Wolt ja alustatalouden liiketoimintamallilla menestyminen
Yhdysvaltalainen pörssiyhtiö Doordash ilmoitti 9.11.2021 ostaneensa suomalaisen Woltin osakekauppana, jonka kokonaisarvo on noin 7 miljardia euroa. Tämä on Suomen kaikkien aikojen arvokkain yrityskauppa ja kyseessä on lokakuussa 7 vuotta täyttänyt, raskaasti tappiollinen yritys. Miten tämä on mahdollista? Aiheesta on ehditty kirjoittaa jo paljon, mm. tämä loistava HS Vision artikkeli. Tarkastelen tässä blogissa yrityskauppaa erityisesti alustatalouden liiketoimintamallin näkökulmasta.
Wolt on ratsastanut kansainvälisen alustatalousbuumin aallonharjalla ja kasvanut kansainvälisten raskaan sarjan pääomasijoittajien rahoittamana nopeasti uskottavaksi kansainväliseksi peluriksi. Nyt toteutunut yrityskauppa todistaa monien – itseni mukaan lukien – epäilyt liiketoimintamallin kestävyydestä vääriksi. Siltä ainakin nyt vaikuttaa.
Alustatalouden liiketoimintamalli on lähtökohtaisesti varsin yksinkertainen: Yrityksen tehtävänä on mahdollistaa kahden tai useamman toimijan välinen kaupankäynti minimoimalla toimijoiden välinen kitka ja laskuttamalla oma osuutensa syntyneestä lisäarvosta. Arvolupaus on yksinkertaisuudessaan upea ja ansaintamalli selkeä, mutta liiketoimintamallin vaikein pala on arvon tuotanto. Woltin tapauksessa asiakkaiden tarpeiden tyydyttäminen on vaatinut tarjonnan (ravintolat), kysynnän (kuluttajat) ja välittäjät (kuljettajat) houkuttelemisen alustalle ja kokemaan sen itselleen arvokkaaksi. Yritys on onnistunut siinä hyvin ja palvelun käyttäjämäärät ovat kasvaneet todella nopeasti miljooniin. Woltin tapauksessa koronapandemia on kiihdyttänyt kehitystä usealla vuodella, kun ravintolat etsivät uusia ansaintalähteitä ja kuluttajat turvallisia keinoja saada vaihtelua kodin ruokatarjontaan.
Yrityskaupan suuruutta ei selitä onnistuminen ruokalähettialustan rakentamisessa. Wolt pystyy kasvattamaan asiakaskuntaansa Doordashin leveämpien hartioiden avulla entistä nopeammin ja palvelun todellinen kasvu tulee perustumaan mahdollisuuteen toimia kaiken jakelualustana. Onnistuminen nopean toimituksen vaatiman ravintolaruoan jakelussa harvaan asutussa pohjolassa on poikkeuksellisen kova proof-of-concept. Kuinka vaikeaa voi olla pilaantumattomien tavaroiden jakelu samalla infralla tiheästi asutuissa maissa? Wolt on jo aloittanut muidenkin tavaroiden jakelun ja kasvun verkostovaikutukset tulevat nimenomaan päivittäistavaroiden verkkokaupan kasvusta. Arvolupaus ja ansaintamalli on helppo kopioida, mutta arvontuotantokoneistoa ja siihen liittyvä luottamusta on äärimmäisen vaikea monistaa.
Isossa kuvassa tähän yrityskauppaan liittyy henkilöiden, sijoittajien ja verottajan saamien hyötyjen lisäksi merkittäviä kerrannaisvaikutuksia. Suomeen on Nokian, Supercellin ja muutamien muiden kansainvälisten menestystarinoiden myötä vihdoin syntynyt joukko kansainvälisesti meritoituneita, mutta Suomeen kiinnittyneitä yrittäjiä, joilla on pääomaa ja jotka haluavat käyttää sitä uusien menestystarinoiden luomiseen. Woltin tarinassa olennaista on se, että yrityksen toiminnot jatkuvat Suomessa ja moni tässäkin yrityskaupassa vaurastunut yrittäjä tulee panostamaan osan pääomastaan uusiin startupeihin. On turha haikailla uutta Nokiaa, koska Supercellit ja Woltit ovat tulevaisuudellemme huomattavasti arvokkaampia sekä verotulojen että erityisesti uudelleen sijoitettavien pääomien kautta. Jo nyt eniten ansaitsevien 20 listalla valtaosa on lähtöisin startup-skenestä. Erityisen arvokasta on se esimerkki, jonka nämä yrittäjät tarjoavat nuorille startup-yrittäjille. Suomesta voi rakentaa kansainvälisesti menestyvän alustatalousyrityksen, joten mikä tahansa on mahdollista. Sparraamme mielellään pieniä ja suuria yrityksiä liiketoimintamallien kehittämisessä.
Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.