Menestyvä strategia vaatii kokonaisuuden johtamista ja jatkuvaa sopeutumista – miten nuori yritys selviää tästä haasteesta?
Yksi yritysjohtajan ydintehtäviä on luoda strategia, joka tuottaa arvoa sekä asiakkaille että yritykselle itselleen pitkällä aikajänteellä. Harvard Business Review:n artikkelin mukaan tämä tehtävä ei ole koskaan ollut vaikeampaa kuin nyt. Strategia on aina ollut organisaation linjaamista selkeään suuntaan. Nykyään sitä on laajennettava kokonaisuudeksi, joka sisältää toisiinsa liittyvät valinnat liiketoimintamallista, kilpailukykyisestä asemasta ja pitkän aikavälin menestyksen edellyttämistä osaamisista.
Strategiassa onnistumisen haaste ei katso yrityksen ikää tai kokoa, vaan se koskee yhtä lailla uusia ja usein vielä pieniä nousevia yrityksiä kuin vakiintuneita yrityksiä.
HBR:n artikkelissa kuvattu kokonaisuus ja vaadittavat toimenpiteet voivat nuoren kasvuhakuisen yrityksen näkökulmasta katsottuna olla hyvinkin haastavia. Mittakaava ja käytettävissä olevat resurssit ovat aivan eri tasolla kuin isoilla vakiintuneilla yrityksillä. Miten pystyn samaan aikaan säilyttämään kokonaisuuden hallinnan ja sammuttamaan tulipaloja?
Strategiakokonaisuuden hallinnassa nuoria kasvuyrityksiä auttaa yksinkertaistettu strategiaprosessi. Peruselementit (markkina- ja asiakasymmärrys, missio ja visio, strategiset valinnat, toteutuksen seuranta) ovat samat kuin muissakin yrityksissä, mutta prosessi toteutetaan ketterällä toimintamallilla. Erityisen tärkeää on keskittyä niihin valintoihin, joita ei tehdä.
Jotta strategiakokonaisuuden hallinnasta ei muodostu raskasta kerran vuoteen tehtävää möhkälettä, on strategiaprosessista johdettujen strategisten tavoitteiden toteutumista suositeltavaa seurata ihan viikkotasolla. Näin pysytään hyvin kärryillä etenemisestä ja pidetään jatkuvasti iso kuva mielessä. Kun tähän lisätään säännöllinen markkina- ja kilpailijaseuranta, niin ollaan tarvittaessa valmiita tekemään muutoksia esimerkiksi liiketoimintamalliin.
Tämän päivän strategiatyö on jatkuva kokeilu-, oppimis- ja toimintaprosessi
Kuten HBR:n artikkelissa todetaan, monet yrittäjät eivät välttämättä huomaa, että mitä enemmän niiden liiketoimintamalli luo arvoa asiakkaille, sitä enemmän ne tulevat kohtaamaan kilpailua. Esimerkiksi suoratoistopalveluiden liiketoimintamallista on muodostunut voittava malli videosisältöjen jakelussa. Kilpailun koventuessa kuitenkin myös menestyneet suoratoistopalveluiden toimijat, kuten Netflix, joutuvat miettimään liiketoimintamallinsa uusiksi.
Tarkkailemalla säännöllisesti koko strategiakenttää nuorten kasvuyritysten johtajat lisäävät merkittävästi todennäköisyyttä, että heidän yrityksensä selviävät kriittisistä ensimmäisistä vuosista ja saavuttavat vision mukaisen tavoitteensa. Tämä haastavalta kuulostava tehtävä pitää suhteuttaa omiin resursseihin sopivaksi ketteräksi toimintamalliksi.
DMF Business Designin konsultit auttavat kokonaisvaltaisen strategian luomisessa niin pieniä kuin suurempiakin yrityksiä. Tuomme strategiatyöhön tutkittua ihmisymmärrystä, toimivia liiketoimintamalleja, trendi- ja markkina-analyysejä, prosessien kehittämisen ja sparrauksen strategian käytännön toteuttamisessa.
Virpi on uusien liiketoimintojen sparraaja, jonka toimialatuntemus kattaa muun muassa internet- ja mobiilipalvelut. Virpillä on pitkä kokemus markkinamuutosta hyödyntävien tuotekehityshankkeiden johtamisesta ja toteuttamisesta, myynnistä, strategiaprosesseista sekä strategioiden käytäntöön viemisestä. Virpi tuntee hyvin yritysten kehittämiseen suunnatut rahoitusinstrumentit Hallitustyöskentelyyn Virpi on perehtynyt yrityssparrausten lisäksi suorittamalla Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon.