We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Kuinka

Internet on teknologiana mullistanut ihmisten elämää yhtä paljon kuin teollistuminen ja koneet aikanaan. Se on mahdollistanut valtavan tuottavuusloikan henkilökohtaisessa työssä ja suuren määrän täysin uusia liiketoimintamalleja. Viimeisten kahden vuosikymmenen aikana kehityksen ytimessä ovat olleet ilmaiset tai ilmaisilta vaikuttavat palvelut, joiden avulla kuka tahansa voi tehdä taianomaisia asioita älypuhelimellaan.

Kun internetin ensimmäisessä vaiheessa omien tietojen luovuttamiseen suhtauduttiin epäluuloisesti, toisessa vaiheessa on oltu valmiita kertomaan itsestämme kaikki ilmaista sähköpostia, sosiaalista verkostoa ja navigointia vastaan. Viimeaikaisen uutisoinnin mukaan ihmisistä kerättyjä tietoja on kuitenkin käytetty väärin. Facebookiin kohdistuneiden paljastusten ja Yhdysvaltojen vaalien epäillyn käpälöinnin seurauksena luottamus globaaleihin yhtiöihin ja jopa poliittiseen järjestelmään on heikentynyt merkittävästi.

Internetin kolmannessa kehitysvaiheessa tämä menetetty luottamus on pystyttävä palauttamaan. Lohkoketjuteknologia vaikuttaa lupaavalta ratkaisulta tähän, mutta uusien alustojen ja palveluiden kehittyminen tulee viemään vuosia.

Yksittäisen yrityksen näkökulmasta tämä kaikki on kovin sekavaa. Samaan aikaan pitäisi pysytellä kehityksen kelkassa, mutta varottava ettei tule höynäytetyksi tai antaneeksi kriittisiä tietoja vapaasti julkiseen käyttöön. Kukaan ei kuitenkaan voi jäädä paikoilleen tai peruutella. Toimialoilla tapahtuu isoja muutoksia nopeammin kuin koskaan aikaisemmin, ja vaikka muutosten suunta ja nopeus ovat epävarmoja, on vanhaan liiketoimintamalliin takertuvien yritysten päivät varmasti luetut.

Selviytyäkseen tästä uudesta muutoksesta yritysten tulee (1) selvittää oman toimialan keskeiset muutosvoimat, jotka muokkaavat toimialaa tulevien vuosien aikana. Tämän jälkeen (2) tarkastellaan liiketoimintaa kriittisesti ja rakennetaan visio siitä missä yritys on viiden vuoden kuluttua. Seuraavaksi (3) arvioidaan yrityksen liiketoimintamallia; olemassa olevia resursseja ja prosesseja, arvolupausta ja ansaintamalleja suhteessa visioon, ja tehdään suunnitelma, miten niitä tulee kehittää visioon pääsemiseksi. Viimeisessä vaiheessa (4) rakennetaan konkreettinen kehityspolku jossa toteutetaan liiketoimintamallin muutokset asteittain kohti visiota niin, että tavoitetta voidaan muuttaa ketterästi silloin kuin tehdyt oletukset eivät toteudukaan odotusten mukaisesti.

Digital media Finlandilla on paljon kokemusta tällaisista projekteista ja autamme mielellään yrityksiä selättämään liiketoiminnan uudet haasteet.

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja tuottavuus ja digitalisointi.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja