We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome, Firefox or Edge.

Mitä Sitran Megatrendit 2020 tarkoittaa pk-yritykselle?

Mitä

Sitra julkaisi viime viikolla odotetun Megatrendit 2020 -katsauksen. Vuodenvaihteessa julkaistaan suuri määrä trendikatsauksia ja ne ovat tyypillisesti teknologiapainotteisten utopioiden ja dystopioiden maalailua. Sitran katsaus oli näistä poiketen avarakatseinen ja hieno avaus uuden vuosikymmenen haasteisiin. Tekoälyn, lohkoketjujen ja IoT:n sijaan polttopisteeseen oli nostettu ekologinen kestävyyskriisi, jolle neljä muuta isoa kysymystä olivat alisteisia. Sitran viisi megatrendiä ovat:

  1. Ekologisella jälleenrakentamisella on kiire
  2. Väestö ikääntyy ja monimuotoistuu
  3. Verkostomainen valta voimistuu 
  4. Teknologia sulautuu kaikkeen 
  5. Talousjärjestelmä etsii suuntaansa.

Vuonna 2002 perustettu yrityksemme Digital Media Finland on aloittanut nykymuotoisen toimintansa vuonna 2010 ja päättyneen vuosikymmenen aikana olemme auttaneet lukuisia asiakkaitamme kääntämään digitalisaation haasteet kannattavaksi liiketoiminnaksi. Haluamme pysyä merkityksellisinä nykyisille ja tuleville asiakkaillemme myös 20-luvulla ja tästä syytä toteutamme kaksi radikaalia uudistusta. Ensiksi, brändimme uudistuu syksyllä 2020 yrityksen nimi ja visuaalinen ilme mukaan lukien. Toiseksi, palvelumme fokusoituvat aiempaa voimakkaammin kestävän liiketoiminnan rakentamiseen Sitran ja muiden asiantuntijatahojen näkemyksiä seuraten. Brändistä ja palveluistamme kerromme lisää alkuvuoden aikana.

Mitä Sitran megatrendikokonaisuus tarkoittaa suomalaiselle pk-yritykselle? Niistä voidaan johtaa kolme keskeistä vaatimusta, joihin yritysten on pystyttävä vastaamaan:

  1. Vastuullisuus liiketoiminnassa
  2. Muutoksiin sopeutuminen ja osaamisen jatkuva kehittäminen
  3. Uusiin mahdollisuuksiin tarttuminen

Vastuullisuus ja läpinäkyvyys eivät enää ole kilpailuedun lähteitä, vaan edellytyksiä menestymiselle. Ilmastokriisi on tämän vuosikymmenen suurin globaali haaste, ja jokaisen yrityksen on osallistuttava sen ratkaisemiseen tai ratkaisujen tukemiseen. Sekä luonnossa tapahtuvat ääri-ilmiöt että poliittiset selkkaukset yleistyvät aiheuttaen odottamattomia muutoksia myös yritysten toimintaan. Näihin muutoksiin on pystyttävä sopeutumaan nopeasti ja sopeutumista edesauttaa osaamisen jatkuva kehittäminen. Muutokset luovat aina myös uusia mahdollisuuksia, ja tuskin 2020-luvun menestyvintä on vielä edes olemassa. Olennaista on tarttua rohkeasti uusiin mahdollisuuksiin ja kokeilla ennakkoluulottomasti, mutta vastuullisesti, uusia liiketoimintamalleja.

Uusi DMF rakennetaan näiden periaatteiden mukaisesti. Toimimme vastuullisesti ja kestävästi, kehitämme omaa osaamistamme ja tartumme uusiin mahdollisuuksiin. Jaamme muutoksesta saatuja näkemyksiä ja kokemuksia jatkossakin blogien ja white papereiden muodossa sekä tietenkin konsultointityönä asiakkaillemme. Me olemme valmiita uudelle vuosikymmenelle, toivottavasti sinäkin!

Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori ja hän toimii ELY-keskuksen hyväksymänä Yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijana Analyysi-palvelussa ja Konsultointi-palvelussa aihealueilla kasvu ja kansainvälistyminen ja tuottavuus ja digitalisointi.

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti kirjoittajalle.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Ihmisymmärryksestä kasvua koronan jälkeen

Liisa Kotilainen, 
6.4.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Yritysten kehittämispalveluilla vauhtia kasvuun

Virpi Martikainen, 
22.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
Pysytäänkö

Pysytäänkö kartalla? - Tiekartta kehityksen työkaluna

Timoteus Tuovinen, 
1.3.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Liiketoiminnan kehittäminen

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Liiketoiminnan kehittäminen
ELY-konsultointien

ELY-konsultointien välitilinpäätös

Virpi Martikainen, 
25.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Luovien

Luovien alojen tiekartalla pyritään kasvuloikkaan

Liisa Kotilainen, 
26.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Disney+

Disney+ ei ole Netflixin kilpailija

Tommi Rissanen, 
19.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Etäkonsultti

Etäkonsultti palveluksessasi

Virpi Martikainen, 
12.10.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsultointia

Konsultointia kolmella kympillä

Virpi Martikainen, 
11.9.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Selviytymisstrategia

Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Timoteus Tuovinen, 
20.3.2020
Liiketoiminnan kehittäminen
Kaupallistamisen

Kaupallistamisen tuskaan löytyy lääkkeitä

Virpi Martikainen, 
10.12.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

28.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Teinien

Teinien YouTube-tuska

25.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Ikean

Ikean uusi liiketoimintamalli

Tommi Rissanen, 
18.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

11.2.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

7.1.2019
Liiketoiminnan kehittäminen
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

18.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Direct

Direct Copyright Revenue Streams in Creative Industries in Finland

17.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Rahoituksen

Rahoituksen saamisen viisi kulmakiveä

Virpi Martikainen, 
10.12.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediasisällöt

Mediasisällöt pärjäävät laskukaudellakin

5.11.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mittarit

Mittarit voivat johtaa harhaan

Virpi Martikainen, 
15.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konsulttina

Konsulttina Business Finland -hankkeissa

Tommi Rissanen, 
8.10.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pk-yritysten

Pk-yritysten hallituksiin etukenoa ja uutta osaamista

Virpi Martikainen, 
27.8.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Mediataideselvitys

Mediataideselvitys

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Konkurssikirja,

Konkurssikirja, ketä kiinnostaa?

11.6.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kuinka

Kuinka selviytyä voittajana muuttuvassa liiketoimintaympäristössä

Tommi Rissanen, 
14.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on kone, jota pitää virittää ja huoltaa

Tommi Rissanen, 
26.3.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Pro

Pro Rata and User Centric Distribution Models: A Comparative Study

21.2.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Vielä

Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

15.1.2018
Liiketoiminnan kehittäminen
Käytämme evästeitä. Tietosuojaseloste Salli
Tietosuoja