Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä
Internet on teknologiana mullistanut ihmisten elämää yhtä paljon kuin teollistuminen ja koneet aikanaan. Se on mahdollistanut valtavan tuottavuusloikan henkilökohtaisessa työssä ja suuren määrän täysin uusia liiketoimintamalleja. Viimeisten kahden vuosikymmenen aikana kehityksen ytimessä ovat olleet ilmaiset tai ilmaisilta vaikuttavat palvelut, joiden avulla kuka tahansa voi tehdä taianomaisia asioita älypuhelimellaan.
Kun internetin ensimmäisessä vaiheessa omien tietojen luovuttamiseen suhtauduttiin epäluuloisesti, toisessa vaiheessa on oltu valmiita kertomaan itsestämme kaikki ilmaista sähköpostia, sosiaalista verkostoa ja navigointia vastaan. Viimeaikaisen uutisoinnin mukaan ihmisistä kerättyjä tietoja on kuitenkin käytetty väärin. Facebookiin kohdistuneiden paljastusten ja Yhdysvaltojen vaalien epäillyn käpälöinnin seurauksena luottamus globaaleihin yhtiöihin ja jopa poliittiseen järjestelmään on heikentynyt merkittävästi.
Internetin kolmannessa kehitysvaiheessa tämä menetetty luottamus on pystyttävä palauttamaan. Lohkoketjuteknologia vaikuttaa lupaavalta ratkaisulta tähän, mutta uusien alustojen ja palveluiden kehittyminen tulee viemään vuosia.
Yksittäisen yrityksen näkökulmasta tämä kaikki on kovin sekavaa. Samaan aikaan pitäisi pysytellä kehityksen kelkassa, mutta varottava ettei tule höynäytetyksi tai antaneeksi kriittisiä tietoja vapaasti julkiseen käyttöön. Kukaan ei kuitenkaan voi jäädä paikoilleen tai peruutella. Toimialoilla tapahtuu isoja muutoksia nopeammin kuin koskaan aikaisemmin, ja vaikka muutosten suunta ja nopeus ovat epävarmoja, on vanhaan liiketoimintamalliin takertuvien yritysten päivät varmasti luetut.
Selviytyäkseen tästä uudesta muutoksesta yritysten tulee (1) selvittää oman toimialan keskeiset muutosvoimat, jotka muokkaavat toimialaa tulevien vuosien aikana. Tämän jälkeen (2) tarkastellaan liiketoimintaa kriittisesti ja rakennetaan visio siitä missä yritys on viiden vuoden kuluttua. Seuraavaksi (3) arvioidaan yrityksen liiketoimintamallia; olemassa olevia resursseja ja prosesseja, arvolupausta ja ansaintamalleja suhteessa visioon, ja tehdään suunnitelma, miten niitä tulee kehittää visioon pääsemiseksi. Viimeisessä vaiheessa (4) rakennetaan konkreettinen kehityspolku jossa toteutetaan liiketoimintamallin muutokset asteittain kohti visiota niin, että tavoitetta voidaan muuttaa ketterästi silloin kuin tehdyt oletukset eivät toteudukaan odotusten mukaisesti.
Digital media Finlandilla on paljon kokemusta tällaisista projekteista ja autamme mielellään yrityksiä selättämään liiketoiminnan uudet haasteet.
Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.