täytyttävä EU:n taksonomia-asetuksen mukaisissa kuudessa ympäristötavoitteessa, jotka liittyvät ilmastonmuutokseen, vesivaroihin, kiertotalouteen, ilman ja maaperän saastumiseen, sekä lajikatoon. Minimivaatimusten lisäksi kestävyystoimista voi saada lisäpisteitä julkisissa rahoitushauissa, esimerkiksi Luova Eurooppa-tukiohjelma antaa lisäpisteitä kestävän kehityksen kriteereiden täyttymisestä.
Rahoittajan näkökulmasta kyse on kahdesta asiasta: talousriskien toteutumisesta ja kestävyydestä tavoiteltavista taloudellisista hyödyistä. Myös eettinen ja vaikuttavuussijoittaminen (impact investment) ovat nousseet sijoittajien portfolioihin.
Rahoituskohdetta arvioidessaan sijoittajat ottavat huomioon, täyttääkö kohde heidän rahoituskelpoisuusehtonsa. Yhä useammin nämä ehdot sisältävät taloudellisten näkökohtien lisäksi myös eettisiä pohdintoja. Houkutteleva sijoituskohde on ekologisesti ja sosiaalisesti kestävä. Yksityisistä rahoittajista yhä useammat vaativat kestävän kehityksen suunnitelmaa ja raportointia osana rahoitusta. Kunnollisella kestävyysstrategialla teet yrityksestäsi houkuttelevamman kohteen yksityiselle sijoittamiselle
2. Kestävyys koskee myös alihankkijoita
Alihankkijat voivat muodostaa yrityksellesi kestävyysriskin. Jos toiminnassasi on paljon alihankkijoita tai muita toimijoita, joiden tekemistä ei ole arvioitu riittävän tarkasti kestävyyden näkökulmasta ja varmistuttu siitä, että koko alihankintaketju täyttää kestävyyden kriteerit, on riski olemassa.
Alihankkijoiden ja tavarantoimittajien toiminnan kestävyyden arvioiminen ei aina ole helppoa. Läpinäkyvyys kaikessa toiminnassasi auttaa todennäköisesti löytämään myös vastuullisia kumppaneita. Kestävyyden on oltava sisäänkirjoitettu yrityksen strategiaan. Kun sen onnistumisella on ylimmän johdon varaukseton tuki, heijastuu tämä myös koko tuotanto- ja toimitusketjuun. Edellytä vastuullisuutta läpi alihankintaketjusi ja varmistu siitä, että omat yhteistyökumppanisi edellyttävät samaa.
3. Kestävyydestä on taloudellista hyötyä
Kestävyydessä on kyse kokonaisuudesta, ei yksittäisistä, erillisistä toimista. ”Kestävöittämällä” firmasi saavutat rahoituskelpoisuuden ja pärjäät julkisessa hankerahoituksessa. Voit hankkia riippumattoman taho myöntämiä sertifiointeja tukemaan kestävyyttä myynnin ja markkinoinnin välineenä. Parhaimmillaan tunnistat aivan uusia kohdeyleisöjä ja voit kasvattaa brändisi arvoa. Oleellista on, että kestävyystavoitteesi ovat aidot ja osaat viestiä ja raportoida niistä ulospäin.
Kestävyyden kautta voit tarkastella liiketoimintaasi laajemminkin: onko ansaintamallini ajan tasalla, onko hinnoitteluni läpinäkyvää? Auttaisiko myyntiä, jos hinnasta tietty prosentti menisi yleiseen hyvään tarkoitukseen?
4. Kestävyydessä kannattaa verkostoitua
Yritysyhteistyön merkitys korostuu toimialojen välillä kestävyyden ekosysteemeissä. Koska kestävyyden haasteet ovat yhteisiä, niin ovat vastauksetkin. Tärkeää on mahdollistaa eri kokoisten ja eri aloilla toimivien yritysten kohtaamiset. Verkostoituminen yhteisten haasteiden edessä on välttämätöntä.
Suuryritysten kestävyyshankkeet ja vastuullisuusohjelmat avaavat ovia pienemmille toimijoille. Mikroyritykset ja niistä koostuvat rihmastot ovat tärkeitä ekosysteemin toimijoita, joiden vaikutus verkostoissa voi olla merkittävä. Oman toiminnan kestävyysasioiden ollessa kunnossa on helpompaa integroitua myös osaksi läheisten toimialojen hankkeita.
Covidin aikana verkostot nousivat entistäkin tärkeämmiksi. Pandemia pysäytti ja kohdisti ihmisten huomiota siihen, miten asioita voidaan tehdä paremmin ja kestävämmillä tavoilla; yhteinen nimittäjä on yhteistoiminta.
5. Kestävyyden merkitys kasvaa tulevaisuudessa
On tärkeää, että kestävyyteen on havahduttu ja tehty oikeita asioita. Ensiaskeleet on otettu ja on ilmeistä, että eri toimialoilla on paljon opittavaa toisiltaan. Kilpailu kestävyydestä hyödyttää kaikkia.
Tulevaisuudessa kestävät uudet liiketoimintamallit, sustainable business models nousevat esiin. Näissä malleissa luonto ja ympäristö nähdään ”palvelun tuottajana” ja sille lasketaan hinta. Nykyinen keskustelu hiilipäästöistä ja ilmaston lämpenemisestä laajenee kattamaan biodiversiteetin ja lajikadon ongelmat, myös taloudellinen kestävyys saa lisää huomiota. Alustatalous etenee ja sen vaikutukset laajenevat kattamaan uusia työn tekemisen muotoja ja tuotantoprosesseja, kuten esimerkiksi keskitettyä kestävää materiaalin tallennusta ja jakelua. Tämä puolestaan voi vaikuttaa arvoketjuihin, hinnoitteluun, jne.
Kestävän tulevaisuuden vaatimiin olosuhteisiin on pakko sopeutua. Kestämättömällä tavalla toimivat yritykset kuolevat pois; ei ole vaihtoehto olla reagoimatta.
DMF Business Design auttaa asiakkaitaan kehittämään liiketoimintansa kestävyyttä.
Tämän kirjoituksen lähteenä on käytetty Business Finlandin katsausta Kestävyydestä kasvua luoville aloille (1/2022) Tuovinen – Kati Nuora (Creative Export Innovations).
Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä.