We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Asiakaskokemuksella voit rakentaa kilpailuetua, jota on vaikeaa tai mahdotonta kopioida. Samoin työntekijäkokemuksella. Molemmilla voit parantaa tuottavuutta ja tehdä parempaa liiketoimintaa. Nyt on hyvä hetki tarkistaa, että yrityksesi on valmis koronaepidemian jälkeisen ajan muutoksiin sekä asiakkaiden että työntekijöidesi näkökulmasta.

Onko yrityksesi valmis seuraaviin koronaepidemian tuomiin muutoksiin?

Emme tiedä mitä kulkutautirintamalla tapahtuu, emmekä tiedä millainen maailma meitä lähivuosina odottaa. Kaikissa oloissa saat varmuutta liiketoimintaasi vahvistamalla asiakkaidesi sidettä yritykseesi, brändiisi ja palveluihisi. Vain kun tutkit, analysoit ja kommunikoit, voit sanoa, että tunnet asiakkaittesi tarpeita, arvoja, pelkoja, huolia ja ilon hetkiä. Tiedät, miten kohtauspisteesi asiakkaan kanssa ovat muuttuneet, ja osaat analysoida, miten ne taas muuttuvat kun koronatilanne helpottaa. Ja ennen kaikkea osaat viedä tiedon käytäntöön ja parantaa kohtia, joilla on merkitystä.

Olemme kärvistelleet koronaepidemian kanssa niin pitkään, että olisi väärin olettaa, että palaisimme samaan kuin mistä lähdimme ennen maaliskuuta 2020. Yksityisen ja työn suhde on muuttunut, ja monipaikkaisen ja etäyhteyksillä hoidettujen työasioiden hoitaminen saattoivat muuttaa niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaidenkin tarpeita ja haluja. Haluavatko ihmiset tuotteita ja palveluita kotiin kuljetettuina jatkossakin?

Asiakaskokemus on vasta puolet työstä. Toinen puoli on se, miten yrityksesi ihmiset osaavat ja haluavat toimia asiakkaan kohtauspisteissä yrityksesi kanssa. Nyt muuttuneessa tilanteessa, ja sitten taas kun pääsemme taas vapaammin palvelemaan asiakkaita.

Työntekijän kohtauspisteet yrityksen kanssa

Tiimissäsi saattaa olla joku vuosi sitten taloon tullut, joka ei ole nähnyt kertaakaan ketään työkaveriaan livenä. Opastus pitää tehdä uudelleen, kun tiimisi palaa toimistolle – vai palaako tiimi? Joko olet kysynyt millaisia kohtauspisteitä yrityksen kanssa tiimisi arvostaa koronan jälkeen? Miten rekrytointi muuttuu, millaisia ovat työn tekemisen paikat ja ajat, mitä opitte epidemian aikaan tiimityöskentelystä? Mitä työntekijäsi haluaa, ja miten voit auttaa häntä sekä työssä onnistumisessa että henkilökohtaisessa kasvussa?

Miten voit taata sekä asiakkaidesi että tiimiläistesi terveyden ja hyvän olon tunteen myös jatkossa?

Aloita tästä kun valmistelet yrityksesi paluuta koronan jälkeiseen arkeen  

Jos vasta nyt käynnistelet asiakas- ja työntekijäkokemuksen mittaamista ja hyödyntämistä liiketoimintasi eduksi, ei sekään haittaa, ehdit kyllä. Aloita empatiasta: lähde siitä, että sinä et tiedä vaan sinä kysyt ja haluat ymmärtää. Piirrä esiin millaisia asiakkaasi ja työntekijäsi ovat. Kokoa polut kohtauspisteineen. Tunnista heikot kohdat ja vahvista niitä. Mittaa tyytyväisyyttä ja kokemusta säännöllisesti. Tunnista vahvuutesi ja kehitä niistä liiketoimintaa kasvattavia tekoja ja asennetta, että sekä asiakas että työntekijä haluavat kuulua sinun yritykseesi, kommunikoida kanssasi ja kannattaa juuri sinua. 

Seuraavaksi pohdi miten palvelupolut ovat muuttuneet epidemian aikana, ja miksi. Siksikö, että asiakas ja työntekijä haluavat, vai siksi, että on ollut pakko? Seuraavaksi kannattaa analysoida, mitkä ovat todennäköiset skenaariot tulevaisuudessa. Mikä muuttuu, mikä jää? Mitä voit tehdä heti, mitkä toimet jäävät tuonnemmaksi? – Näillä toimilla pääset kiinni syihin ja seurauksiin, ja olet valmiina, kun tilanne taas muuttuu.

Jutellaanko tästä lisää?

Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business design haastaa teknologian kehittämistä

Virpi Martikainen, 
4.10.2021
Ihmisymmärrys

Motonetin liiketoimintamallilla rakennetaan kannattavaa kasvua

Tommi Rissanen, 
20.9.2021
Ihmisymmärrys, Liiketoiminnan kehittäminen

Kestävä kehitys ja audiovisuaalinen ala

Timoteus Tuovinen, 
8.9.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business Design on tehokkaampi ja hauskempi tapa kehittää yrityksen toimintaa

DMF -tiimi, 
23.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä on Business Design? - lataa white paper

Virpi Martikainen, 
12.8.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Tilaa

Tilaa tästä Whitepaper ennakkoon

Virpi Martikainen, 
23.6.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Amazon Prime parantaa MGM-studioiden ostolla asemaansa suoratoistomarkkinoilla

Tommi Rissanen, 
31.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Mitä pääomasijoituksen metsästys vaatii ja antaa?

Virpi Martikainen, 
17.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Liiketoiminnalle uusi suunta

Tommi Rissanen, 
3.5.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Ihmisymmärrys
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Ihmisymmärrys, Liiketoiminnan kehittäminen
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Ihmisymmärrys
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Tommi Rissanen, 
13.1.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Ihmisymmärrys

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Ihmisymmärrys

Ihmiskokemusjohtajuus PK-yrityksessä

Liisa Kotilainen, 
9.9.2019
Ihmisymmärrys
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Strategia

Strategia on oivaltavaa porukkapeliä

Liisa Kotilainen, 
12.8.2019
Ihmisymmärrys
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kiitoksen

Kiitoksen ällistyttävä voima

Liisa Kotilainen, 
8.4.2019
Ihmisymmärrys
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Arvopohjaiset

Arvopohjaiset ostopäätökset

Virpi Martikainen, 
4.3.2019
Ihmisymmärrys
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Ihmisymmärrys
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Ihmisymmärrys
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Ihmisymmärrys, Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Ihmisymmärrys
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja