We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

(Liike-)elämän tarkoitus, osa 1

(Liike-)elämän

Ankkalinnan talousmedioita seuraamalla ei ole päässyt tarkasti selville monialayrittäjä ja pankkiiri Roope Ankan yritysryppään strategian ytimestä. Onko niin, että Roope uskoo vain perinteiseen liike-elämän tarkoitukseen: yrityksen pitää tuottaa voittoa omistajalleen?

Roopella vaikuttaa olevan todella innovatiivinen tuote- ja palvelukehitysosasto, rohkeutta laajentaa ihan mille alalle tahansa ja tiivis ote Ankkalinnan ekosysteemiin. Mutta mikä muu, rahan lisäksi, innostaa ja antaa merkitystä hänen yritystoiminnassaan?

Pohdinnalla on merkitystä useastakin syystä.

Ensinnäkin epäillä sopii, että pelkkä rahan tienaaminen yrityksen ytimessä ei riitä silloin kun milleniaaleilta tai z-sukupolven edustajilta vaikuttavat Tiinu, Tupu, Lupu, Liinu, Leenu ja Hupu pohtivat minne mennä töihin. Jos meno ei muutu, monella niin ankkalinnalaisella kuin suomalaisellakin yrityksellä on todellinen työvoimapula käsissään jo kymmenessä vuodessa. Yritykseltä, ollaanpa siellä töissä vain projektin verran tai pidempään, odotetaan enemmän henkilökohtaisten arvojen kanssa linjassa olevaa toimintaa, merkitystä ja korkeampaa tarkoitusta.

Ensinnäkin epäillä sopii, että pelkkä rahan tienaaminen ei riitä silloin kun Tiinu, Tupu, Lupu, Liinu, Leenu ja Hupu pohtivat minne mennä töihin.

Roopet, Akut ja Iinekset ovatkin jo nyt yllättävässä paikassa, kun joutuvat pitämissään työhaastatteluissa todelliseen grilliin siitä, mitä muuta yritys tekee kuin voittoa. Mikä on se merkityksellinen asia, jolla yritys aidosti haluaa muuttaa maailmaa? Mitä se tekee konkreettisesti muutoksen eteen? Miten olemassa olon tarkoitus näkyy yrityksen strategiassa? Miten valinnat näkyvät johtamisessa, työntekijöiden kohtelussa, työntekijän vaikutusmahdollisuuksissa, kumppanivalinnoissa, tuote- ja palvelukehityksessä ja investointikohteissa? Onko vastuullisuus totta arjessa vai onko rahan tienaaminen vain naamioitu uuteen trendiasuun kevyessä vastuullisuuspesussa?

Toiseksi, aidolla vastuullisuusytimellä ja merkityksellä yritys voi kasvaa enemmän ja nopeammin. Juuri julkaistun tutkimuksen mukaan monet kovan kasvun yritykset ovat rakentaneet merkityksellisen päämäärän (purpose) ympärille vastuullista ja tuottavaa kasvua, pysyvät relevantteina nopeasti muuttuvassa maailmassa samalla kun syventävät suhdetta sidosryhmiinsä. Päämäärä ja arvojen mukainen toiminta auttaa näkemään perinteisten toimialarajojen yli.  

Kolmanneksi, kyllä vastuullisuus ja merkityksellisyys tuottavat hyvää oloa ja tyytyväisyyttä muillekin kuin milleniaaleille. Pikkujouluista ylijääneiden joulutorttujen lahjoitus hoivakotiin on hyvä alku, ja siitäkin tulee joulumieli, mutta vielä isomman vaikutuksen voisi saada lahjoittamalla aikaa seurusteluun ja ulkoilutukseen – tai, jos palataan liiketoimintaan, miten merkityksen hakeminen voisi näkyä tulevilla strategiakausillanne? Mikä on teidän yrityksenne elämän tarkoitus?

Liisa Kotilainen
Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Design Thinking

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

Jari Muikku, 
21.1.2019
Design Thinking
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Design Thinking
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Muotoiltu

Muotoiltu muutos

Liisa Kotilainen, 
12.11.2018
Design Thinking
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking
Lue lisää